AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #1 Del Skrevet 3. desember 2017 For meg høres det mye mer naturlig ut å si ‘et design, designet’, og ikke ‘en design, designen’. Hvorfor er ikke ‘design’ inkjekjønn? Anonymkode: 9890c...f46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 3. desember 2017 #2 Del Skrevet 3. desember 2017 Det er begge deler Her: http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=design&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 3. desember 2017 #3 Del Skrevet 3. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er ikke ‘design’ inkjekjønn? Det er valgfritt: hann- eller intetkjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 3. desember 2017 #4 Del Skrevet 3. desember 2017 Jeg tenker også på "design" som intetkjønn, men har igrunnen ikke hatt noe behov for å slå det opp. Jeg gjorde det nå, og ser at i mine ordbøker (Tanum, Universitetsforlaget, Kunnskapsforlaget) står ordet som hankjønn. Er intetkjønn blitt tillatt ganske nylig? (Og takk for det!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gremlin Skrevet 3. desember 2017 #5 Del Skrevet 3. desember 2017 4 minutter siden, Arabella skrev: Jeg tenker også på "design" som intetkjønn, men har igrunnen ikke hatt noe behov for å slå det opp. Jeg gjorde det nå, og ser at i mine ordbøker (Tanum, Universitetsforlaget, Kunnskapsforlaget) står ordet som hankjønn. Er intetkjønn blitt tillatt ganske nylig? (Og takk for det!) Ja, tror intetkjønn ble tillatt i 2014. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 3. desember 2017 #6 Del Skrevet 3. desember 2017 30 minutter siden, Gremlin said: Ja, tror intetkjønn ble tillatt i 2014. Norsk Riksmålsordbok fører opp begge kjønn og har registrert (det) designet i 1968. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 3. desember 2017 #7 Del Skrevet 3. desember 2017 9 minutter siden, GauteS skrev: Norsk Riksmålsordbok fører opp begge kjønn og har registrert (det) designet i 1968. Det er riktig, men jeg og sikkert også de andre her tenkte nok på bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #8 Del Skrevet 3. desember 2017 http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/designen-eller-designet/ Anonymkode: 0b797...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 11. desember 2017 #9 Del Skrevet 11. desember 2017 Kan det være at verbet har påvirket substantivet her? Å designe - designer - designet Et design - designet Så det blir mulig å si, hun designet designet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 11. desember 2017 #10 Del Skrevet 11. desember 2017 Det jeg tror skjedde var at det var en gjøk som hadde sin siste arbeidsdag i språkrådet den dagen "design" skulle kategoriseres. Så tok vedkommende og førte opp ordet feil som en avskjedsspøk, og siden har det blitt sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 11. desember 2017 #11 Del Skrevet 11. desember 2017 (endret) 23 hours ago, Overrasket said: Det jeg tror skjedde Tro kan du gjøre i kirken, her holder vi oss til fakta. Som nevnt i Riksmålsordboken, design av intetkjønn ble registrert så langt tilbake som i 1968. Endret 12. desember 2017 av GauteS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #12 Del Skrevet 11. desember 2017 På 3.12.2017 den 16.36, AnonymBruker skrev: For meg høres det mye mer naturlig ut å si ‘et design, designet’, og ikke ‘en design, designen’. Hvorfor er ikke ‘design’ inkjekjønn? Anonymkode: 9890c...f46 Hwut? er det et kjønn på noe som er designet? Anonymkode: e4841...0f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bortebra Skrevet 11. desember 2017 #13 Del Skrevet 11. desember 2017 Jeg sier et design. Veldig mange ord er heldigvis valgfrie på norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #14 Del Skrevet 12. desember 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hwut? er det et kjønn på noe som er designet? Anonymkode: e4841...0f9 Ja? Du roter kanskje med grammatisk og naturlig kjønn her? Anonymkode: 0b797...84e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå