Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min blir helt forferdelig mot meg når han drikker alkohol. Han fester gjerne annenhver helg når han ikke har barna sine. Vi har vært kjærester i fem år (vi bor ikke sammen) og i flere år var jeg med han på mange av disse festene selv om jeg opplevde gang på gang at han ble et monster når han drakk. Mot alle andre blir han ekstremt hyggelig, men ikke mot meg. 

Eksempler på hva han gjør: Han blir ekstremt sjalu. Jeg gjør ikke dumme ting når jeg har drukket, men hvis jeg prater litt med en annen mann f.eks. som han også kjenner da kan han finne på å vise meg fingen, kalle meg hore osv. 

Hvis jeg skriver en melding med mobilen kan han bli rasende, kaste mobilen min nedi gulvet. 

Han sitter og skuler på meg med hat i blikket. 

Han kaller meg ufattelig stygge ting av ingen grunn. 

Hvis jeg henter han på fest så kan han finne på å skrike jævla bitch osv. til meg fordi jeg starter bilen på feil måte eller hvis jeg spør hvordan han har hatt det. Det er vanskelig å beskrive det, det er mye mer enn dette, han er SÅ STYGG mot meg. 

Det virker helt sinnsykt at jeg fortsatt er sammen med en sånn mann. Men når han ikke drikker har vi det så fint.

Jeg har fått en slags angst av dette, jeg får en stor klump i magen når han skal ut å drikke, jeg kan ikke være med lenger for jeg vet hvordan det går. Og når han er så glad i festligheter som han er, så blir det mange helger vi ikke kan omgås pga. dette. Han drikker ingenting i ukedagene.

Jeg har kommet frem til at jeg må gjøre det slutt pga. dette selv om det er helt forferdelig, jeg klarer ikke usikkerheten. Det er vel det rette? Hva kan være grunnen til at han er som dette når han drikker? han trenger ikke være dritings, han blir idiot etter noen få øl, men selvsagt verre etter mange. Jeg kan ikke forstå hvorfor han ikke klarer å gjøre noe med det,  hvordan er det mulig å miste så selvkontroll når man har drukket selv om man er SÅ bevisst på problemet?

Anonymkode: 06793...2b0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det ikke sånn at å være bevisst på problemet nødvendigvis gjør at man klarer å gjøre noe med problemet. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

Dessverre er det ikke sånn at å være bevisst på problemet nødvendigvis gjør at man klarer å gjøre noe med problemet. 

Nei, det skjønner jeg. Men hva kan grunnen være til at man er slik i fylla?

Skrevet

Når han først drikker er det for sent å gjøre noe, da er det for sent å skjerpe seg. Det eneste han kan gjøre er å holde seg helt unna alkohol, i alle fall når han er eller skal være i nærheten av deg. 

Anonymkode: fc4de...e7a

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skjønner jeg. Men hva kan grunnen være til at man er slik i fylla?

Det kan være mange grunner til det. Blant annet at alkohol fyrer opp adrenalin, som kan gjøre noen aggressive. 

Det høres ikke ut som han tåler å drikke. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

Det kan være mange grunner til det. Blant annet at alkohol fyrer opp adrenalin, som kan gjøre noen aggressive. 

Det høres ikke ut som han tåler å drikke. 

Men så er det jo slik at han bare er aggressiv mot meg. Det er så vanskelig å forstå når jeg ikke gjør noe galt. Takk for svar. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så er det jo slik at han bare er aggressiv mot meg. Det er så vanskelig å forstå når jeg ikke gjør noe galt. Takk for svar. 

Det har lite å gjøre med om du gjør noe galt,hvis han er sint pga noe inni seg. 

• Liker 3
Skrevet

Han har problemer med et eller annet. Dere kan begynne på familievernskontoret, så henvise ham til DPS når han har funnet ut av hva som er problemet, og har noe konkret å jobbe med.

• Liker 1
Skrevet

Var sammen med en sånn en i 6 år, men han drakk hver fredag og lørdag. Han var helt normal når han begynte å drikke og i noen timer, men så bikka det plutselig over. Da snudde han ryggen til meg og nåde meg om jeh prøvde å få kontakt. Jeg ble kalt det ene og det andre og han var i tillegg fysisk. Han var ikke sånn edru. Ikke i hele tatt. Da var det ikke måte på hvor glad han var i meg. Tok jeg opp hva han hadde sagt og gjort mot meg dagen derpå, så hadde det aldri skjedd. Jeg var dessverre så forelsket i han at jeg ikke klarte å gjøre det slutt. Det var det han som gjorde. Fikk aldri noe svar på hvorfor han ble så sint på meg i fylla.

Anonymkode: d3c55...7b6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde jeg blitt på den måten mot kjæresten min når jeg drakk så hadde jeg vært så full av skam at jeg hadde holdt meg helt unna alkohol om jeg ikke hadde greit å begrense inntaket. For en forferdelig oppførsel. At han bare blir sånn av alkohol er en ting, men hvorfor fortsetter han da å drikke når han da ender opp med å behandle kjæresten sin som dritt annen hver helg? Hva sier han selv om denne oppførselen da? Skammer han seg ikke? 

Anonymkode: 952c8...b34

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror ikke det kommer så mye utav å spekulere i hvorfor han blir slik. Vi vet ikke hvorfor. 

Det som kommer fram av innlegget er at du blir psykisk mishandlet når han er full, noe han er ofte. 

Du får helseplager av det ( angst) - noe som er en helt naturlig reaksjon. 

Hadde det vært et problem for han at du følte det sånn, og noe han oppriktig angret- hadde han  styrt unna situasjoner som trigger ham til denne type oppførsel. 

Men han styrer ikke unna, det er en vane han gjentar hver anledning han får, virker det som. 

Jeg syns ikke du skal gå inn i en rolle der du skal hjelpe og redde ham. 

Syns du bør tenke på å hjelpe og redde deg selv, og bygge opp et liv som føles godt og trygt for deg. 

Velge bort mennesker som skremmer deg og velge mennesker som gjør deg trygg. 

• Liker 4
Skrevet

Livet er for kort til å akseptere å finne seg i å bli dårlig behandlet. Forlat ham. Så får han ordne opp i problemene selv hvis han behandler neste kjæreste like dårlig i fylla.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har levd med en som hadde problemer med alkohol. Det var ikke ofte han drakk, og problemet kom smygende.. Det ble verre med årene selv om det kun var maks 4 ganger i året han fikk slike alkohol-personlighetsforandringer. Han kunne "bare"slenge med leppa eller i noen tilfeller klikke. Jeg ble veldig skremt og i de verste tilfellene låste jeg han inn på badet eller meg selv på soverommet. 

Etter den 5. Gangen med skikkelig skremmende adferd, tok jeg kontakt med en terapeut som driver med parterapi og alkoholproblemer. Ga han et ultimatum om enten så er det finito-over, ellers blir du med til terapeuten. Han ble med motvillig, vi gikk sammen og han litt alene i et halvt år. Han innså at han måtte forandre på alkoholvanene. Foreldrene var alkoholikere og han hadde vanskelig for å begrense inntaket. Han er per definisjon ikke alkoholiker, men i en stor faresone for å utvikle alvorlige problemer. Hun kalte det et latent alkohol syndrom med tidvis alkohol psykose. Hvis han drikker over 3 enheter går det galt.

Hvis jeg var deg Ts, så hadde jeg prøvd å fortelle han dette, men kom deg ut av dette forholdet mens du kan. Før du får barn og tuller bort livet ditt på en som ikke bare ødelegger sitt eget liv men også de nærmeste rundt seg. 

Jeg gjorde det slutt etter 16 år. Ting kom som sagt smygende. Orket ikke mer selv om han forandret mye, så var det ikke nok. Det er lett å finne tusen unnskyldninger fordi han oppfører seg kun slik i sånne og sånne situasjoner. 

Anonymkode: e5a35...763

• Liker 2
Gjest ricecrispies
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min blir helt forferdelig mot meg når han drikker alkohol. Han fester gjerne annenhver helg når han ikke har barna sine. Vi har vært kjærester i fem år (vi bor ikke sammen) og i flere år var jeg med han på mange av disse festene selv om jeg opplevde gang på gang at han ble et monster når han drakk. Mot alle andre blir han ekstremt hyggelig, men ikke mot meg. 

Eksempler på hva han gjør: Han blir ekstremt sjalu. Jeg gjør ikke dumme ting når jeg har drukket, men hvis jeg prater litt med en annen mann f.eks. som han også kjenner da kan han finne på å vise meg fingen, kalle meg hore osv. 

Hvis jeg skriver en melding med mobilen kan han bli rasende, kaste mobilen min nedi gulvet. 

Han sitter og skuler på meg med hat i blikket. 

Han kaller meg ufattelig stygge ting av ingen grunn. 

Hvis jeg henter han på fest så kan han finne på å skrike jævla bitch osv. til meg fordi jeg starter bilen på feil måte eller hvis jeg spør hvordan han har hatt det. Det er vanskelig å beskrive det, det er mye mer enn dette, han er SÅ STYGG mot meg. 

Det virker helt sinnsykt at jeg fortsatt er sammen med en sånn mann. Men når han ikke drikker har vi det så fint.

Jeg har fått en slags angst av dette, jeg får en stor klump i magen når han skal ut å drikke, jeg kan ikke være med lenger for jeg vet hvordan det går. Og når han er så glad i festligheter som han er, så blir det mange helger vi ikke kan omgås pga. dette. Han drikker ingenting i ukedagene.

Jeg har kommet frem til at jeg må gjøre det slutt pga. dette selv om det er helt forferdelig, jeg klarer ikke usikkerheten. Det er vel det rette? Hva kan være grunnen til at han er som dette når han drikker? han trenger ikke være dritings, han blir idiot etter noen få øl, men selvsagt verre etter mange. Jeg kan ikke forstå hvorfor han ikke klarer å gjøre noe med det,  hvordan er det mulig å miste så selvkontroll når man har drukket selv om man er SÅ bevisst på problemet?

Han kommer ikke til å bli bedre.

Kom deg unna❤️

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg blitt på den måten mot kjæresten min når jeg drakk så hadde jeg vært så full av skam at jeg hadde holdt meg helt unna alkohol om jeg ikke hadde greit å begrense inntaket. For en forferdelig oppførsel. At han bare blir sånn av alkohol er en ting, men hvorfor fortsetter han da å drikke når han da ender opp med å behandle kjæresten sin som dritt annen hver helg? Hva sier han selv om denne oppførselen da? Skammer han seg ikke? 

Anonymkode: 952c8...b34

I begynnelsen gråt han daget etter og angret veldig, sa at jeg ikke fortjente det. Nå gjør han ikke det lenger, han virker likegyldig. Han har en hobby som fører med seg mye festing og alkohol, han kommer neppe til å stoppe med det selv om han har sagt at han av og til kan være edru hvis jeg er med. Men i realiteten blir det nok veldig sjelden at han ønsker å være edru. 

Han blir vel mer likegyldig fordi jeg godtar det. Jeg har vært rasende så mange ganger, grått så mye foran han, han VET at dette er grunnen til at det evt. blir slutt. Men jeg godtar det jo ved at jeg fortsatt er i forholdet?

Ikke tør jeg å dra på ferie med han heller, barer og alkohol er en stor del av hans ferier og det går jo ikke. 

TS

Skrevet

Av hensyn til deg selv, bør du gjøre det slutt

Anonymkode: 98eb9...3d7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...