AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #1 Skrevet 3. desember 2017 Dess eldre jeg har blitt, dess mer har jeg sett og skjønt at mamma heller ikke er en ferdig utlært "gud". Hun har vært naiv når det kommer til menn (det har jeg fått erfare på barndommen). Hun har innrømmet i ettertid at hun var feig og redd, men mannen hun traff en stund etter var faktisk enda verre. Likevel har jeg vært dum nok til å begynne å lure på ting og få drept litt gleden min over et valg jeg vurderer eller har tatt, når hun sier masse negativt og snakker som om hun er så sikker. Men skal man høre på foreleldre når det gjelder alt? Fordi de "har mer erfaring". Osv? har man fortjent "straffen" når man ikke hører på foreldrene sine? Anonymkode: 4b33b...713
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dess eldre jeg har blitt, dess mer har jeg sett og skjønt at mamma heller ikke er en ferdig utlært "gud". Hun har vært naiv når det kommer til menn (det har jeg fått erfare på barndommen). Hun har innrømmet i ettertid at hun var feig og redd, men mannen hun traff en stund etter var faktisk enda verre. Likevel har jeg vært dum nok til å begynne å lure på ting og få drept litt gleden min over et valg jeg vurderer eller har tatt, når hun sier masse negativt og snakker som om hun er så sikker. Men skal man høre på foreleldre når det gjelder alt? Fordi de "har mer erfaring". Osv? har man fortjent "straffen" når man ikke hører på foreldrene sine? Anonymkode: 4b33b...713 Å bli voksen handler om å ta egne vurderinger og avgjørelser. Som barn tror man foreldrene og andre voksne vet alt og kan alt. Etterhvert som man vokser til og hjernen blir utviklet så utvikles også evnen til kritisk sans både til foreldre og andre. Bli selvstendig og gjør deg dinene egne meninger og avgjørelser uavhengig av din mor, hun er nemlig ingen gud. Anonymkode: 7b6b1...a42 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Å bli voksen handler om å ta egne vurderinger og avgjørelser. Som barn tror man foreldrene og andre voksne vet alt og kan alt. Etterhvert som man vokser til og hjernen blir utviklet så utvikles også evnen til kritisk sans både til foreldre og andre. Bli selvstendig og gjør deg dinene egne meninger og avgjørelser uavhengig av din mor, hun er nemlig ingen gud. Anonymkode: 7b6b1...a42 men det kan være lurt å undersøke ting og ikke bare bestemme seg for at sånn er det. Jeg gjør det riktig. Anonymkode: 82dd6...d84 1
Gjest Polybios Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 Om du er under 18 ja. om du er over 18 nei
Perle Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 (endret) Er det du på 26 år som har flyttet hjemmefra og blir holdt som følelsesmessig gissel av moren din i fra hjembygda? Nei, man bør ikke «høre på mamma» fordi hun er mamma når man er blitt voksen. Såklart kan du lytte til hva hun har å si, men så tar du ditt eget valg basert på hva DU synes er best for DEG. Man har heller ikke «meldeplikt» overfor mamma i voksen alder. Om hun hele tiden gir deg dårlig samvittighet, så må du kutte ned på kontakten. Sett grenser for deg selv og opplevd verden uten hennes formanende røst spøkende i bakhodet. Ikke la henne gi deg dårlig ssmvittighet, og ikke la deg «true» ellers vil hun gjøre «ditten og datten» Ikke ring hjem i tide og utide bare fordi du føler du må, og ikke dra hjem på besøk ders du ikke har lyst! Endret 4. desember 2017 av Perle Masse skrivefeil fra mobilen 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 4 minutter siden, Perle said: Er det du på 26 år som har flyttet hjemmefra og blir holdt som følelsesmessig gissel av morenndin i hjembygda? Nei, man bør ikke «høre på mamma» firdi hun er mamma, når man er voksen. Såklart kan du lytte til hva hun har å si, men så tar du ditt eget valg utifra hva DU Synes er best for DEG. Man har heller ikke «meldeplikt» overfor mamma i voksen alder. Om hun hele tiden gir deg dårlig samvittighet, så må du kutte ned på kontakten. Sett grenser for deg seøv og opplevd værden uten hennes formmende røst i bakhodet. Ikke la hemne gi deg dårlig ssmvittighet, ikke ring hjem i tide og utide fordi du føler du må, og ikke dra hjem på besøk derdom du ikke har lyst. Hvem? Anonymkode: 82dd6...d84
