AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #1 Skrevet 3. desember 2017 Min brors kone er en flott dame, vi er jevngame (34 år) og har begge to barn på noenlunde samme alder (6 og 9 år). I forfjor flyttet de inn i nytt hus i samme by som oss så det ble naturlig og feire julaften sammen. I fjor var det hennes og familiens tur og det var helt.... helt ubeskrivelig vakkert gjort med alle lysene, juletreet. måten det var pyntet på, maten var som sakset fra en mesterkokk med den beste ribben jeg noengang har smakt lagt opp på flotte fat med pynt, kristtorn, masse tilbehør, dessert, kaffe, alle kakene. Ja, dere skjønner tegninga. Det var bare helt supert. Barna mine gikk rundt og måpte...... og nå som det er vår tur vet jeg at de ikke gleder seg like mye. Det kommer små hint som at vi skal vel ikke ha klemetiner med de fine bladene på, treet vårt blir uansett ikke så bra, du kan vel ikke få til maten sånn og sånn, den kaken har du vel ikke oppskrift på.... og mannen min tror han hjelper meg med å si at nei vi feirer på vår måte som vanlig, som vi alltid har gjort. Men jeg ser at barna helst vil tilbake til Christmas Wonderland. Dette ødelegger mye for meg, synes ikke noe er hyggelig lengre. Uansett blir det ikke så bra som i fjor. Noen som kjenner seg igjen??? Litt trist mamma Anonymkode: b1130...297 2
Zoey Skrevet 3. desember 2017 #2 Skrevet 3. desember 2017 Moren min er svigerinnen din. Jeg vokste opp i Christmas Wonderland og klarer aldri kopiere det. Hun hadde bare skikkelig teken. Eller har. Og entusiasme for julen fra før den starter, til hun forsiktig pakket bort pynten. Jeg synes for eksempel juleservise er fint, men nå har vi masse finservise som kun får lufta seg i julen, så hva skal jeg med enda ett med nisser på? Mamma er motsatt. Nisser, det er bra det. Hun leter etter servietter med lune og koselige motiver og sitter og pakker inn alle gaver i ensfarget papir som hun deretter pynter med klistermerker, glitter og scrapbook-utstyr. Jeg velger å ikke sammenligne med meg henne. Barna mine har også stjerner i øynene hjemme hos dem, men jeg kan ikke la det påvirke meg. Med annet enn spesifikke ting, som at de liker peppernøttene hennes. Så... Da ber jeg om å få bytte til meg en ladning med en porsjon krumkaker Dersom barna dine falt for noe spesifikt, så kan du be svigerinnen din om tips til hvor å kjøpe, oppskrift...eller om hun vil bake den kaken? Dere er i familie og lommer lengst med å dra i samme retning. Forsøk å ikke se på det som en konkurranse. Hadde jeg gjort det så hadde jeg tapt hver jul, og jeg vil ikke forbinde julen med å tape. Så ikke la det bli en konkurranse heller. God jul! 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #3 Skrevet 3. desember 2017 Godt vi er fler. Men skulle så gjerne fått litt av den samme rekasjonen fra mine barn når vi pynter her hjemme. Men jeg får liksom ikke helt til den helheten. At man bare kan gå rundt å kikke liksom, kikke på alt det pene. ts Anonymkode: b1130...297
Zoey Skrevet 3. desember 2017 #4 Skrevet 3. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Godt vi er fler. Men skulle så gjerne fått litt av den samme rekasjonen fra mine barn når vi pynter her hjemme. Men jeg får liksom ikke helt til den helheten. At man bare kan gå rundt å kikke liksom, kikke på alt det pene. ts Anonymkode: b1130...297 Jeg tror de færreste barn får det i eget hjem.. De er jo oppvokst med det, ser de samme nissene og pyntetingene hver dag. Andre har pynt og ting de bare ser når på besøk. Jeg fikk wow fra ungene mine når de stod opp og så årets pakkekalender. Og den yngste er fascinert av lysene i vinduene. Men de venner seg fort til det de ser hjemme. Jeg fikk ikke noe mer wow om kalenderen enn første fem minutter på fredag morgen. Men kanskje de kan få være mer å kjøpe noe pynt, kanskje litt pynt til treet så de får litt eierskap til det hele? Spørs jo på hvor gamle de er... 