Gå til innhold

Os og bostøtte, har baby, forstår ikke? HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står at jeg får full overgangsstønad på rundt 17.500kr i mnd. Selvfølgelig blir jeg trukket i skatt, men etter skatt så får jeg litt over 8000kr i mnd i overgangsstønad. Er det riktig? Jeg jobber jo ikke og er alene med baby under ett år. Jeg får i tillegg utvidet barnetrygd og rundt 1500kr i bidragsforskudd i mnd. 

Dessuten prøvde jeg å regne ut bostøtte. Når jeg skulle svare på de spørsmålene så kom det opp at jeg hadde rett på 0 kr i bostøtte. Da må jeg ha trykket feil? Prøvde på nytt sikkert fem ganger.

Når jeg hadde samtale med NAV gav de meg beskjed om at jeg skal ha penger til å leie sted å bo som koster 9000-10000 i mnd. Med denne inntekten har jeg jo ikke sjans til å få råd til det? Forstår ingenting. Er det noe jeg ikke har skjønt?

Anonymkode: ab9ca...f09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Logg deg inn på altinn.no og se hvor mye skatt det står på skattekortet ditt at du skal betale. Så kan vi snakkes. 

Mer enn 50 % skatt er høyst unormalt. 

Anonymkode: b95ea...54e

• Liker 10
Skrevet

Dette høres riktig ut. Kan ikke barnefaren leie bolig til dere? 

Skrevet

Har du sjekket skatten og skattekortet ditt da? Det høres ut som du trekker alt for mye i skatt...

Anonymkode: 0c13d...326

Skrevet

Har du noen andre trekk på os enn skatt? Synes du sitter igjen med lite av totalbeløpet. 

Anonymkode: ae857...ac7

Gjest mammaemma
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen andre trekk på os enn skatt? Synes du sitter igjen med lite av totalbeløpet. 

TS her. Skjønner ikke hvorfor jeg skrev som anonymegentlig :P

Hva vil det si?

Endret av mammaemma
Gjest mammaemma
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Logg deg inn på altinn.no og se hvor mye skatt det står på skattekortet ditt at du skal betale. Så kan vi snakkes. 

Mer enn 50 % skatt er høyst unormalt. 

Anonymkode: b95ea...54e

Hvor finner jeg skattekortet på altinn?

Skrevet (endret)

Logg deg inn på skatteetaten.no og begynn med å gå over skattekortet ditt. Når du går via skatteetaten vil du finne en rubrikk som heter endre på skattekortet. Du må sjekke at alt stemmer og stemmer det ikke så må du begynne med å endre på det. 

Videre så er bostøtte avhengige av flere faktorer som inntekt, hvor mange dere er i husholdningen, hva du betaler i husleie (dette regnes prosentvis og du er beregnet å måtte betale en egenandel) og hvor i landet dere bor. Kommunal bostøtte får du ikke med mindre du bor i en kommunal bolig, men du kan gå i gang med å undersøke på husbanken sine hjemmesider. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, SesameStreet skrev:

Logg deg inn på skatteetaten.no og begynn med å gå over skattekortet ditt. Når du går via skatteetaten vil du finne en rubrikk som heter endre på skattekortet. Du må sjekke at alt stemmer og stemmer det ikke så må du begynne med å endre på det. 

Videre så er bostøtte avhengige av flere faktorer som inntekt, hvor mange dere er i husholdningen, hva du betaler i husleie (dette regnes prosentvis og du er beregnet å måtte betale en egenandel) og hvor i landet dere bor. Kommunal bostøtte får du ikke med mindre du bor i en kommunal bolig, men du kan gå i gang med å undersøke på husbanken sine hjemmesider. 

Det er feil. Jeg leier privat og får bostøtte. 

Anonymkode: fbda6...d79

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forskjell på kommunal og statlig bostøtte.

Anonymkode: dabe4...466

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er to typer bostøtte. Det er noe som heter statlig bostøtte som gis til de som leier privat og det er noe som heter kommunal bostøtte som gis til de som bor i kommunale boliger. De som leier privat kan bare få statlig bostøtte, de som bor i en kommunal bolig kan få kommunal bostøtte og statlig bostøtte.

Så nei, det er ikke feil. 

• Liker 2
Gjest mammaemma
Skrevet
6 minutter siden, SesameStreet skrev:

Kan det hende at jeg ikke har skattekort? Finner ingenting, så jeg bare bestilte, tror jeg?.. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på kommunal og statlig bostøtte.

Anonymkode: dabe4...466

Akkurat nå, SesameStreet skrev:

Det er to typer bostøtte. Det er noe som heter statlig bostøtte som gis til de som leier privat og det er noe som heter kommunal bostøtte som gis til de som bor i kommunale boliger. De som leier privat kan bare få statlig bostøtte, de som bor i en kommunal bolig kan få kommunal bostøtte og statlig bostøtte.

Så nei, det er ikke feil. 

Ups, da beklager jeg at jeg var for rask på labben. Jeg skulle sjekket nærmere før jeg var så bastant, jeg visste bare ikke at det var flere forskjellige typer bostøtte. Min feil. 

Skrevet
Akkurat nå, mammaemma skrev:

Kan det hende at jeg ikke har skattekort? Finner ingenting, så jeg bare bestilte, tror jeg?.. 

Om du ikke har skattekort, så må du bestille skattekort. De som havner i den gruppen er mennesker som ikke hatt noen form for skattbar inntekt tidligere og uten noen opplysninger så blir man trukket 50 %. 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, mammaemma skrev:

TS her. Skjønner ikke hvorfor jeg skrev som anonymegentlig :P

Hva vil det si?

Om du har gjeld som du ikke har betalt. Da mener jeg om du har inkassosaker som har gått til Namsmannen og at de har bestemt påleggstrekk fra stønaden. 

1 minutt siden, mammaemma skrev:

Man får elektronisk skattekort automatisk.

Du har kanskje aldri jobbet før siden du ikke vet noe om dette? Hvor gammel er du? 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ups, da beklager jeg at jeg var for rask på labben. Jeg skulle sjekket nærmere før jeg var så bastant, jeg visste bare ikke at det var flere forskjellige typer bostøtte. Min feil. 

Fullt forståelig. Det er mye å holde styr :) 

Gjest mammaemma
Skrevet
Akkurat nå, SesameStreet skrev:

Om du ikke har skattekort, så må du bestille skattekort. De som havner i den gruppen er mennesker som ikke hatt noen form for skattbar inntekt tidligere og uten noen opplysninger så blir man trukket 50 %. 

Hvordan bestiller jeg skattekort

Skrevet
2 minutter siden, mammaemma skrev:

Som mor bør du lære deg å lese det som står og følge veiledninger. Det er veldig tydelig på skatteetaten sine sider. Logg inn, velg "endre skattekort" og fyll inn opplysninger. Det er mest sannsynlig for seint for i år, men denne mnd er det halv skatt uansett. Kanskje du betaler 50%skatt fordi du har brukt opp frikort? Evt. Har du ikke hatt skattekort før.

Anonymkode: c10bd...4ad

• Liker 5
Skrevet

Kanskje jeg ikke har skattekort?

Hvor finner jeg på alinn? 

Hvor bestiller jeg skattekort?

Er folk helt hjelpesløs?

Hvor sjekket du skatteoppgjøret ditt sist?

Hva har du levd av før?

Du skjønner at 50%skatt er mye å betale? 

Anonymkode: c713f...1b5

• Liker 9
Skrevet (endret)
6 minutter siden, mammaemma skrev:

Med det spørsmålet så tar jeg det som en bekreftelse på at du ikke har hatt skattbar inntekt tidligere. Om det er på grunn av at du er ung så vil jeg anbefale at du spør noen om hjelp som kan dette. Husk at du må regne om alt til årsinntekt for inneværende år. Om du vil slurve så legg heller på litt for mye. 

www.skatteetaten.no
- Skattekort og forskuddsskatt
- Endre skattekort / forskuddskatt
Logg deg inn og fyll ut.

Endret av SesameStreet
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...