Perle Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem? Anonymkode: 82dd6...d84 Beklager. Trodde du var drn samme som haropprettetttåd på tråd om den samme tematikken.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #9 Skrevet 4. desember 2017 Just now, Perle said: Beklager. Trodde du var drn samme som haropprettetttåd på tråd om den samme tematikken. Ikke ts, men jeg vet ikke hvem du snakker om, Hvilken tråd tenker du på? Anonymkode: 82dd6...d84
Gjest A National Acrobat Skrevet 4. desember 2017 #10 Skrevet 4. desember 2017 Det er svært ofte jeg tenker at jeg veit best sjæl. Og så viser det seg, svært ofte at moren min hadde rett, allikevel.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #11 Skrevet 4. desember 2017 2 minutter siden, A National Acrobat said: Det er svært ofte jeg tenker at jeg veit best sjæl. Og så viser det seg, svært ofte at moren min hadde rett, allikevel. enig, og noen ganger den andre veien og Anonymkode: 82dd6...d84
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #12 Skrevet 4. desember 2017 7 minutter siden, A National Acrobat skrev: Det er svært ofte jeg tenker at jeg veit best sjæl. Og så viser det seg, svært ofte at moren min hadde rett, allikevel. Da har du erfart selv. Husk at du en dag blir den eldste uten mamma til å veilede deg. Da er det viktig å ha trent opp ditt eget "selv", til å ta egne avgjørelser. Anonymkode: 7b6b1...a42 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #13 Skrevet 4. desember 2017 Mødre vet som oftest best ja. Anonymkode: 60d4f...151 1
Gjest A National Acrobat Skrevet 4. desember 2017 #14 Skrevet 4. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: enig, og noen ganger den andre veien og Anonymkode: 82dd6...d84 Jada, men mamma hører ikke på mine råd. Og sier i hvert fall ikke; Du hadde visst rett, jeg skulle ha hørt på deg.
Gjest A National Acrobat Skrevet 4. desember 2017 #15 Skrevet 4. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du erfart selv. Husk at du en dag blir den eldste uten mamma til å veilede deg. Da er det viktig å ha trent opp ditt eget "selv", til å ta egne avgjørelser. Anonymkode: 7b6b1...a42 Well... nå tenkte jeg i forhold til praktiske gjøremål. Som, hvordan sette på kjetting på dekkene, og hva skal man smøre dørhengslene med. Jeg ville ikke spurt moren min om råd, angående andre ting. Og i hvert fall ikke om veiledning og avgjørelser. Det ville ikke gått særlig bra. 🙂 For mange andre er det riktig og viktig å ha lært det der. Jeg lærte det for mange år siden. Jeg holder på å bli kjent med moren min. Jeg har stått på egne ben, i alle år. 🙂
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #16 Skrevet 4. desember 2017 40 minutter siden, A National Acrobat skrev: Det er svært ofte jeg tenker at jeg veit best sjæl. Og så viser det seg, svært ofte at moren min hadde rett, allikevel. Hvorfor er ting alltid kjedelig slik som dette?? Hater klisjeer Anonymkode: 4b33b...713
Nuttery Skrevet 4. desember 2017 #17 Skrevet 4. desember 2017 Noen ganger må man bare ta sine egne valg og heller oppleve at mamma hadde rett. Noen ting holder det ikke å bli fortalt, man må oppleve det selv. Selv om man som mor gjerne vil skåne barna sine så må man la barna gjøre sine egne feil. Man har ofte "rett" når man er eldre, fordi man har sett mye og vet sånn circa hvordan ting pleier å gå. Man kjenner folk som har gjort x og y og har bedre grunnlag til å vurdere hvordan situasjonen vil utspille seg. Likevel må man la de unge få sine egne erfaringer
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #18 Skrevet 4. desember 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dess eldre jeg har blitt, dess mer har jeg sett og skjønt at mamma heller ikke er en ferdig utlært "gud". Hun har vært naiv når det kommer til menn (det har jeg fått erfare på barndommen). Hun har innrømmet i ettertid at hun var feig og redd, men mannen hun traff en stund etter var faktisk enda verre. Likevel har jeg vært dum nok til å begynne å lure på ting og få drept litt gleden min over et valg jeg vurderer eller har tatt, når hun sier masse negativt og snakker som om hun er så sikker. Men skal man høre på foreleldre når det gjelder alt? Fordi de "har mer erfaring". Osv? har man fortjent "straffen" når man ikke hører på foreldrene sine? Anonymkode: 4b33b...713 Man skal "høre på" alle mennesker man har her i livet. Og så skal man og må man vurdere det de sier. Fordi alle voksne er ansvarlige for egne handlinger, så du må være sikker på at DU kan stå for det du sier og gjør. Ofte betyr det at vi spør flere personer. Som når en oppsøker to tannleger, snekkere eller lærere for å få to ulike svar sånn at en kan sammenligne dem. Og i tillegg så googler en oftest det en lurer på. Så du skal, så sant din mor er normalt oppegående, høre på henne. Og så skal du gjøre det du vurderer som fornuftig. Den eneste personen her i verden din mor bestemmer 100% over er seg selv. Men jeg stusser over at du først som relativt stor er blitt "klar over at mor ikke er en gud". Det er normalt i barneoppdragelse å fortelle barn at foreldre tar feil. Dette gjøres aktivt fra 2-3 års alder. Det burde altså være noe du "alltid har visst". At din mor ikke fortalte deg at hun ofte (oftere enn hun har rett) tar feil sier meg at du bør dobbeltsjekke alt hun sier for logiske brister. For vi tar alle feil oftere enn vi har rett. Anonymkode: 9b541...dc7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #19 Skrevet 4. desember 2017 Jeg har et godt forhold til mine foreldre, og har alltid tatt med i vurderingen det de har ment/argumentert for. Som ung var det godt å få råd angående ting de hadde lang livserfaring med, i tillegg vet jo ofte eldre mer feks angående skikk og bruk både i forhold til andre mennesker og situasjoner, og i forhold til det man skal gjøre selv. Har fulgt råd fra mine foreldre som godt voksen, dvs jeg gikk i mot magefølelsen min og hva jeg mente var rett både juridisk og rettferdig mentalt. Gikk på en liten økonomisk smell der, og har bestemt meg for at akkurat sånne ting styrer jeg selv heretter. Anonymkode: 7ec59...b5a
Gjest NotNaomi Skrevet 4. desember 2017 #20 Skrevet 4. desember 2017 Når en blir voksen,så må en jo ta egne avgjørelser. En kan godt få råd,men vurderer jo selv om en vil følge dem. Mødre har jo selvfølgelig ikke alltid rett,men kommer de med råd osv,så er det jo fordi de ønsker det beste for barna sine,om de er voksne eller ei. At moren din har vært naiv når det gjelder menn,så er det heller ikke sagt at hun ikke vet hvordan en sunt forhold skal være. For eksempel kan en alkoholiker fortelle farene med å drikke så mye,og hen har jo rett selv om vedkommende er alkoholiker selv. Men nei,ingen har alltid rett. Hverken mødre eller andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå