Gå til innhold

Pirking på språklig innhold i tråder

Anbefalte innlegg

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at du vet om folk har dysleksi eller ikke....

Anonymkode: 87952...f1e

Hvorfor er det så merkelig?

Anonymkode: b2d36...a4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir gal av å/og feil. Ser det OVERALT, også i aviser. Herregud, altså. Det er virkelig ikke SÅ komplisert. Ja, jeg synes det er vanskelig å ikke kommentere det på tråder her inne, men jeg klarer som regel å kontrollere meg. 

• Liker 7
Skrevet

De aller fleste norskfeilene kan med våre dagers hjelpemidler nokså lett lukes ut. Når det ikke gjøres, vitner det om at forfatteren mangler respekt for sine lesere, siden han ikke vil ta den beskjedne anstrengelsen det er å kvalitetssikre produktet.
Hvis ikke forfatteren vil ofre et minutt på å kontrollere innlegget, hvorfor skal jeg spandere av min tid til å svare vedkommende?
Mang en gang har jeg tenkt at med et slikt språk er han der enten dum eller slumset, så her gidder jeg ikke hjelpe.

Anonymkode: d060b...476

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ekstremt slitsomt for oss som elsker språket vårt å lese horrible skrivefeil gang på gang på gang på gang....!!!  Kanskje du/dere kan sperre opp øya deres litt, lese grundig en ekstra gang over det dere har skrevet ferdig før PUBLISER-knappen trykkes? Og SLUTT å klag på at du lider av dysleksi, for DET GJØR DU IKKE!!!!!!!!!! 

Skjønte du norsken min, eller skal jeg late som om jeg nettopp har begynt på barneskolen når sannheten egentlig er at mange av dere som skriver elendig har fullført både høyskole - og universitetsutdanning? Skulle ikke tro det når man leser over teksten deres. :frustrert: 

Ja, ikke sant? Det ville tatt personen et par minutter ekstra å lese det man har skrevet ferdig før man trykker på publiser-knappen. I beste fall ett bittelite minutt, i verste fall et par minutter ekstra. Da ville sikkert flere ha bidratt til å løse problemet du satt og grublet på.

Anonymkode: 34abc...647

Døh... så mange utropstegn som du brukte der oppe er det faktisk ikke korrekt å bruke. Og det er også utrolig slitsomt å lese en tekst der folk har gått amok med utropstegnene.

Anonymkode: e11b5...70c

• Liker 1
Skrevet

@Arabella

Anonymkode: 52aef...014

Nå får der være nok! Arabella er en hedersbruker!

Anonymkode: a24f0...650

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste norskfeilene kan med våre dagers hjelpemidler nokså lett lukes ut. Når det ikke gjøres, vitner det om at forfatteren mangler respekt for sine lesere, siden han ikke vil ta den beskjedne anstrengelsen det er å kvalitetssikre produktet.
Hvis ikke forfatteren vil ofre et minutt på å kontrollere innlegget, hvorfor skal jeg spandere av min tid til å svare vedkommende?
Mang en gang har jeg tenkt at med et slikt språk er han der enten dum eller slumset, så her gidder jeg ikke hjelpe.

Tror du bør ta et kurs i bruk av avsnitt.

Anonymkode: a24f0...650

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan glatt innrømme at jeg blir ah-icon.pnghvis jeg ser mange språkfeil som man burde ha visst. Føler at med mye språkfeil så føles det fordummende på det meste og en del av hjernecellene blir borte disappearing-icon.pngog til slutt ender man sånn her brains-icon.png*Rarrgh!* 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du bør ta et kurs i bruk av avsnitt.

Alt en trenger vite om avsnitt, har Finn-Erik Vinje skrevet på en halvside i sin berømte "bibel". 
Mulig du trenger et helt kurs for å tilegne deg en halvside, men ikke alle har fullt så tungt for det.

Skrevet

Jeg kommenterer ikke "vanlige" skrivefeil, f.eks folk som skriver desverre eller venninde, eller feil som åpenbart kommer av rask skriving på tastatur, men jeg kommenterer folk som skriver "hvem sko skal jeg kjøpe" eller putter inn dårlig engelske ord som erstatning for norske. Feil som skriker i øynene. Det handler om å ivareta et godt språk. Spesielt ille er det med innlegg der ts klager over å ikke få jobb eller svar på søknader, og hele innlegget er pepret med skrivefeil. Når skrivefeilene påpekes kommer alltid svaret at jobbsøknader korruekturleses, men slik du skriver på et forum er også et uttrykk for det skriftspråket du har ellers

Anonymkode: 60483...c98

Absolutt ikke i alle tilfeller.. 

Anonymkode: 9b9f2...772

Skrevet

Det er i mange tilfeller latskap og slurv som er grunnen til feilene. (Jeg snakker ikke om dyslektikere) En annen ting jeg lurer på: Hvis man ikke klarer å skrive norsk riktig, hvorfor må man absolutt bruke fremmedord og utenlandske ord som man garantert ikke behersker?

Det er som om jeg som ikke er spesielt flink til å lage mat skulle bestemme meg for å invitere venneflokken til 12-retters gourmetmiddag og begynne forberedelsene et kvarter før gjestene ankommer. Gjør ikke noe om maten blir brent, rå eller tre timer forsinket. De får jo mat til slutt!

Anonymkode: fd509...931

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble rettet en gang jeg skrev når i stedet for da. Jeg syntes det var veldig unødvendig, da jeg skrev et innlegg om noe som såret meg dypt.

MEN, jeg har aldri gjort den feilen igjen;). Så takk til AB som så forbi mine personlige problemer og tok deg tid til å minne meg på regelen for da og når.

Anonymkode: 5cf75...9ff

• Liker 2
Skrevet

De fleste har noen skrivefeil fra tid til annen, og jeg leser ofte at de som kommenterer skrivefeil også har noen skrivefeil, så jeg skjønner dermed ikke hvorfor det må poengteres gang på gang. 

Jeg synes ofte at skrivefeilkommentatorene egentlig bare er ute etter å håne andre. 

Skrevet
23 timer siden, Trude.lutt skrev:

"Pass på deg selv og ikke alle andre" dette pleide vi å si når barna var små..... jeg har selv dysleksi. Det hjelper ikke å pirke.....

Hva er det som hjelper da? Eller mener du at folk med dysleksi aldri kan utvikle ferdighetene sine og bli flinkere?

Anonymkode: ae474...e99

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som hjelper da? Eller mener du at folk med dysleksi aldri kan utvikle ferdighetene sine og bli flinkere?

Anonymkode: ae474...e99

vet du? det hjelper iallefall ikke med den tonen du har. De fleste med dysleksi må finne sin egen måte å lære på. Retting i seg selv hjelper ikke. Husk at mange med dysleksi har dårlige minner om stiler og sitater som var fulle av feil.....Mitt forslag til deg er at du leser deg litt opp i forhold til dette.

Skrevet

Jeg blir veldig takknemlig hvis noen påpeker skrivefeilene mine. Det er slik en lærer

Anonymkode: 2314d...b2f

• Liker 4
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så merkelig?

Anonymkode: b2d36...a4f

du hevdet at folk som sier de har dysleksi ikke har det? Ja jeg synes det er merkelig at du vet at de ikke har dysleksi. Tro meg, dysleksi er ikke en morsom diagnose å ha. 

Anonymkode: 87952...f1e

Skrevet

Jeg synes også at det er viktig at vi forsøker å holde oss til korrekt norsk når vi skriver og ikke komme med dialektord, feil grammatikk (hvem, hvordan, hvilken osv) og misbruk av engelske ord der det finnes gode, norske ord

Anonymkode: 2314d...b2f

• Liker 2
Skrevet
On 3.12.2017 at 11:49 AM, AnonymBruker said:

Når du får så alvolige, fysiske reaksjoner avnå lese en liten setning så bør du kanskje spare øynene dine får å være på et nettsamfunn sammen med mange andre? Blødende øyne er ikke til å spøke med. :fnise:

Blir en opprørt av noe en leser så er det gjerne og en fordel å gå seg en tur ut å kjøle seg ned eller liste seg ut av trådene igjen uten å legge igjen lærerens rød-penn-påpekning?

Anonymkode: 75c07...010

Mine øyne blør av hÆrlig, vÆrre - eller skal jeg si øyer....?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har veldig sjelden kommentert språk her på forumet, men dårlig språk og mange skrivefeil gjør det ganske håpløst å lese innleggene. Det bør egentlig være en selvfølge å se over innlegget sitt før man poster og droppe dialektord. Begynner jeg å lese i en tråd der HI er full av skrivefeil, går jeg rett og slett ut av tråden igjen, uten å gi noen svar. Synd om slikt skal ødelegge for det som kunne blitt en god diskusjon.

Anonymkode: 2a604...53e

• Liker 3
Skrevet

,Jeg kommenterer sjelden skrivefeil, men må innrømme at jeg noen ganger må sitte på hendene mine for ikke å gjøre det.

Spesielt gjelder det særskrivingsfeil, og konsekvent bruk av ett (uansett om det skal være et eller ett).

Anonymkode: 585bb...c7d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...