Gå til innhold

ADD og Ritalin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 10 år, som nylig fikk diagnosen ADD. Hun har store konsentrasjonsproblemer, lærevansker, og etter skolen er hun helt utslitt. Hun faller litt utenfor sosialt, ikke som i at ingen vil være med henne - for det er det mange som vil, men fordi hun ikke orker noe etter skolen. 

Hun begynte nylig på Ritalin. Valget var egentlig ganske enkelt for oss, da hun er veldig lei av å være så sliten, og hun ønsker så mye mer enn hun klarer. Har nå kommet opp i 10mg dose to gange om dagen. 

Men nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre! Hun er blitt veldig ekslposiv, og blir også veldig lei seg. (Det har hun vel alltid gjort og blitt, men på en helt annen måte nå.) Men i helgen har vi sett at hun også blir mer sliten, på en annen måte enn tidligere, og det virker som hun tidvis detter bort.

Vi fikk beskjed på Bup da vi fikk informasjon om medisiner, at de fleste bivirkninger går over etter noen uker. Men det frister lite og fortsette å gi henne disse medisinene. Problemet er jo at hvis vi ikke vil stå lenge nok i det til å se om bivirkningene blir borte er jeg også usikker på om jeg vil prøve andre typer medisiner på henne. Men hverdagen fungerer jo dårlig for henne uten også. Jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre og hva jeg ønsker nå!

Har forsøkt å snakke med henne om hun merker noe etter hun begynte på medisiner, men hun merker ikke om hun har blitt mer/mindre sint, mer/mindre sliten, konsentrerer seg bedre eller ei... Så der er det ikke mye hjelp å hente.

Jeg skal selvfølgelig ringe legen på Bup i morgen og snakke med henne, men i mellomtiden lurer jeg på om det er noen her som har lignende erfaring?

Anonymkode: cf9c6...d81

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

bumper denne

Anonymkode: 8153d...a12

Skrevet

La ungen din fortsette på Ritalin, det vil bli så mye bedre etter første bivirkningene roer seg.

Anonymkode: c17e2...f7a

Skrevet

Hvor lenge har hun gått på medisinene da? Er hun nylig begynt?

Er det vanlige tabletter? Kanskje hun får litt "nedtur" når medisinene begynner å gå ut og derfor blir sliten, hissig og lei seg. Er det noen spesielle tidspunkter det skjer på?

Det finnes jo også ritalin depotkapsler der virkestoffet frigis gradvis. Pluss at det finnes mange andre ADHD medisiner og. Så hvis det ikke funker med den ene men hun trenger medisin så ikke bli helt oppgitt :)

Anonymkode: c1cd1...262

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...