Gå til innhold

Pirking på språklig innhold i tråder

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Trude.lutt skrev:

vet du? det hjelper iallefall ikke med den tonen du har. De fleste med dysleksi må finne sin egen måte å lære på. Retting i seg selv hjelper ikke. Husk at mange med dysleksi har dårlige minner om stiler og sitater som var fulle av feil.....Mitt forslag til deg er at du leser deg litt opp i forhold til dette.

Hvilken tone? Det var et genuint spørsmål. Man lærer av å bli rettet på, hvordan ellers? Jeg har flere nære med dysleksi, og jeg ser at de som ønsker å bli rettet på blir flinkere. Og de som er svært nærtagende når det gjelder språk fortsetter å gjøre de samme grove feilene år etter år. All retting er ikke ondsinnet ment for å «ta» de med dysleksi. 

Anonymkode: ae474...e99

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig sjelden kommentert språk her på forumet, men dårlig språk og mange skrivefeil gjør det ganske håpløst å lese innleggene. Det bør egentlig være en selvfølge å se over innlegget sitt før man poster og droppe dialektord. Begynner jeg å lese i en tråd der HI er full av skrivefeil, går jeg rett og slett ut av tråden igjen, uten å gi noen svar. Synd om slikt skal ødelegge for det som kunne blitt en god diskusjon.

Anonymkode: 2a604...53e

Å skrive på dialekt står det i forumets regler at ikke er lov. Men det står ingenting om at vi ikke har lov til å begå den forbrytelsen enkelt mener det er å skrive feil mot bedre vitende. Det første er moderators ansvar, det siste er forfatterens ansvar. Når forfatteren ikke klarer bedre, så vis litt overbærenhet da? 

Ingen vet om det er en 14. åring eller en 60. åring som sitter bak tastene. Heller ikke hvordan en retting og lang diskusjon om retting gjør med forfatteren bak innlegget. 

TS

Anonymkode: 75c07...010

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommenterer sjelden skrivefeil. Men blir sprø av feil som, hvem sang liker dere, eller når noen konsekvens skriver får istedet for, for osv. Altså feil som er graverende for voksne mennesker å ha. 

Anonymkode: 2ea6d...b72

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken tone? Det var et genuint spørsmål. Man lærer av å bli rettet på, hvordan ellers? Jeg har flere nære med dysleksi, og jeg ser at de som ønsker å bli rettet på blir flinkere. Og de som er svært nærtagende når det gjelder språk fortsetter å gjøre de samme grove feilene år etter år. All retting er ikke ondsinnet ment for å «ta» de med dysleksi. 

Anonymkode: ae474...e99

Kanskje det er grei å avklare dette? spørre folk om de ønsker å bli retter på?  

Anonymkode: 87952...f1e

Skrevet

Det hender sikkert ofte at jeg skriver feil. Både et og ett, og feil bokstaver. Spesielt om jeg sitter med mobilen. Da er fingrene tømmerstokker å regne. 

Når det gjelder engelsk, så er jo det tillatt på forumet, og noen ganger faller det bare naturlig å skrive engelske ord. Språket vil alltid værei forandring og dette er et forum så jeg orker ikke å pirke på engelsk kontra norsk.

Men Hvem derimot istedenfor Hvilken, det gir meg migrene.

Skrevet

Jeg skriver mye feil selv, er dårlig på grammatikk og ser ikke slurvefeil selv når jeg leser over. Ser de som oftest om jeg går tilbake og kikker på innlegget senere. Om noen ønsker å rette på feilene mine er dere velkomne (det så feil ut?) til det, men ikke om det sporer av tråden veldig.

Er det innlegg som er veldig fullt av skrivefeil og gjerne masende tegnsetting i tillegg hopper jeg over det. Men jeg skjønner at en del kommenterer når det er skrivefeil som er så store og rare at det tar fokus helt bort fra tråden. De buisy kjøpesentrene for eksempel. Eller konsekvent feil bruk av hun/henne/hannes. Siden jeg ikke er så god i språk tar det ofte litt tid før jeg skjønner hva det egentlig står der om det er helt feil, KG er tidsfordriv, må jeg anstrenge meg gidder jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.
/lillesky (mod)

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Å skrive på dialekt står det i forumets regler at ikke er lov. Men det står ingenting om at vi ikke har lov til å begå den forbrytelsen enkelt mener det er å skrive feil mot bedre vitende. Det første er moderators ansvar, det siste er forfatterens ansvar. Når forfatteren ikke klarer bedre, så vis litt overbærenhet da? 

Ingen vet om det er en 14. åring eller en 60. åring som sitter bak tastene. Heller ikke hvordan en retting og lang diskusjon om retting gjør med forfatteren bak innlegget. 

TS

Anonymkode: 75c07...010

Jeg vet ikke helt hvorfor du siterer meg, jeg har som sagt ikke for vane å påpeke skrivefeil. Det er likevel slitsomt å lese når det er feil i hver setning, altså hopper jeg over slike innlegg.

Veldig mye dårlig språk skyldes latskap, og folk bør kunne ta seg sammen nok til at det ikke gir hodepine å lese innleggene. Det sagt er dysleksi og lignende helt legitime unnskyldninger for dårlig skriftspråk.

Anonymkode: 2a604...53e

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
On 12/4/2017 at 4:31 PM, yeans said:

Når det gjelder engelsk, så er jo det tillatt på forumet, og noen ganger faller det bare naturlig å skrive engelske ord.

Det står tydelig at engelsk er tillatt dersom brukeren ikke har norsk som morsmål. Av det kan vi avlede at dersom brukeren har norsk som morsmål er det ikke spesielt tillatt å benytte engelsk.

Endret av Overrasket
Skrevet
4 timer siden, Overrasket skrev:

Det står tydelig at engelsk er tillatt dersom brukeren ikke har norsk som morsmål. Av det kan vi avlede at dersom brukeren har norsk som morsmål er det ikke spesielt tillatt å benytte engelsk.

Dette har jeg påpekt flere ganger til adm./mod., men ingen respons, hverken svar eller endring i reglene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...