Gå til innhold

Økning av fellesutgifter - nekte å betale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Styret i sameiet vil fornye rørene i blokken. Fra 2016 til 2017 kom det en økning i fellesutgiftene på 15 % i forbindelse med dette. 

På beboermøte i mai hadde de ingenting nytt å fortelle, og vi har heller ikke fått noe ny informasjon i løpet av resten av året. 

Nå har vi fått brev om at felleskostnadene øker med 15 % neste år også. Men når de ikke kan vise til noe nytt på ett år, hvordan kan de da rettferdiggjøre ennå en økning? 

Kan jeg nekte å betale inntll jeg vet nøyaktig hva pengene går til?

Anonymkode: 49fca...be8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Styret i sameiet vil fornye rørene i blokken. Fra 2016 til 2017 kom det en økning i fellesutgiftene på 15 % i forbindelse med dette. 

På beboermøte i mai hadde de ingenting nytt å fortelle, og vi har heller ikke fått noe ny informasjon i løpet av resten av året. 

Nå har vi fått brev om at felleskostnadene øker med 15 % neste år også. Men når de ikke kan vise til noe nytt på ett år, hvordan kan de da rettferdiggjøre ennå en økning? 

Hvis det har vært general forsamling som har bestemt dette så må du nok bare betale. Du aksepterte sameiets regler når du kjøpte. 

Jeg sitter selv i er sameie styre. Vi økte husleien trinnvis over fem år. Slik fikk vi penger til å finansiere omfattende oppgradering av eiendommen uten å måtte ta opp stort lån. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan nekte å betale, men da starter styret utkastelsessak mot deg og får din bolig tvangssolgt. Så den løsningen er vel ikke så god? 

Bor du i et boligfelleskap enten det er brl eller sameie så må du pent rette deg etter 1. Generalforsamlingen og dermed flertallets beslutninger, 2. Mindre avgjørelser som denne bestemt av styret, eller flytte.

Vil du gjøre som du vil, må du skaffe deg enebolig på egen tomt, men selv da er det visse begrensninger på hva du vil og kan gjøre. 

Anonymkode: f0447...2f5

• Liker 8
Skrevet

Tror ikke jeg helt forstod alt her, men i det brevet dere nå fikk stod det ikke der hva som var bakgrunnen til økningen? Hvis økningen skyldes at det planlegges fornying av rør så er nok det omfattende og kostbart, men noe dere burde være svært positive til. 

Anonymkode: 905eb...742

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ikke bare å spørre styret? Har du sjekket referat fra generalforsamlingen? Det koster å vedlikeholde byggning som blir eldre både om du eier den selv eller du bor i sameie. Ting koster mange ganger mer enn det som først er beregnet. Bare vent til du får egen bolig og skal velikeholde for å opprettholde verdi og tilstand av boligen.

Anonymkode: 3c95a...dc7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo bare til å spørre styret om å få mer informasjon, og regnskapet til borettslaget er info du kan se på, så det er bare å spørre.

Anonymkode: 97e37...bbe

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du lurer på noe så spør du styret, men nekter du å betale ender det bare med tvangsinndrivelse av utestående beløp, og i verste fall tvangssalg. En av "risikoene" med å bo i borettslag er jo nettopp at leien kan øke ut fra behovet for vedlikehold. 

Anonymkode: 835f6...c7b

Skrevet

Ja, bare nekt. Typisk styret i norske borettslag, de øker felleskostnadene når det passer dem, for å kunne ta ut høyere styrehonorar.

Anonymkode: 4f51a...046

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, bare nekt. Typisk styret i norske borettslag, de øker felleskostnadene når det passer dem, for å kunne ta ut høyere styrehonorar.

Anonymkode: 4f51a...046

Styrehonorar skal fastsettes på generalforsamling, og kan ikke økes etter eget forgodtbefinnende. 

Anonymkode: 835f6...c7b

• Liker 10
Skrevet

Siden dette er et sameie så er det ikke så enkelt å finansiere større rehabiliteringsprosjekt med låneopptak, så det blir nok tatt som en økning av fellesutgiftene over flere år for ha penger når jobben skal gjøres. 

Jeg antar at det er utarbeidet en vedlikeholdsplan eller et styrevedtak på hva som skal gjøres, så om du ber om dette så skal du kunne få det. Styret er nemlig ansvarlig for at nødvendig vedlikehold blir utført, og må ta sine forhåndsregler økonomisk

Årsmøtet har stemt det sittende styret som sine representanter til å ha ansvaret for sameiet og ta de grep som er nødvendig. Det innebærer også å vedta budsjett for neste år, og hva som må innkreves av felleskostnader.

