Gå til innhold

Fjerne spiral selv??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet. Dette høres helt sykt ut..

men så har jeg tittet litt rundt på nettet, og det er faktisk noen som har gjort dette selv, og det har gått bra. 

Lurer i grunn på om det er noen som har erfaring rundt dette? Tenkte å bestille legetime i morgen, men blir jo litt nysgjerrig da. 

Anonymkode: f8a8b...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dratt den ut selv to ganger. Man skal jo helst ikke gjøre det, men det er veldig enkelt.

Anonymkode: 64d01...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gobbledigook skrev:

God idé, tenker jeg skal gjøre det samme med p-staven min. 

Det tror jeg faktisk vil være en lettere oppgave, ett lite snitt så poff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dratt den ut selv to ganger. Man skal jo helst ikke gjøre det, men det er veldig enkelt.

Så man kan bare dra den ut? Bruker ikke legen noen spesielt teknikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, gobbledigook said:

God idé, tenker jeg skal gjøre det samme med p-staven min. 

Det er en vesensforskjell på en innoperert p-stav og en spiral, du skjønner vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men så har jeg tittet litt rundt på nettet, og det er faktisk noen som har gjort dette selv, og det har gått bra. 

Lurer i grunn på om det er noen som har erfaring rundt dette? Tenkte å bestille legetime i morgen, men blir jo litt nysgjerrig da. 

Ja, det er sykt. Nei, ikke gjør det med mindre du vil ha indre arr og skader. Muligens påføre degselv en livstruende blødning.

Selv om du ser noe på nett betyr ikke det at du skal gjenta det selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tøytigern said:

Nei, ikke gjør det med mindre du vil ha indre arr og skader. Muligens påføre degselv en livstruende blødning.

Man klarer neppe å dra ut en spiral som har satt seg fast i livmoren.

Jeg har hatt en spiral som gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Ja, det er sykt. Nei, ikke gjør det med mindre du vil ha indre arr og skader. Muligens påføre degselv en livstruende blødning.

Selv om du ser noe på nett betyr ikke det at du skal gjenta det selv.

Jeg skjønner jo selvfølgelig det. Jeg var bare nysgjerrig på om det var flere som hadde gjort det. 

Og hvordan gjør legene det da tenker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gi deg selv blødning fra underlivet som du ikke får stoppet. Du kan også få en infeksjon som kan gjøre deg steril. Selv om andre har hatt flaks er det ikke en trygg ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner jo selvfølgelig det. Jeg var bare nysgjerrig på om det var flere som hadde gjort det. 

Kanskje du skal overlate det til den gynekologen som ser hvordan det må gjøres i akkurat ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Tydelig at hun ikke vet så mye om det.

Spiralen er laget for å kunne fjernes. Det brukes ingen spesielle instrumenter, den folder seg sammen når den dras ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig at hun ikke vet så mye om det.

Spiralen er laget for å kunne fjernes. Det brukes ingen spesielle instrumenter, den folder seg sammen når den dras ut.

Ja akkurat dette jeg tenker også. Det tar jo maks noen sekunder å fjerne den hos lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Rozárka said:

Det er du som spør hvordan du skal trekke ut noe som en gynekolog har satt inn og foldet ut, inne i din livmor. Uten å folde den sammen igjen, først.

Nei, jeg er den som har dratt ut min egen spiral to ganger i tillegg til å ha opplevd en spiral som satt fast i livmoren.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rozárka said:

Uten å folde den sammen igjen, først.

Spiral folder seg sammen av seg selv når den dras ut.

Sånn, nå lærte du noe nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja akkurat dette jeg tenker også. Det tar jo maks noen sekunder å fjerne den hos lege

Ja, det gjør det.

Jeg kan selvsagt ikke anbefale deg å gjøre det samme som jeg gjorde, for jeg har også opplevd en spiral som satt fast i livmoren. Denne brukte gynekolog litt tid på å ut og hadde han ikke klart det måtte jeg fått utvidet livmorhalsen og fjernet den i narkose, omtrent som en abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg vel ingen erfaring med spiral, men jeg har hørt før folk som har tenkt å sette p-sprøyte uten en autorisert person og det er helt sykt at folk prøver å gjøre det selv. I tilfellet med p-sprøyte kan man bli lam om man ikke setter den riktig. Jeg kan tenke at det finnes konsekvenser om drar spiralen selv.

Anonymkode: 72eca...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rozárka said:

Kanskje du skal overlate det til den gynekologen som ser hvordan det må gjøres i akkurat ditt tilfelle.

Man må ikke til gynekolog, man kan fjerne spiralen hos fastlegen.

Den fjernes ved å dra den ut, det er ikke slik at legen bruker mange ulike metoder for hver spiral han fjerner.

Jeg foreslår at du ikke uttaler deg om ting du ikke kan noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg kan tenke at det finnes konsekvenser om drar spiralen selv.

Jeg har fjernet to selv. Den som satt fast kunne jeg ikke dra ut, så den fikk jeg fjernet hos gynekolog.

En spiral som ikke er ødelagt vil folde seg sammen når man drar den ut og man får ingen komplikasjoner. Man er jo ikke oppi livmoren og roter med noe usterilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...