AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #1 Skrevet 3. desember 2017 Jeg har ei jente på 10 år, som nylig fikk diagnosen ADD. Hun har store konsentrasjonsproblemer, lærevansker, og etter skolen er hun helt utslitt. Hun faller litt utenfor sosialt, ikke som i at ingen vil være med henne - for det er det mange som vil, men fordi hun ikke orker noe etter skolen. Hun begynte nylig på Ritalin. Valget var egentlig ganske enkelt for oss, da hun er veldig lei av å være så sliten, og hun ønsker så mye mer enn hun klarer. Har nå kommet opp i 10mg dose to gange om dagen. Men nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre! Hun er blitt veldig ekslposiv, og blir også veldig lei seg. (Det har hun vel alltid gjort og blitt, men på en helt annen måte nå.) Men i helgen har vi sett at hun også blir mer sliten, på en annen måte enn tidligere, og det virker som hun tidvis detter bort. Vi fikk beskjed på Bup da vi fikk informasjon om medisiner, at de fleste bivirkninger går over etter noen uker. Men det frister lite og fortsette å gi henne disse medisinene. Problemet er jo at hvis vi ikke vil stå lenge nok i det til å se om bivirkningene blir borte er jeg også usikker på om jeg vil prøve andre typer medisiner på henne. Men hverdagen fungerer jo dårlig for henne uten også. Jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre og hva jeg ønsker nå! Har forsøkt å snakke med henne om hun merker noe etter hun begynte på medisiner, men hun merker ikke om hun har blitt mer/mindre sint, mer/mindre sliten, konsentrerer seg bedre eller ei... Så der er det ikke mye hjelp å hente. Jeg skal selvfølgelig ringe legen på Bup i morgen og snakke med henne, men i mellomtiden lurer jeg på om det er noen her som har lignende erfaring? Anonymkode: 7fe84...ab7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #2 Skrevet 3. desember 2017 Ritalin er det mange som har dårlige erfaringer med. Hør med legen om hun kan prøve Elvanse eller Attentin. Det er de nyeste medisinene som også har mye mindre psykiske bivirkninger ifh Ritalin. Om du ser til statene brukes Ritalin sjeldnere og sjeldnere, det blir ansett som gammeldags. Ritalin kan gi aggresjon og depresjon (i enkelte tilfeller suicidalitet), og merker dere sistnevnte står det faktisk i bruksanvisningen at legen skal avbryte behandlingen og bytte til en alternativ medisin. Det er viktig at dere leser dere godt opp på Ritalin. Jeg har mange bekjente/i familien med ADD og Adhd, og alle disse har byttet bort fra Ritalin. Anonymkode: e0cff...ee3
Davidbaguetta Skrevet 3. desember 2017 #3 Skrevet 3. desember 2017 Hei jeg kjenner meg igjen, jeg er en gutt på 19 fikk diagnosen add og dyselexi for noen år siden og har brukt ritalin siden. Det med sinne og deprisjon er vell egenkli vanlig i begynnelsen, men det med det sosiale fikk jeg og. Jeg ville heller sitte inne på romme å konsentrere meg om mitt, høre på musikk å spille piano. Finne intrisange fakta og tegne. Jeg går på 60mg kapsler og føler at det fungerer bra egenkli, plaget med munntørrhet da. Men du bør sjekke med legen om di har noen tips. Beklager hvis dette ikke var til noe hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå