Gå til innhold

5:2 dietten - Funker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har IBS (irritabel tarm) og har i lang tid slitt med å gå ned i vekt. For dere som har IBS, vil dere nok kjenne dere igjen i de utfordringene man har når man blir dårlig av nesten "all" sunn mat... :unsure:

Jeg har lest en del på nettet at 5:2 dietten har hjulpet mange - både med og uten IBS.

Er det noen her som har eller følger 5:2 dietten? Funker det? Hvilken erfaringer har dere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle dietter fungerer slik at du går ned så lenge du ligger i underskudd, og opp igjen når du starter å spise normalt igjen og havner på et overskudd.

Anonymkode: 1d652...2e2

Skrevet

Du kan spise for mye "sunn" mat, og du kan gå ned i vekt på "usunn" mat. Du slutter å slite med å gå ned i vekt når du innser at du du sliter med å ikke spise for mye.

Anonymkode: 3ff45...caa

Skrevet

Hvorfor ikke bare spise mindre? Jeg har også IBS klart meg på 1500 kalorier daglig de tre siste ukene og føler ikke at jeg trenger mer. Jeg har riktignok vært sykemeldt og ikke gjort noe spesielt, men om du er aktiv så justerer du jo bare kaloriinntaket tilsvarende. Vektnedgang er jo ikke noe vanskeligere enn kaloriunderskudd, man trenger egentlig ikke å gjøre det noe mer fancy enn det. Anbefaler appen Lifesum, forresten :) Veldig grei måte å holde følge med kaloriene på. Følger det ikke slavisk, men man har en viss oversikt, og får litt opp øynene når man ser at mange matvarer inneholder mer kalorier enn man skulle tro.

Anonymkode: 20fb5...afc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke prøvd akkurat 5:2-dietten, men lever etter periodisk faste-prinsippet. Altså at jeg spiser innenfor et visst spisevindu de fleste dager. I mitt tilfelle spiser jeg mellom 12 og 21 hver dag. Dette har gjort min IBS mye bedre. Fordøyelsessystemet får litt pause, rett og slett. I tillegg unngår jeg selvsagt å spise mye av matvarer jeg vet jeg reagerer på, som for eksempel brødmat. 

Nå skal ikke jeg ned i vekt, men jeg hadde definitivt gått for å faste mer om jeg skulle. Har lest en del om 5:2-dietten, og den skal jo ha en del fordeler. Samtidig ville jeg redusert inntaket av karbohydrater.

Anonymkode: 91b86...d83

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker 5:2 dietten. De første 2 «fastene» var værst, men likevel ikke ille. Har gått ned 10kg på 2mnd, men den største forandringen har vært helsemessig. 

Gått fra ustabil hvilepuls 90-110 til cirka 75.

Ikke lengre oppblåst.

Ingen matsug, så å holde seg til «rett» mat er ingen problem. En lærer fort forskjell på sult og matsug. 

Har også fått en gradvis, naturlig overgang til periodisk faste. Dette har kroppen regulert selv. Spiser når jeg er sulten, som regel mellom 12-21 :)

For meg har dette fungert supert, men det er ikke noe som passer alle. 

Anonymkode: c1c9b...b6c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har veldig kraftig IBS : / I den grad at jeg ligger i fosterstilling på baderomsgulvet og skjelver.

Begynte med periodisk fasting, og "anfallene" har blitt veldig mye bedre. Selvfølgelig av å til reagerer jeg, men da i sååå mye mindre grad enn jeg gjorde før. Vet faktisk ikke hva som gjør at dette har hjulpet, men det har det. 

Jeg har bare positive erfaringer. Tror jeg i lengden bare spiser mindre enn før noe som har hjulpet. 

Anonymkode: eeb29...9f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...