WubWub Skrevet 3. desember 2017 #1 Skrevet 3. desember 2017 Vi kjenner alle til stereotypen; Kvinner elsker shopping - menn fordrar det. Kvinner kan bruke time etter time i klesbutikker mens deres ektemann blir grønn i trynet om han må tilbringe mer enn 5 minutter i en klesbutikk. Min teori er at disse forskjellene er biologisk og evolusjonært betinget. I jeger og sanker samfunnet som har preget mesteparten av menneskets historie så har ordningen vært inndelt slik : - Kvinner hadde ansvaret for barn og sanking. - Menn hadde ansvar for jakt. Når det kom til sanking ; Kvinnene var gjerne ute å sanket bær og sopp 5-10 timer per dag. Det var en tidkrevende prosess og man måtte ha en evne til å se små detaljer for å finne bærene. Kvinner brukte i snitt mer tid på sanking enn menn gjorde på jakt. Så kommer vi til menn og jakt, vi menn har samme shoppingvaner som fortidens jegere. Vi finner raskt et byttedyr, vi dreper det, så løper vi unna åstedet så raskt som mulig for å unngå at andre rovdyr kommer å stjeler byttet vårt. Det samme kan sies om menns shopping vaner, vi går inn i en butikk, vi peiler oss ut et bytte (vare), kjøper det å løper ut. Kvinner derimot, samleprosessen av ressurser var ofte tidkrevende og man kunne ikke løpe inn og ut. De måtte utvikle et øye for detaljer. Og det er en av grunnen til at kvinner er bedre utrustet til å legge merke til hybeldotter eller små detaljer i en leilighet. Kvinner kan av den grunn bruke mange timer på et kjøpesenter for å peile ut de riktige ressursene. På den andre siden; Vi menn har et innebygd GPS system som gjør at vi kan orientere oss bedre enn kvinner - denne kvaliteten har dog blitt svært svekket med årene. Men vi måtte ha et GPS system når vi menn jaktet i skogen. Om vi rotet oss bort så døde vi. Katter har tilsvarende GPS system som våre mannlige forfedre. Dagens gps system hos menn er svært svekket men allikevel bedre enn kvinners GPS. All forskning viser til at menn er bedre til navigering, mens kvinner er bedre til å avdekke små detaljer. Er ikke evolusjon herlig folkens?
WubWub Skrevet 3. desember 2017 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ok. Anonymkode: f5a2e...e31
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #4 Skrevet 3. desember 2017 Med den logikken er det jo en gåte at menn fungerer i arbeidslivet i det hele. Og 'finner raskt et byttedyr'? Ja, hvis det er sauer vi snakker om, men ellers tar det jo timer med trasking for å finne dyr. Jakt tar tid og tålmodighet. Shoppingjakt er samme greia. Anonymkode: 46400...f09 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #5 Skrevet 3. desember 2017 Jeg kjenner ingen kvinner som bruker 5 timer på shopping. For de fleste jeg kjenner er 1 time maks, og da er man gjerne drittlei. Det finnes sikkert kvinner som bruker shopping som terapi, jeg kjenner bare ingen av dem. Og jakt er en ekstrem tålmodighetsprøve. Ville dyr er ekstremt vare, så de som stormet inn for å finne dyr, hadde fort blitt utryddet pga. sult. Anonymkode: 897ab...498 5
WubWub Skrevet 3. desember 2017 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med den logikken er det jo en gåte at menn fungerer i arbeidslivet i det hele. Og 'finner raskt et byttedyr'? Ja, hvis det er sauer vi snakker om, men ellers tar det jo timer med trasking for å finne dyr. Jakt tar tid og tålmodighet. Shoppingjakt er samme greia. Anonymkode: 46400...f09 Men så fort mannfolka fant byttet, så drepte de det å løp hjem. Mens kvinner gikk rundt å lette etter bær og sopp dag ut og dag inn. Det var altså en stor forskjell hos kvinner og menn når de lette etter ressurser. Kvinner ble nødt til å se etter små detaljer å bruke tålmodighet, mens menn måtte bruke hurtighet ala "inn og ut så fort som mulig".
WubWub Skrevet 3. desember 2017 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ingen kvinner som bruker 5 timer på shopping. For de fleste jeg kjenner er 1 time maks, og da er man gjerne drittlei. Det finnes sikkert kvinner som bruker shopping som terapi, jeg kjenner bare ingen av dem. Og jakt er en ekstrem tålmodighetsprøve. Ville dyr er ekstremt vare, så de som stormet inn for å finne dyr, hadde fort blitt utryddet pga. sult. Anonymkode: 897ab...498 5 timer er kanskje litt mye, men det er en kjennsgjerning at kvinner bruker mye lenger tid på kjøpesenter enn menn. Når jeg skal handle noe så bruker jeg maks 5-10min i butikken, ei kvinne kan bruke 1 time. Det er også noe butikkpersonal har informert meg om, jeg går inn i en butikk - jeg plukker ut de varene som er fremhevet. Så går jeg til kassen og kassedamen sier "var ikke lange tiden du brukte på å finne det du skulle ha, men det er jo typisk for menn". når jeg har vært med venninner eller kjærester på kjøpesenter derimot så kan de bruke over 1 time i en eneste butikk for å finne det de skal ha. jeg bruker 5-10min
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #8 Skrevet 3. desember 2017 Jakt krever et godt øye for detaljer og ekstrem tålmodighet. Du skal ikke bare drepe dyrene, du skal finne dem, spore dem opp, og sørge for at de ikke ser, hører eller lukter deg. Jakt krever stor detaljoppmerksomhet og ekstrem tålmodighet. Teorien din er interessant, men neppe holdbar. Anonymkode: f5ff5...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #9 Skrevet 3. desember 2017 Ja, for alle kvinner er slik. 🙄 Jeg kan ikke fordra å shoppe. Jeg hater alt ved det. Jeg er meget takknemlig for at jeg kan handle online, og få ting levert på døra. De eneste butikkene jeg syns det er stas å gå i, er vintage butikker, og platebutikker. (Som er sjeldent å finne these days). Anonymkode: bbb3f...93d
WubWub Skrevet 3. desember 2017 Forfatter #10 Skrevet 3. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jakt krever et godt øye for detaljer og ekstrem tålmodighet. Du skal ikke bare drepe dyrene, du skal finne dem, spore dem opp, og sørge for at de ikke ser, hører eller lukter deg. Jakt krever stor detaljoppmerksomhet og ekstrem tålmodighet. Teorien din er interessant, men neppe holdbar. Anonymkode: f5ff5...ef7 Om teorien ikke er holdbar, hvorfor viser nyere studier at det faktisk er hold i den? https://forskning.no/evolusjon-forbruk-psykologi/2009/12/shopping-kvinner-samler-menn-jakter Shopping: Kvinner samler, menn jakter Det er stor forskjell på hvordan menn og kvinner shopper. Det skyldes evolusjonen, ifølge ny amerikansk forskning. Genetisk er vi mennesker fortsatt preget av den arbeidsoppdelingen som var utbredt blant forfedrene våre for lenge siden. Mens menn var ute og jaktet, samlet kvinnene planter og sopp.