• Liker 6
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke nekte og betale. Sånne vedlikehold tar tid og planlegge og det blir fort forsinkelser. snakker av erfaring da jeg har vært i styret i borettslag. Beboere som nekter og betale økning i husleien får advarsel og vi har to beboere nå som har måtte selge leiligheten på tvangsalg pga manglende betaling. Vi har og hatt rørfornyelse samt andre store vedlikehold som de ikke ville betale. Jobbene har tatt lang tid og planlegge og borettslaget må ha penger på bok samt lån for å få disse tingene gjort. 

Anonymkode: 70539...ed5

• Liker 2
  • 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (På 3.12.2017 den 9.26):

Hvis det har vært general forsamling som har bestemt dette så må du nok bare betale. Du aksepterte sameiets regler når du kjøpte. 

Jeg sitter selv i er sameie styre. Vi økte husleien trinnvis over fem år. Slik fikk vi penger til å finansiere omfattende oppgradering av eiendommen uten å måtte ta opp stort lån. 

Kan styret øke fellesutgifter uten å ha generalforsamling/årsmøte? 

Anonymkode: 1f6de...10f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Gammel tråd du svarer på, men svaret er ja. Og det er helt normalt.

Vanligvis økes felleskostnaden f.o.m. 1. januar. Basisbegrunnelsen er at normale utgifter øker: strøm, kommunale avgifter, forsikring, serviceavtaler osv. Men noen ganger er det også planlagt, eller har skjedd, ekstraordinære ting som gjør at økningen blir høyere. Typisk eksempel nå, er uvanlig høye strømutgifter.

Det som må opp på en GF, er hvis styret planlegger en større rehabilitering, ønsker å endre vedtektene osv. 

Anonymkode: ff7f1...267

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja. Les deg opp på eierseksjonsloven, alternativt borettslagsloven. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, og hvis du er uenig kan du få med deg det riktige antall sameiere/andelseiere/borettshavere i henhold til eierseksjonsloven/borettslagsloven og kreve ekstra ordinært årsmøte.

AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (3 timer siden):

Ja. Les deg opp på eierseksjonsloven, alternativt borettslagsloven. 

Blondie65 skrev (2 timer siden):

Ja, og hvis du er uenig kan du få med deg det riktige antall sameiere/andelseiere/borettshavere i henhold til eierseksjonsloven/borettslagsloven og kreve ekstra ordinært årsmøte.

Det var det jeg tenkte. Jeg er på ingen måte uenig og synes at slikt skal være opp til styret. Noen naboer, derimot, er uenige og fortsetter å betale det gamle beløpet. 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det var det jeg tenkte. Jeg er på ingen måte uenig og synes at slikt skal være opp til styret. Noen naboer, derimot, er uenige og fortsetter å betale det gamle beløpet

Hjelpes. Er dette et veldig lite sameie uten forretningsfører? Har forretningsfører gode purre og inkassorutiner? Er styret våkne og oppegående og tar tak i saken?

Jeg er godt vant med god forretningsfører som gjør at styret her slipper å gå i klinsj med sånne. 

Skrevet
Blondie65 skrev (7 timer siden):

Hjelpes. Er dette et veldig lite sameie uten forretningsfører? Har forretningsfører gode purre og inkassorutiner? Er styret våkne og oppegående og tar tak i saken?

Jeg er godt vant med god forretningsfører som gjør at styret her slipper å gå i klinsj med sånne. 

Enig med deg her. Å skulle være styreleder/medlem å skulle gå til en nabo som ikke betaler å kreve inn pengene er ikke en god løsning. Anbefaler at sameiet skaffer seg en forretningsfører jo før jo heller.  Gjerne et boligbyggelag e.l. Da kan de også få hjelp til regelverket, ikke bare regnskapsføring/ purringer/ inkassso

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var det jeg tenkte. Jeg er på ingen måte uenig og synes at slikt skal være opp til styret. Noen naboer, derimot, er uenige og fortsetter å betale det gamle beløpet. 

Da er det bare å eskalere saken, de må forholde seg til vedtakene i sameiet, selv om de ikke er enige. Sånn er det å bo i et sameie. Kan man ikke forholde seg til det, må man kjøpe seg enebolig. 

Anonymkode: c256a...847

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg bodde i sameie tidligere, og der var det faktisk sånn at man bare kunne øke utgiftene med en viss prosent - og de måtte vente minimum X antall år mellom hver gang de gjorde dette. 

så det var faktisk ikke "tillatt" å øke med så mye, og flere år på rad. Men det er kanskje ikke alle sameie som har noen sånne regelverk. Dermed står vel dem som styrer og steller helt fritt til å øke med hvor mye dem vil - og så ofte dem ønsker.    

Anonymkode: 1e692...898

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...