Gå til innhold

Barn nr. 4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst på barn nr.4. Hvordan var det å gå fra 3-4 barn?  Noen andre som har lyst på barn nr.4? :) 

Anonymkode: 0f1e1...d8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes ikke det var noen forskjell på 3 og 4.

Skrevet

Det kommer vel mye an på hvilket barn man får også. Noen er mer krevende enn andre. Samtidig har du vel rutinene på plass.

Anonymkode: 68bad...240

Skrevet
5 timer siden, asterix skrev:

Syntes ikke det var noen forskjell på 3 og 4.

"De er faktisk helt like! Ser ikke forskjell på dem en gang, vi. Begge heter Jens også!" 

Neida, bare tuller med deg :P Var litt morsomt formulert.

Anonymkode: 5ce90...e5b

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"De er faktisk helt like! Ser ikke forskjell på dem en gang, vi. Begge heter Jens også!" 

Haha! 

Jens ole  og Ole jens😂 enklere for alle parter. 

Men til TS , venninna mi skulle ha en til fra 3 til 4, hun fikk tvillinger😂 så overgangen var ganske stor.. 

Anonymkode: d3273...e02

Skrevet

Så lenge mannen din er enig, dere har plass i huset og god økonomi g kroppen din orker nok et svangerskap så er det vel bare å sette igang. Men det er alltid en risiko - husk det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om vitsen din skulle ha fungert måtte jo hun du siterte ha skrevet at det ikke var noen forskjell på nr. 3 og 4. Det hun skrev betyr jo helt korrekt (og som hun nok mener) at hun ikke synes det var noen forskjell på antallet 3 og antallet 4.

Anonymkode: be88b...871

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har veldig lyst på barn nr.4. Hvordan var det å gå fra 3-4 barn?  Noen andre som har lyst på barn nr.4? :) 

Anonymkode: 0f1e1...d8f

3 eller 6 barn: merker ikke forskjell så kjør på! 👍🏻👍🏻😃

Anonymkode: 250ce...845

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vitsen din skulle ha fungert måtte jo hun du siterte ha skrevet at det ikke var noen forskjell på nr. 3 og 4. Det hun skrev betyr jo helt korrekt (og som hun nok mener) at hun ikke synes det var noen forskjell på antallet 3 og antallet 4.

Anonymkode: be88b...871

Pedanter gjør det ikke mer moro.

Anonymkode: 250ce...845

• Liker 5
Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye du "gjør ut av det" også. Om du har barn som er med på masse aktiviteter, er det mye mer kav enn om ungene ikke deltar på noe særlig. Både med tanke på å timeplanen til å gå opp (Ole skal spille fotballkamp kl sånn og sånn på ene kanten av byn, mens Tiril skal spille fotballkamp nesten samtidig på andre siden av byn, samtidig som Liam-Noah-Aaaron skal på turn et helt annet sted), og det at det gjerne medfører masse dugnader og ting du er nødt til å stille opp på selv og ikke bare må være sjåfør til. 

Og så blir det vanskeligere med bil :P Man kan ikke lenger bare stue alle ungene i baksetet. 

Anonymkode: 2f390...7f6

Gjest ricecrispies
Skrevet

Litt hardt med søvnløse netter når de tre store skal følges opp.

Ellers helt topp.

Nr.4 er et lykkelig barn med tre søsken som forguder henne. 

Litt masete med barn som skal hit og dit på aktiviteter,men sånn er det når vi har latt dem velge aktiviteter å drive med. 

Skrevet

Jeg ble uplanlagt gravid med nummer fire, litt for raskt etter nummer tre. Ergo var jeg lite motivert for nytt svangerskap, ny fødsel, flere våkenetter og ny runde med "alt".

Vi fikk heldigvis en baby som sov forholdsvis godt, og det hjalp voldsomt. Vi hadde skolestarter i permisjonstiden min, og det økte stressfaktoren for meg. Jeg fikk ikke ro på dagene hjemme med babyen, for skolebarnet kom jo hjem tidlig flere dager i uken. I tillegg hadde vi et eldre barn som måtte følges opp på sin aktivitet flere kvelder i uken - det gjorde pappaen, og jeg satt hjemme med de tre minste.

Når permisjonen var slutt, var jeg sliten av hjemmelivet, og gledet meg til å begynne på jobb igjen. Men det var også hardt, da vi måtte gå for en nødløsning med en i barnehage og en hos dagmamma, i hver sin retning ift hvordan vi bor. Dagmammaen var heller ikke optimal, og det tynget meg med dårlig samvittighet (fortsatt) å levere barnet fra meg der :( 

Vi ordnet større bil og større hus når nummer tre kom, men det var også en betydelig merkostnad. Økonomisk har vi det betydelig strammere, både pga økte utgifter, men også fordi hverdagslivet gjør det vanskelig å jobbe ekstra. Å reise til syden for oss kommer lett opp i 60 000+++ bare en tyr i Tusenfryd eller Dyreparken blir fort veldig dyrt når vi er så mange. Tre barn i barnehage er svindyrt, to i barnehage og en i SFO er dyrere. Vi har hatt barnepassutgifter på over 10 000,- pr mnd i en periode. Fire par vintersko og tre vinterdresser koster også en liten formue. Ingen av mine arver sko, men de arver klær av hverandre, om det er mulig, noe det ikke alltid er. Alle får nye klær til 17. mai og da blir jeg skremt hver gang jeg skal dra kortet :D  Nå har vi begynt å spare til konfirmasjoner, sertifikater, mopeder, studiehjelp, bryllup og barnebarn :)  Jeg ser hundretusenlappene fly på kort tid om få år...

MEN! Nå har det gått noen år, barna vokser til og blir mer selvstendige, og livet har blitt godt og leve igjen :) Mannen min og jeg har tid til hverandre etter mange år med hovedfokus på barna. Barna våre er harmoniske og har stor glede av hverandre. Nå ville jeg aldri vært foruten alle fire, men det har vært noen tøffe år for å komme hit.

Hvordan andre opplever overgangen vil selvsagt være avhengig av alder på de andre barna, mengden fritidsaktiviteter og mulighet for hjelp og ikke minst økonomi.

Anonymkode: 4d5bb...fac

Skrevet

Jeg synes overgangen fra tre til fire gikk veldig lite dramatisk for seg. Vi var liksom inne i barnedansen uansett og hadde lagt veldig mye av voksenlivet på hylla for en periode og hadde lave forventninger til å skulle klare "alt". Økonomisk ble det ikke merkbart før flere år senere, siden det er søskenmoderasjon på barnehage (men ikke SFO!) og vi uansett hadde vokst ut av de typiske familiepakkene med to voksne og to barn. Men det er klart, når de begynner på aktiviteter og skal på turer, trenger mobiltelefoner osv merker man fort at det koster penger.

Men jeg skriver under på AB...facs beskrivelse av tiden etter permisjon. Det å sjonglere større aktive barn som skal hit og dit, en liten som kanskje ikke sover godt om natten, og begge to i jobb er slitsomt. Det er ikke til å komme fra. Men, det er en periode og så er det over. Da kan man nyte godt av barn som har mye glede i hverandre :)

Anonymkode: d0ad0...b9d

Skrevet

Har du lyst å ha en god forhold med det sammen mann du er med nå burde du være fornøyd med de 3 barn du har og har fortsatt tid å følge opp.  

Anonymkode: 0eab7...8e8

Skrevet

Vi gikk for nr 4 og fikk 4 og 5. Merker ikke så stor forskjell fra bare 3, men travelt blir det jo med baby(er) i hus uansett. 

Anonymkode: 79ff5...869

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du lyst å ha en god forhold med det sammen mann du er med nå burde du være fornøyd med de 3 barn du har og har fortsatt tid å følge opp.  

Anonymkode: 0eab7...8e8

Uff, hva skjedde? Gikk ekteskapet over styr etter nummer 4, eller hadde du ikke tid til å ta deg av barna dine mer?

Anonymkode: d0ad0...b9d

Skrevet

Det var i seg selv liten overgang fra 3 til 4 når det gjalt barna. Alle fire er rolige barn, og etter at 3 mann hadde kolikk, var det bare fryd med en baby som sov hele tiden😊

Praktisk måtte vi kjøpe større bil og bygge ut huset.

Nå som de alle er ganske store ser vi jo selvfølgelig at vi har travle hverdager med aktiviteter og lekser. Begrenser det med at alle får gå på 2, max 3 ting hver. Vi velger selv å bruke ekstra tid ved å være trenere/ledere på mange av aktivitetene, men det gir oss mye i bytte. Både det å få god kontakt med vennene til ungene, men også få mye "alenetid" med hvert enkelt av barna våre.

Vi har aldri angret på at vi valgte å bli en stor familie ihvertfall😊

Skrevet

Vi tenker og på nr 4. Føler meg ikke helt ferdig eller at familien er komplett. Det eneste er plass i hus og bil. Men tenker og at de to minste kan dele rom en stund.. Eller at vi deler av et av rommene. Uansett, så er det bare praktiske ting. Men vet ikke, 4barn er mye! 

Anonymkode: c785f...1ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...