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #5 Skrevet 3. desember 2017 Kinkig. Jeg kan tenke meg svigerinna di har brukt masse TID på å få alt så perfekt. Noen elsker å planlegge slikt. Andre er flinke på andre ting. Og det er sikkert du også? Kan du ikke bare finne èn ting du vil overraske dem med - en skikkelig god kake? Skape en tradisjon med en eller flere fellesaktiviteter som alle barna bare elsker. Så kan det bli din greie. Så kan du bare slappe av med resten. Anonymkode: 756be...2cf
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #6 Skrevet 3. desember 2017 Hva er viktig i julen? Hvertfall ikke pynt og glitter! Jo, det er jo å være sammen med familien. Ta et skikkelig standpunkt og feir jul i mørket, slik at barna får kjenne på julekos uten å bli blendet av materialisme. Anonymkode: 137a4...dfa 2
Lava Anne Skrevet 3. desember 2017 #7 Skrevet 3. desember 2017 Varme, levende lys og duftende tre er det eneste som betyr noe i julen 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #8 Skrevet 3. desember 2017 Vær et godt eksempel for ungene dine , slik at de kan huske en mor som var stolt av og sto for sitt når de blir voksne, bruk heller situasjonen til å vise de hva julen egentlig er, annet enn glitter,materialisme, og perfeksjon. Gi de gode varme juleminner på din måte! Det kan de lære mye av også Anonymkode: b2260...ae3
bortebra Skrevet 3. desember 2017 #9 Skrevet 3. desember 2017 For barna er det vel ikke at alt matcher og ser feilfritt ut som er viktigst, men å skape en god stemning. Den gangen vi feira jul hos tanta mi, som er noe av det samme, en sånn veldig fru Perfekt, med alt på stell, savna jeg følelsen av stua hjemme, og alle tingene som betydde noe, figurer vi hadde lagd på skolen osv. Tenn stearinlys, pynt sånn som du orker og spill julemusikk. Da kjenner du stemninga å komme, selv om ikke alt er strøkent og perfekt.
Gjest Sisti Skrevet 4. desember 2017 #10 Skrevet 4. desember 2017 Jeg får lyst til å si "skjerp deg!", men i en vennlig tone! Altså, bare legg vekk de tankene. Du ordner i stand DIN families type jul, og det er mer enn bra nok. Ungene har bare godt av å erfare at det ER forskjeller hos folk, også i måten man ordner til jul på. Blir det mye spørsmål får dere ta en litt pedagogisk samtale omkring det ("noen er mer interessert i ditt, noen er flinkere på datt, jeg har ikke lyst/interesse/råd/talent til å gjøre det likedan som Kari, men dere kan gjerne hjelpe til med å pynte det slik dere vil"). I stedetfor å la dette bli en anledning der du kjenner på press, la det bli en anledning der du lærer barna dine å ikke la seg påvirke av press! Barna kommer til å elske julen hjemme uansett.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #11 Skrevet 4. desember 2017 Jeg satt litt i går kveld og tenkte litt, jeg tror jeg skal legge litt mer innsats i pynten i år. Kaste noe av det gamle slitte som nesten faller fra hverandre og som ikke er pent. Har alltid ønsket meg sånne gardiner til vinduene med små lys som henger nedover i rader..... har sett sånne på Clas Ohlson. Kanskje jeg bare skal kjøpe sånne, det fikser de mørke vinduene mine hvertfall. ts Anonymkode: b1130...297
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå