Gå til innhold

p3a3 gentest (spørsmål)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sjekke hunden min for Patella Luksasjon og Øyelyse ham. Jeg må også ta en gentest ps3a3 av han da bare far er fri for, og moren ikke sjekket. Har hørt at det er litt mye styr med en slik gentest, og det må sendes til utlandet? 

Noen som har peil på dette. Trodde det bare var å gjøre det hos vet og få svar derifra... ?

Anonymkode: 6362f...b95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ikke nye styr med en gentest, du bestiller testen hos det laboratoreiet som er godkjent for den, samt et registreringsskjema fra NKK som du bestiller via deres nettsted (dersom det er en test som kreves for avl hos rasen), tar dette med til veterinær som tar en blodprøve evt swaber test som sendes til laboratoriet. Etter noen uker får du svaret.

Hvilken test er det snakk om? jeg kjenner ikke igjen forkortelsen, du mener ikke feks pra3, eller pra rcd3?

Skrevet
3 minutter siden, mika2 skrev:

det er ikke nye styr med en gentest, du bestiller testen hos det laboratoreiet som er godkjent for den, samt et registreringsskjema fra NKK som du bestiller via deres nettsted (dersom det er en test som kreves for avl hos rasen), tar dette med til veterinær som tar en blodprøve evt swaber test som sendes til laboratoriet. Etter noen uker får du svaret.

Hvilken test er det snakk om? jeg kjenner ikke igjen forkortelsen, du mener ikke feks pra3, eller pra rcd3?

Usikker på hva testen heter men det for å sjekke egen øyesykdom Kanskje det er PRA3? (progressiv retinal atrofi). Har egentlig ikke så mye peil på akkurat den gentesten der... 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Usikker på hva testen heter men det for å sjekke egen øyesykdom Kanskje det er PRA3? (progressiv retinal atrofi). Har egentlig ikke så mye peil på akkurat den gentesten der... 

begge de jeg nevnte er varianter av PRA, det er ulike for forksjellige raser.  Du må først finne ut hvilken test du må ta, og hvilket laboratorie som tilbyr denne. De vanligste er optigen eller laboklin

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...