Tillion Skrevet 3. desember 2017 #11 Skrevet 3. desember 2017 Interessant teori. Det er vel mer vanlig at menn sitter i timesvis om ikke dagesvis på nett og spekulerer over hvilken dings de skal kjøpe, går igjennom ørtogførti tester og forum før de finner akkurat den ene dingsen som er verdt å trykke på avtrekkeren for. Som gjerne er så dyr at økonomien ikke kan "bære" det hvis et bedre alternativ skulle dukke opp senere. 7
WubWub Skrevet 3. desember 2017 Forfatter #12 Skrevet 3. desember 2017 14 minutter siden, Tillion skrev: Interessant teori. Det er vel mer vanlig at menn sitter i timesvis om ikke dagesvis på nett og spekulerer over hvilken dings de skal kjøpe, går igjennom ørtogførti tester og forum før de finner akkurat den ene dingsen som er verdt å trykke på avtrekkeren for. Som gjerne er så dyr at økonomien ikke kan "bære" det hvis et bedre alternativ skulle dukke opp senere. Hmm, du mener det er mer vanlig at menn sitter å nettshopper teknologiske dingser enn kvinner som shopper klær? For all del så kan det meget vel hende at du har rett, jeg betviler ikke det. Men har du noe dokumentasjon på dette eller driver du med synsing?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #13 Skrevet 3. desember 2017 Jeg syns det blir veldig tullete å sette "alle menn og alle kvinner" opp mot hverandre gang på gang. Kvinner og menn kommer i alle varianter fra A til Å. Folk er forskjellige og kommer alltid til å være det. Hvorfor er det så viktig å sette dem opp mot hverandre, ts? Anonymkode: 6a1ab...2de 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #14 Skrevet 3. desember 2017 Snedig, men neppe. Anonymkode: 57eb8...4f6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #15 Skrevet 3. desember 2017 Du må jo også se på den generelle forskjellen på hva menn og kvinner shopper. I andre kulturer er for eksempel sminke, klær og "personae" en superviktig del av tradisjon og ritualer, og flere steder sminker, dansker og kler menn seg mer opp en kvinner, noen ganger for å "vise pryd", andre ganger bare fordi det er en viktig del av kulturen og deres rituelle virksomhet, som igjen er virksom på flere av deres samfunnsområder, inkludert felles psyke. Anonymkode: 57eb8...4f6 1
Tillion Skrevet 3. desember 2017 #16 Skrevet 3. desember 2017 1 time siden, WubWub skrev: Hmm, du mener det er mer vanlig at menn sitter å nettshopper teknologiske dingser enn kvinner som shopper klær? For all del så kan det meget vel hende at du har rett, jeg betviler ikke det. Men har du noe dokumentasjon på dette eller driver du med synsing? Nja, jeg spekulerer bare i jakt og sanking-teorien når det gjelder shoppingvaner generelt. Din teori handler kun om fysisk butikkshopping. Tenker menn generelt får større rush av å jakte på få og dyre kjøp som gjør et betydelig innhugg i økonomien, som også innebærer større følelse av risiko og en variant av prioritering som minner mer om jakt. Kvinner får større glede av å vite at hun kan fortsette å sanke alle småtingene hun/familien kanskje trenger, ofrer mer sjeldent hele shoppingbudsjettet for ett risikabelt storkjøp. Altså, hun trenger og kan "bære" mange småting, uten risikofølelse. Mindre viktig at hun jakter på det perfekte valget, da hadde hun jo ikke hatt tid til noe annet. Mannen trenger dyr dings, med risikofølelse. Budsjettet kan ikke "bære" ny dings før neste år, å kjøpe feil dings er et stort nederlag og kaster bort viktige muligheter og ressurser. Vet ikke om det er noen undersøkelser på akkuratt dette. Kanskje jeg tar en kikk når jeg får tid.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #17 Skrevet 3. desember 2017 Du kan bli med meg på jakt da wubbern så får du nok utfordret denne teorien at kvinner ikke har jaktinstinkt og at menn har det. Det er jo også svært komisk at du tror at menn har innebygd GPS. Det er ganske tydelig at du ikke ferdes mye i marka, for da hadde du fort blitt utfordret på det og. Anonymkode: e75ac...317
WubWub Skrevet 3. desember 2017 Forfatter #18 Skrevet 3. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan bli med meg på jakt da wubbern så får du nok utfordret denne teorien at kvinner ikke har jaktinstinkt og at menn har det. Det er jo også svært komisk at du tror at menn har innebygd GPS. Det er ganske tydelig at du ikke ferdes mye i marka, for da hadde du fort blitt utfordret på det og. Anonymkode: e75ac...317 Oldtidens menn hadde samme GPS system som dagens katter. Dagens menn har ikke på noen måte samme GPS system som menn hadde for 50 000 år siden. Men menn har fremdeles bedre navigering enn kvinner ;
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #19 Skrevet 3. desember 2017 3 timer siden, WubWub skrev: Vi kjenner alle til stereotypen; Kvinner elsker shopping - menn fordrar det. Kvinner kan bruke time etter time i klesbutikker mens deres ektemann blir grønn i trynet om han må tilbringe mer enn 5 minutter i en klesbutikk. Min teori er at disse forskjellene er biologisk og evolusjonært betinget. I jeger og sanker samfunnet som har preget mesteparten av menneskets historie så har ordningen vært inndelt slik : - Kvinner hadde ansvaret for barn og sanking. - Menn hadde ansvar for jakt. Når det kom til sanking ; Kvinnene var gjerne ute å sanket bær og sopp 5-10 timer per dag. Det var en tidkrevende prosess og man måtte ha en evne til å se små detaljer for å finne bærene. Kvinner brukte i snitt mer tid på sanking enn menn gjorde på jakt. Så kommer vi til menn og jakt, vi menn har samme shoppingvaner som fortidens jegere. Vi finner raskt et byttedyr, vi dreper det, så løper vi unna åstedet så raskt som mulig for å unngå at andre rovdyr kommer å stjeler byttet vårt. Det samme kan sies om menns shopping vaner, vi går inn i en butikk, vi peiler oss ut et bytte (vare), kjøper det å løper ut. Kvinner derimot, samleprosessen av ressurser var ofte tidkrevende og man kunne ikke løpe inn og ut. De måtte utvikle et øye for detaljer. Og det er en av grunnen til at kvinner er bedre utrustet til å legge merke til hybeldotter eller små detaljer i en leilighet. Kvinner kan av den grunn bruke mange timer på et kjøpesenter for å peile ut de riktige ressursene. På den andre siden; Vi menn har et innebygd GPS system som gjør at vi kan orientere oss bedre enn kvinner - denne kvaliteten har dog blitt svært svekket med årene. Men vi måtte ha et GPS system når vi menn jaktet i skogen. Om vi rotet oss bort så døde vi. Katter har tilsvarende GPS system som våre mannlige forfedre. Dagens gps system hos menn er svært svekket men allikevel bedre enn kvinners GPS. All forskning viser til at menn er bedre til navigering, mens kvinner er bedre til å avdekke små detaljer. Er ikke evolusjon herlig folkens? Kvinner var også med å jaktet, spesielt småvilt. Barna ble passet av hele gruppen, der eldre ble flittig brukt som barnevakter. Eksempel fra dyreriket er løver. Hunnløvene blir ganske gamle fordi de eldre blir brukt til passe unger mens mødrene og de yngre løvinnene er ute å jakter. De hadde ikke ressursene på de tidene til å leke tradisjonelle kvinne og manne roller som vi liker å ha idag. Etter jordbruksrevolusjonen ble det annerledes. Anonymkode: f5833...a3d
WubWub Skrevet 3. desember 2017 Forfatter #20 Skrevet 3. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kvinner var også med å jaktet, spesielt småvilt. Barna ble passet av hele gruppen, der eldre ble flittig brukt som barnevakter. Eksempel fra dyreriket er løver. Hunnløvene blir ganske gamle fordi de eldre blir brukt til passe unger mens mødrene og de yngre løvinnene er ute å jakter. De hadde ikke ressursene på de tidene til å leke tradisjonelle kvinne og manne roller som vi liker å ha idag. Etter jordbruksrevolusjonen ble det annerledes. Anonymkode: f5833...a3d har du dokumentasjon på at kvinner var med på jakt? det tror jeg ikke har
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå