Gå til innhold

Gravid student - støtte samtidig som jeg studerer eller må jeg ta pause?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å lese meg litt opp på dette men synes det var litt vanskelig. Dersom jeg får barn på mitt 5. år av masteren, og jeg velger å prøve å fullføre studier samtidig, har jeg fortsatt rett på foreldrepenger da? For sånn som jeg har fortstått det, får man foreldrepenger når man søker om permisjon fra studier, men det står ingenting om man får det dersom man fortsetter med studiene når man har fått barn?

Håper noen forstår spørsmålet mitt, evt. kan fortelle meg hvem jeg bør kontakte for å få svar? :)

Anonymkode: fdce9...c69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på foreldrepenger fra NAV eller Lånekassen? 

Etter at barnet er født så søker du om foreldrestønad fra Lånekassen. Det er flere måneders behandlingstid på dette så bare ha «vanlig» lån og stipend mens du venter. Du kan studere som vanlig mens du mottar foreldrestønad fra Lånekassen, eneste forskjellen er at alt blir stipend (og ikke lån) samtidig som at det er ingen progresjonskrav under permisjon. Dvs du kan prøve å fortsette å studere, men du mister ikke støtte dersom du ikke klarer det. 

Anonymkode: b6f17...5f7

Skrevet

Så bra, tusen takk!

Satser på å klare å skrive masteren siste semester med en baby på si :)

Anonymkode: fdce9...c69

Skrevet

Det over, + søk om foreldrepenger fra nav. + husk at dersom du og barnefar ikke er gift, må dere manuelt skrive på han som far, ellers får han ingen rettigheter og det blir maaaaassse kluss - fiks dette tidlig (er man gift går det automatisk)

Masse lykke til, dette klarer du! :D 

Anonymkode: e6cfc...f4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...