Gå til innhold

Hvor egnet er jeg til å ha (islandsk fåre)hund (rent praktisk)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vurdert å skaffe meg hund i noen år. Jeg har pløyd gjennom milevis av info om ulike raser, 
og føler meg ganske sikker på at en islandsk fårehund har alt jeg er ute etter i en hund. 

Så lurer jeg selvsagt på om jeg har det hunden er ute etter :) 
Jeg bor sammen med barnet mitt på 11 år, og en katt.  
Vi bor i en 100 kvm rekkehusleilighet i et rolig, bilfritt borettslag.
Jeg jobber borte fra hjemmet 5 dager i uka - er borte max 7 timer. Er hjemme alle ettermiddager/på besøk der hunden kan være med/på turer i skogen etc
Vi er sjeldent på ferie/bortreist sånn ellers. Om vi er, har vi en stor familie med hundeglade folk som evt vil stille opp for å passe hunden.

Det er mye å ta hensyn til når man skaffer seg en hund. Jeg kommer til å besøke oppdrettere og snakke mer med rasekjennere etc før anskaffelse blir aktuelt. Har tenkt å vente minimum 6-12 mnd til før jeg evt blir hundeeier.

Så mine spørsmål er:

Hvordan gjør man det når valpen er kommet i hus, når kan den være alene? Med mindre man skaffer hunden rett før sommerferien så må vel de fleste på jobb også når de har valp? Evt ta ut en ferieuke eller to for å være med valpen i starten?

Dere som har katt, og har gått til anskaffelse av hund, kan man la dyrene være alene hjemme sammen mens man er på jobb, etter litt tilvenning? Eller må man feks la katten være ute eller på et lukket rom?
Dere som har hund, går hunden fritt rundt i huset mens dere er på jobb eller ligger de i bur? Jeg har lyst til at hunden kan være "frittgående"... ;)

Man sier jo at barn ikke skal være alene med dyr, men mitt barn på 11 kommer jo hjem fra skolen et par timer før jeg kommer hjem fra jobb, er det ok å la hunden og barnet være alene de timene så lenge barnet har fått nødvendig innføring og trening i å omgås hunden på en god måte? Må da være mange skolebarn der ute som kommer hjem til tomme hus med kun kjæledyrene hjemme...

Bilen min er en sedan uten plass til bur i bagasjerommet. Hvordan kan jeg sikre hunden i baksetet...?

Noen som har erfaring med islandsk fårehund? Vet de kan bjeffe ganske mye, det går greit for min del, men det står at dette kan avlæres til en viss grad.. Hvordan trener man opp hunder til å bjeffe mindre hvis det skulle være nødvendig?

Takker på forhånd for svar og innspill !!

Anonymkode: f0f78...d8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være hjemme med den en stund når du får den. To ukers ferie syns jeg er det absolutt minimum. Du må la hunden bli trygg hjemme før du kan begynne å gå fra den litt for så å øke tiden den er alene, det er ingen spesifik fasit på når de kan være alene, alt kommer an på hvor flink du er med hjemme alene trening og hvor trygg hunden er.

for å sikre hunden i bil uten bur må du bruke en god sele som kan festes til bilbelte, de fleste dyrebutikker kan hjelpe deg med dette. 

ang at barnet er hjemme før deg. Om barnet kan være alene med hunden kommer an på hvor modent barnet er. Du må være 110% sikker på at valpen ikke kommer seg ut, og at barnet veit hva som forventes av det. 

Når du skal vende hunden til katten og omvendt bør du starte til emning gradvis. Gni inn hunden med et håndkle så du kan introdusere lunkten for katten og motsatt. Ha dem på hvert sitt rom når du må forlate huset i starten. Ikke la hunden under NOEN omstendigheter jage katten, dere ser på det som lek, katten ser på det som angrep. Lær hunden hvor grensene med pus går med en gang. 

Du vil etter hvert se hvor godt dyrene går sammen, å derfor er dette noe du må se på selv og bestemme når de kan være alene sammen, ingen av dem skal være redde for den andre. 

Det å stenge hunden inn i bur når man er på jobb er på grensen til dyremisshandling. Du får ikke et bur som er stort nok for den tiden du er borte, det er en grunn til at slik burbruk er forbudt i Sverige. Ha heller valpebinge eller et eget rom for valpen i starten. 

Anonymkode: d2a3b...544

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...