AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #1 Skrevet 3. desember 2017 Lurer på hva som er rollen til DR ved norske juleserier? De er ofte med i sluttvisningen. Anonymkode: a4370...a47
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 De fleste norske tv serier og jule serier er opprinnelig danske, og da er det vel danske DR som har rettigheten til manuset. Jul i Skomakergata, Olsenbanden osv. Anonymkode: e0441...229 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 Men er ikke Linus i svingen norsk? Anonymkode: a4370...a47
Antoinette Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke Linus i svingen norsk? Anonymkode: a4370...a47 Men i alle dager da? Samproduksjoner innenfor skandinavisk tv har vært vanlig siden tv-en kom til Norge (1960). Er du redd for snik-danskifisering eller er du bare ekstremt lite opplyst? Endret 4. desember 2017 av Antoinette 2
Knutsk Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 Dette er noko som heng att etter firehundeårsnatta, altså då Noreg låg under Danmark i over 400 år fram til 1814. Framleis hev danskane ein finger med i spelet om mykje og mangt, mellom anna norsk fjernsynsproduksjon. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 Antoinette, nå spekulerer du grovt. Alt jeg lurer på er om dette er en norsk produksjon. Hus, skigard og norske skilt på bilene tyder på det. Eneste grunnen til at jeg spør er at jeg er interessert i om NRK og DR går sammen, og kanskje viser dette i Danmark også? Blir det dubba? Dette synes jeg hadde vært interessant. De spekulasjonene dine er det null grunnlag for her. Anonymkode: a4370...a47 2
Antoinette Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Antoinette, nå spekulerer du grovt. Alt jeg lurer på er om dette er en norsk produksjon. Hus, skigard og norske skilt på bilene tyder på det. Eneste grunnen til at jeg spør er at jeg er interessert i om NRK og DR går sammen, og kanskje viser dette i Danmark også? Blir det dubba? Dette synes jeg hadde vært interessant. De spekulasjonene dine er det null grunnlag for her. Anonymkode: a4370...a47 Serien er spilt inn i Maridalen og Sørkedalen i/like utenfor Oslo. Norskt nok for deg eller? Serien er produsert av NRK.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 Ha en fin dag videre og pass på blodtrykket, kjære kakefantast. Anonymkode: a4370...a47 2
Antoinette Skrevet 4. desember 2017 #9 Skrevet 4. desember 2017 Hmmmm.lurer på om skumle danske DR har vært involvert i andre julerel. produksjoner som vises våre små søte barn.... oooooo
Raven Emerald Skrevet 4. desember 2017 #10 Skrevet 4. desember 2017 Snøfall vises på dansk TV i år, og er dubbet. 2
Antoinette Skrevet 4. desember 2017 #11 Skrevet 4. desember 2017 3 minutter siden, Raven Emerald skrev: Snøfall vises på dansk TV i år, og er dubbet. IIIIIIIK
sofie777 Skrevet 4. desember 2017 #12 Skrevet 4. desember 2017 Det er ekstremt mange programmer, ikke bare juleprogrammer, som er samproduksjon med både DR, SVT, YLE og diverse andre (til og med BBC, huff.... ). Det betyr at de har delt kostnaden og har opsjon på å sende programmet i sitt land. "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" (som et eksempel) er sendt på svensk tv. NRK er samprodusenter på program som i utgangspunktet er på de andre språkene og da kommer de før eller senere på norsk tv også. 1
Antoinette Skrevet 4. desember 2017 #13 Skrevet 4. desember 2017 (endret) 3 minutter siden, sofie777 skrev: Det er ekstremt mange programmer, ikke bare juleprogrammer, som er samproduksjon med både DR, SVT, YLE og diverse andre (til og med BBC, huff.... ). Det betyr at de har delt kostnaden og har opsjon på å sende programmet i sitt land. "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" (som et eksempel) er sendt på svensk tv. NRK er samprodusenter på program som i utgangspunktet er på de andre språkene og da kommer de før eller senere på norsk tv også. Og disse samarbeidene begynte allerede i tv'ens barndom der produksjonene ofte var for kostbare å bære for bare en kanal. Endret 4. desember 2017 av Antoinette 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #14 Skrevet 4. desember 2017 10 timer siden, Knutsk skrev: Dette er noko som heng att etter firehundeårsnatta, altså då Noreg låg under Danmark i over 400 år fram til 1814. Framleis hev danskane ein finger med i spelet om mykje og mangt, mellom anna norsk fjernsynsproduksjon. Stemmer, var et krav Danmark stilte under forhandlingene etter Napoleonskrigene. Anonymkode: 22b2b...94c 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #15 Skrevet 4. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stemmer, var et krav Danmark stilte under forhandlingene etter Napoleonskrigene. Anonymkode: 22b2b...94c Jepp. Var nok det der som fikk avtalen i boks. Anonymkode: b182d...550 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #16 Skrevet 4. desember 2017 Selv støveldansen er dansk. If you tru mæ or ei. Anonymkode: 50d7f...a9f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #17 Skrevet 4. desember 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Var nok det der som fikk avtalen i boks. Anonymkode: b182d...550 Ja, var noen som så potensialet i TV-mediet alt den gangen. Utrolig å tenke på. Anonymkode: 22b2b...94c 2
Antoinette Skrevet 4. desember 2017 #18 Skrevet 4. desember 2017 Mange her som kun har gått Livets Harde Skole ser jeg.........
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #19 Skrevet 5. desember 2017 22 timer siden, Knutsk skrev: Dette er noko som heng att etter firehundeårsnatta, altså då Noreg låg under Danmark i over 400 år fram til 1814. Framleis hev danskane ein finger med i spelet om mykje og mangt, mellom anna norsk fjernsynsproduksjon. Ja, dette stemmer. På slutten av 1800-tallet f.eks., så kom det to nye språk, bokmål og nynorsk, men det var ikke uten grunn at danske agenter påvirket og sørget for at det danskbaserte bokmålet gikk seierende ut av duellen. For øvrig er det også en kjent historie hvordan danske bakmenn sørget for å gjøre Kim Larsen populær i Norge gjennom å spille låtene hans mye mer på norsk radio enn det som ville vært naturlig. Anonymkode: d58df...890 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå