Gå til innhold

Søster vil ha hest hos meg. Jeg har lyst til å si nei. Er jeg kjip da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år og eier et lite småbruk sammen med mannen min. Vi har kun hunder selv, og ikke planer om å skaffe andre dyr selv. Søsteren min er 20 år og har alltid ønsket seg hest. Foreldrene mine hadde aldri råd, men nå har hun råd selv, hvis den står gratis hos oss, vel å merke. Jeg har egentlig ikke noe imot å hjelpe søsteren min med å oppfylle drømmen sin, men det betyr at hun vil være her hver dag, mange timer om dagen. Jeg kjenner jeg ikke har så lyst til å gi fra meg privatlivet mitt på den måten. Hun vil jo både være på uteområdet vi bruker til hundene, og hun må jo komme inn hvis hun må på do etc. Hele familien ser ut til å forvente at dette er noe jeg selvfølgelig burde gjøre for søsteren min. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 27576...8d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si nei? Bruk en dårlig unnskyld om at du skal bruke låven/stallen til noe annet, at du ikke ønsker beiter/innheininger på jordene dine, at du ikke ønsker å være plktet til foring og stell de dagene hun ikke kan komme, at du ikke ønsker en haug bak låven med hestemøkk +++ Du finner vel på noe sånt

Anonymkode: 8e4e6...d62

• Liker 12
Skrevet

Spør henne om hvilke planer hun har for å fikse jordet hesten skal ha, ordne med møkkhenting, reparasjon av ting som måtte bli ødelagt. Hvis hesten sparker gjennom boksen så er det jo hennes ansvar å hun må betale for det. En hest skal heller ikke stå alene, så da må det være en hest til der. Det er ingen skriven regel om at hester skal bære to, men det er en regel om at dyrets trivsel er uhyre viktig, å en hest alene vil ikke ha det bra selv om den bare går rundt å gresser. Hester er flokkdyr. 

Anonymkode: 5e917...e0a

• Liker 36
Skrevet

Hester kan ikke stå alene, har hun i det hele tatt tenkt over det?

Anonymkode: ff22a...f8b

• Liker 21
Skrevet

Si det som det er, på en pen måte.

Om noen år har hun sikkert råd til å betale for stallplass, så det er jo bare et tidsspørsmål før hun får drømmen oppfylt.

Anonymkode: 0cd91...cbc

• Liker 3
Skrevet

Hun kan da ha hest uten å måtte snakke med dere hver dag? Hun kan da ikke forvente at hun skal kunne gå på dp om dere sover eller ikke er hjeme

La henne ha en stallplass, men gjør det klart at det er alt hun får

Anonymkode: 4c1bb...124

• Liker 5
Skrevet

Si nei. Det som er godt ment i utgangspunktet kommer til å bli noe annet med tiden. Vil du ha ditt privatliv for deg selv må du si ifra nå.

Anonymkode: a7ab7...8b5

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun kan da ha hest uten å måtte snakke med dere hver dag? Hun kan da ikke forvente at hun skal kunne gå på dp om dere sover eller ikke er hjeme

La henne ha en stallplass, men gjør det klart at det er alt hun får

Her er jeg uenig. Det er lettere å si nei til hesten enn det er å nekte søsteren å gå på do, når hun er på eiendommen. Det vil virke veldig rart for de andre i slekten.

TS har gjort det klart at hun er ukomfortabel med at søsteren eventuelt vil tilbringe mye tid i og ved stallen, og det er det helt lov å føle.

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her er jeg uenig. Det er lettere å si nei til hesten enn det er å nekte søsteren å gå på do, når hun er på eiendommen. Det vil virke veldig rart for de andre i slekten.

TS har gjort det klart at hun er ukomfortabel med at søsteren eventuelt vil tilbringe mye tid i og ved stallen, og det er det helt lov å føle.

Uenig der, jeg hadde aldri tenkt at det var selvfølgelig at jeg hadde banket på hos søsteren min sin dør om jeg var på eiendommen for å mate hesten

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uenig der, jeg hadde aldri tenkt at det var selvfølgelig at jeg hadde banket på hos søsteren min sin dør om jeg var på eiendommen for å mate hesten

Men i denne familien virker det som at det er en selvfølge at hesten skal stå der. Da kan man jo bare lure på hva annet de mener er en selvfølge. De syns sikker at det er en selvfølge at søsteren må få gå på do, å at hun må få ordne seg mat om hun er sulten osv. 

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men i denne familien virker det som at det er en selvfølge at hesten skal stå der. Da kan man jo bare lure på hva annet de mener er en selvfølge. De syns sikker at det er en selvfølge at søsteren må få gå på do, å at hun må få ordne seg mat om hun er sulten osv. 

Man kan jo la være være en idiot og sette grenser

• Liker 1
Skrevet

Så lenge hesten står hos deg er det til syvende og sist du som har ansvaret for hesten. Det kan være et godt argument å bruke. Du føler ikke deg i stand til å ta fullt ansvar for hesten om det skulle skje noe

Anonymkode: e570e...f33

• Liker 23
Skrevet

Man kan jo la være være en idiot og sette grenser

Hos en sånn familie tviler jeg på at det blir godt mottatt å man rissikerer å skape en stor konflikt bare fordi man ikke klarte å si nei til å ha en hest man i utgangspunktet ikke ville ha der. 

• Liker 2
Skrevet

Hos en sånn familie tviler jeg på at det blir godt mottatt å man rissikerer å skape en stor konflikt bare fordi man ikke klarte å si nei til å ha en hest man i utgangspunktet ikke ville ha der. 

En sånn familie? hvor mye vet du om familien?

• Liker 1
Skrevet

Syntes det er litt smålig. Dere kan lage dere regler om at hun kun bruker do etc. Syntes det er rart at du ikke vil strekke deg for å hjelpe søsteren din. 

Anonymkode: 479ff...d4d

• Liker 8
Skrevet

En sånn familie? hvor mye vet du om familien?

Når de tar det som en selvfølge at søsteren skal få ha en hest der gratis så kan man tenke seg selv. Jeg har erfaring med en sånn familie å hvis man godtar ett krav så kommer det bare flere 

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville sagt nei. Hvem tror du hun kommer til å spørre om å ta morgenstell og kveldsforing fordi hun "skal bare" noe annet, og du er jo sååå nært, det vil bare ta deg et par minutter? 

Hester skal stå flere sammen, og man må være flere for å dele ansvaret. Å ha hest helt alene går ikke, da er man bundet mange ganger i døgnet hver eneste dag. 

• Liker 24
Skrevet

Når de tar det som en selvfølge at søsteren skal få ha en hest der gratis så kan man tenke seg selv. Jeg har erfaring med en sånn familie å hvis man godtar ett krav så kommer det bare flere 

Tar søsteren det som en selvfølge?

Skrevet

Hvor mye erfaring har søsteren din med hest? 

Er hun klar til å være der tidlig om morgenen for å slippe ut hesten og fôre før jobb/skole? Hvordan har hun tenkt at hesten skal få mat i løpet av dagen? Så må hun møkke, stelle, trene og ta hesten inn for kvelden. Hun må finne en løsning for møkka. Kan hun å vedlikeholde gjerder? 

Og ikke minst, som nevnt over her, man kan ikke ha en hest alene. Det er også ganske strenge krav til oppstilling av hest, har dere gode bokser til dette?

Etter å ha sett hvordan svigerforeldrene mine har det med hest fra slektninger, og hvor mye ekstra jobb det alltid ender opp på med dem, så hadde jeg aldri sagt ja til noe sånt. 

Anonymkode: 11547...845

• Liker 22
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hester kan ikke stå alene, har hun i det hele tatt tenkt over det?

Anonymkode: ff22a...f8b

Det er dessverre mange hester som står alene. Både inne og ute

Anonymkode: f7dce...35e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...