Gå til innhold

Hvilken browser bruker du?

Hvilken bruker du og hvorfor?  

1. 1. Hvilken bruker du og hvorfor?

• Mozilla suite
      0
    • Mozilla firefox
      9
    • Netscape
      0
    • Opera
      10
    • Safari
      2
    • Internet Explorer
      13
    • Annet
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Gjorde litt feil, de som bruker explorer eller annet, må vente til moderatorene forhåpentligvis endrer på det :)

Skrevet

Firefox - fordi jeg liker den best. bl.a fordi den er sikrere enn IE.

Skrevet

Mozilla Firefox på PCen, Safari på MACen (:hjerte: MAC)

Skrevet

Internet Explorer, fordi det fungerer for meg. Har Firefox også, men gidder ikke bruke den noe særlig.

(Dette blir vel en ny slik anti-microsoft-diskusjon hvor alle som så mye som ser på et Microsoftprodukt er dumme og ikke skjønner noenting. :roll: Hadde Firefox vært like populært som IE hadde de hatt akkurat de samme sikkerhetsproblemene.)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Ser foreløpig ut som KG-brukere er smartere enn gjennomsnittlige surferen :)

Skrevet

Lenge sidne jeg har følt meg SÅ grønn i en tråd....... :ler:

*skjønte ikke en dritt*

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Lenge sidne jeg har følt meg SÅ grønn i en tråd....... :ler:  

*skjønte ikke en dritt*

En browser er det du sitter og glaner på nå. Altså det programmet som viser web-sider.

Skrevet
(Dette blir vel en ny slik anti-microsoft-diskusjon hvor alle som så mye som ser på et Microsoftprodukt er dumme og ikke skjønner noenting. :roll: Hadde Firefox vært like populært som IE hadde de hatt akkurat de samme sikkerhetsproblemene.)

Det er helt sant. Men siden majoriteten faktisk bruker IE, og kommer til å fortsette å bruke IE, så kan vi andre føle oss rimelig trygge. Foreløpig. Sikkerhetshull er et problem uansett. Det største problemet er imidlertid at M$ ikke fikser de godt nok eller fort nok.

Skrevet

Det varierer.

Jeg bruker mest Firefox for tiden, men Netscape og Explorer brukes også daglig.

Skrevet
Hadde Firefox vært like populært som IE hadde de hatt akkurat de samme sikkerhetsproblemene.)

Eh - det stemmer ikkje heilt. Sikkerhetshol vert oppdaga i Firefox og andre nettlesarar òg, men både Opera og Firefox er raskare til å tetta desse.

Men det største problemet med IE er den tette integrasjonen med Windows, og bruken av ActiveX, noko som gjer at det er muleg å gjera mykje meir ugagn og forårsaka mykje meir skade enn med andre nettlesarar. Det er altså sjølve designet og ikkje populariteten som er problemet.

Ser me vekk i frå desse problema, så heng IE ein del år etter dei andre i utviklinga, og difor:

Eg brukar Opera. Raskare enn Firefox, kan tilpassast meg i mykje større grad enn FF, er mindre men har fleire funksjonar, nemnde funksjonar fungerer betre enn tilsvarande plugins til FF. Måten Opera og FF viser nettsidene er ganske lik. (Og mykje betre enn IE. ;))

Skrevet

Bruker IE på begge maskinene i dag (lå bare der liksom) , men skal over på opera siden det er det min store data guru bruker :wink:

Skrevet

Bruker Internet Explorer. Har aldri hatt noen problemer så jeg har ingen planer om å skifte.

Skrevet

Firefox ikke nettop fordi sikrere enn IE men så mer brukervennlig da gett :wink:

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Opera hjemme, nettopp fordi den er sikrere og kjappere. Liker også at jeg kan tilpasse den slik akkurat jeg vil ha den. På jobb har jeg ikke annet valg enn å bruke Internet Explorer, da vi bruker Citirx server.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Jeg bruker Opera hjemme, nettopp fordi den er sikrere og kjappere. Liker at jeg kan tilpasse den slik akkurat jeg vil ha den. På jobb har jeg ikke annet valg enn å bruke Internet Explorer, da vi bruker Citrix.

Samboeren bruker Firefox på sin maskin.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

: Hadde Firefox vært like populært som IE hadde de hatt akkurat de samme sikkerhetsproblemene.)

Svaret på det er egentlig nei. IE ble laget i en tid da sikkerhet ikke var viktig, og da MS ikke tenkte på det i det hele tatt. Resultatet har blitt en hullete browser som har blitt pastret opp. Dessuten, som det nevnes her, bruker MS opp til et år (!) for å tette kritiske sikkerhetshull.

For det andre er det sikkerhetsselskap som tester sikkerhetsshull i browsere, slik at sikkerhetshull ikke øker proporsjonalt med antall brukere. Firefox har også åpen kildekode, som vil si at "alle" kan se koden, noe som vil si at man skal kunne finne flere sikkerhetshull i firefox lettere dersom det var så mange av dem.

Jeg kan også nevne et eksempel på webserverene Apache (open source) og IIS (Microsoft). I IIS er det blitt oppdaget mange flere sikkerhetshull enn i Apache. Hvilken har størst markedsandel? Jo Apache.

MS har også alltid fått kjeft for at de har priorietert funksjonalitet (selv om man ser svært lite til det i explorer) framfor sikkerhet. Senest fra en foreleser vi hadde på skolen fra Norman.

Det som er sikkert er at Opera og Mozilla alltid har hatt fokus på sikkerhet fra grunnen av, det har ikke Explorer. At de har så stor markedsandel er en dårlig og lettvin unnskyldning fra MS.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Eg brukar Opera. Raskare enn Firefox, kan tilpassast meg i mykje større grad enn FF, er mindre men har fleire funksjonar, nemnde funksjonar fungerer betre enn tilsvarande plugins til FF. Måten Opera og FF viser nettsidene er ganske lik. (Og mykje betre enn IE. ;))

Nja, til Opera får man ikke f.eks adblocker, flashblocker og gmail-notifier som jeg liker. Opera raskere? *kremt* TCP- connections til 8 og 20, noe som ikke er standard og som eiere av web-servere ikke er særlig happy for ;).

Skrevet
Nja' date=' til Opera får man ikke f.eks adblocker, flashblocker og gmail-notifier som jeg liker. Opera raskere? *kremt* TCP- connections til 8 og 20, noe som ikke er standard og som eiere av web-servere ikke er særlig happy for ;).[/quote']

Nåja - om eg ikkje har adblocker til Opera (vel, eigentleg har eg det òg) så er det berre ei linje eller så som skal til i opera6.ini-fila, og så ei liste over annonsestadane som skal blokkerast. Der kan du bruka Wildcards. Det finst ein sånt adblocker-program som gjer det enklare å fylle ut denne lista ;)

Flashblocker på same måte som FF har finst ikkje, og heller ikkje GMail-notifier. I alle fall ikkje som eg har oppdaga. Det har du rett i. Men du kan likevel utvida Opera med litt snacks òg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...