Gå til innhold

Kattungen vår nekter å ligge å kose i fanget:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 3 som fikk kattunge nå før helgen. Vi hadde vært å truffet henne en uke tidligere og vi oppfattet henne som en trygg, rolig og kosete pus. Hun var da 11 uker og når vi plukket henne opp lå hun rolig i hendene våre, uansett om det var meg eller samboeren som holdt henne. 

Før helgen ble hun 12 uker og vi hentet henne. Hun var like rolig som ved første møte, det samme var hun ubder bilturen. Hun lå helt rolig, og sov til og med en stund.  Dette forandret seg omtrent i det vi kommer inn døra. Jeg skjøner og forstår at det er en stor forandring for pusen og at det kan oppfattes skummelt å komme til et nytt og større sted. Men det har nå gått 5 dager og jeg synes atferden ikke har endret seg stort. 

Hun skvetter til iblant om vi går forbi henne. Og prøver vi å ta henne opp fra gulvet smyger hun seg bare unna hendene våre. Akkurat som hun synes det er kjempeubehagelig. Hun vil ikke bli holdt, noe hun ikke hadde noe problem med i det gamle hjemmet. Hun nekter å ligge/sitte i fanget, det varer max 2 sek så spreller hun derifra. Hun koser ikke hodet sitt mot oss, slik katter ofte gjør med menneskene sine. Hun løper unna og gjemmer seg iblant når vi kommer gående mot henne.

Hun kan godt tåle kos, men da må det skje mens hun ligger for seg selv. Er hun i et rolig modus, godtar hun masse klapping og hun maler høyt og tydelig mens hun slikker hendene våre og myser med øynene. 

Synes bare det er så trist om hun skal ha forandret seg så mye. Vi ønsket oss en katt vi kunne ha i fanget og ikke en vi må løpe etter og "tvangskose". Det er ikke noe moro for noen. 

Tror dette vil bli bedre? Hun viser tegn til å trives ellers. Hun leker og herjer masse. Løper rundt, klatrer i gardinene, har god matlyst og er kjempeflink til å bruke doen. 

Har dere noen tips til hvordan "lære" henne til å ligge i fanget og bli båret rundt på? Bør vi la henne være 100% i fred? Eller hente henne opp i fanget oftere? Friste henne med godbiter hvis hun kommer i fanget? Eller bør vi bare vente?

For jeg vet jo at hun kan tåle det, for hun likte det godt der hun bodde før. Var mye roligere og avslappet da, lå i armene mine lenge og viste ingen tegn på at hun ville vekk derifra. Syns bare denne endringen er trist jeg. Føler nesten hun ikke liker oss likevel :/  

Håper noen kan hjelpe. Vi har aldri hatt egen katt før. 

Anonymkode: 070ef...1e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne være. Hun trenger tid på å bli trygg,  og det er hun ikke nå. Hun har nettopp blitt dratt fra alt og alle hun kjenner, og dere forventer at hun skal like å bli båret på og holdt fast???  Gi henne tid,  oppsøk henne på gulvet og ikke bær eller hold henne fast. De færreste katter liker det uansett. 

Anonymkode: c0e6d...d52

• Liker 45
Skrevet

Gi henne tid, hun har jo bare vært hos dere noen dager! La henne komme til dere, dere trenger ikke tvangskose. Hun må bli kjent og trygg. Dessuten: Kattunger er ofte mer opptatt av å leke og utforske enn å kose, sånn har det vært med de jeg har hatt ihvertfall. Helt normalt. 

• Liker 12
Skrevet

Hjemmet er nytt for henne enda. Og hun har heller ikke vært på egen hånd i verden før, og skal knytte nye bånd. Gi henne tid. Dessuten er en 12 uker gammel kattunge ganske energisk.

MEN, kontakt skal skje på hennes premisser. Ikke tvangskos henne, eller bær på henne hvis hun protesterer. Unger bør også lære at en ikke kan gjøre hva en vil med katter!

Hun kommer til dere når hun føler det er et trygt sted og være :)

• Liker 13
Skrevet

Jeg hadde også blitt redd hvis noen skulle løfte meg opp i tide og utide for å bære rundt på meg og tvangskose med meg. 

• Liker 10
Skrevet

Gi henne tid. Katten her var særdeles utrygg da han kom, og det tok over halvannet år før han ble skikkelig kosete. Hvis hun er vant til å kose, så er det bare et spørsmål om å bli trygg på omgivelsene og dere, så kommer det nok tilbake. 

Når det er sagt så er det mye energi i 12 uker gamle kattunger, og det er ikke alltid de har tid til å kose. Bare ta det med ro og lek og la henne bli kjent, så går det seg nok til 😊

• Liker 1
Skrevet

Sånn var katten vår også. Kjempekosete, kontaktsøkende og kom kravlende opp i fanget når vi var og besøkte ham i det gamle hjemmet, noe som var grunnen til at vi valgte ham. Når han flyttet hjem til oss var han også høyt og lavt, ble plutselig litt sky og det ble ikke veldig mye kos, men vi lot ham få tid til å venne seg til de nye omgivelsene og bli skikkelig kjent med oss uten å presse ham. Husker ikke helt hvor lang tid det tok før roet seg, men nå som voksen er han ihvertfall en sånn type pus som legger seg oppå deg enten du vil eller ikke.

Anonymkode: bf7f8...154

• Liker 8
Skrevet

Ja, klart det blir bedre! Hun er litt utrygg i det nye hjemmet sitt ennå, og katter blir gjerne ikke ordentlige kosegriser før de er voksne. Du må vente til hun er i rolig modus, eller til hun kommer til deg for kos av seg selv. Og dere må forsøke å ikke forstyrre henne når hun sover, spiser eller vasker seg.

Jeg synes det var litt vel slitsomt med kattunge den gangen jeg hadde det, så jeg har bare hatt voksne katter siden.

Anonymkode: 70056...8f3

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke bare tv kattunger som ligger rolig på fanget da? Aldri hørt om kattunger som liker å bli løftet, min hatet både kos og løfting, her var det snakk om å bli kjent med huset og utforske høyden på gardinene. Han klarte å klatre ned og haha. 

Som alle sier, la katten bli kjent først så går det seg til :) 

Skrevet

Kattunger har ofte ikke tid til kos, alltid mye som skjer. Grunnen til at jeg foretrekker voksne katter. Det går seg til etterhvert.

• Liker 2
Skrevet

Jeg adopterte en 6. mnd gammel kattunge i fjor. Har vært trygg og frempå fra første stund, men det var først etter han ble 14. mnd han faktisk hadde tid til å ligge i fanget mitt 😂 

Anonymkode: c8cd2...b5f

• Liker 1
Skrevet

Dere har hatt henne i FEM dager.... Altså, skjønner du virkelig ikke at kattungen trenger tid til å bli trygg, og at det er noe helt annet å bli holdt og kost i et hjem hvor hun føler seg trygg, med kattemamma og kattesøsken i nærheten, enn det er å bli fratatt både kattemor og søsken og plutselig være helt alene et helt nytt sted? 

La den stakkars katten få være i fred! IKKE tvangskos den, tvangsløft den, eller plag den når den trekker seg unna. Da gjør du vondt verre, hun blir ikke tryggere av at dere tvinger dere på henne når hun er redd og vil være i fred. 

Anonymkode: 00fa5...9bf

• Liker 26
Skrevet

En annen ting det er lett å glemme er at kattunger er svært nysgjerrige og hyperaktive. Mao = kattunger er som små barn. 

Prøv å ha en unge som er hyper og vil leke til å sitte stille på fanget og bli kost med...

• Liker 2
Skrevet

Ingen katter liker å bli løftet, uansett hvor kosete det er. Dere har fått dere et dyr, ikke en bamse. I tillegg er det en kattunge som har masse energi. Jeg regner med at det gamle hjemmet lekte masse med pusene slik at de skulle være rolige og gidde å hilse på når dere kom på besøk. Katter som koser hodet mot eierne sine har nok fått mer enn 5 dager til å bli kjent med dem. 

Anonymkode: 8945b...ec3

• Liker 5
Skrevet

Katten vår satt bak bøkene i bokhylla i en måned minst. Vi så bare ørene som stakk opp. Han var helt annerledes enn hos oppdretter. Han satt sannsynligvis og vurderte oss, for en dag kom han frem og var en veldig trygg katt. Men løfting og fang lå ikke for han, og det må respekteres.

Anonymkode: 4e294...618

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du kan prøve etter lek, hvor du gir litt godbiter og klør litt under haken, eller koser litt forsiktig? 😊

Anonymkode: 64b69...a6b

Skrevet
På 3.12.2017 den 0.32, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på 3 som fikk kattunge nå før helgen. Vi hadde vært å truffet henne en uke tidligere og vi oppfattet henne som en trygg, rolig og kosete pus. Hun var da 11 uker og når vi plukket henne opp lå hun rolig i hendene våre, uansett om det var meg eller samboeren som holdt henne. 

Før helgen ble hun 12 uker og vi hentet henne. Hun var like rolig som ved første møte, det samme var hun ubder bilturen. Hun lå helt rolig, og sov til og med en stund.  Dette forandret seg omtrent i det vi kommer inn døra. Jeg skjøner og forstår at det er en stor forandring for pusen og at det kan oppfattes skummelt å komme til et nytt og større sted. Men det har nå gått 5 dager og jeg synes atferden ikke har endret seg stort. 

Hun skvetter til iblant om vi går forbi henne. Og prøver vi å ta henne opp fra gulvet smyger hun seg bare unna hendene våre. Akkurat som hun synes det er kjempeubehagelig. Hun vil ikke bli holdt, noe hun ikke hadde noe problem med i det gamle hjemmet. Hun nekter å ligge/sitte i fanget, det varer max 2 sek så spreller hun derifra. Hun koser ikke hodet sitt mot oss, slik katter ofte gjør med menneskene sine. Hun løper unna og gjemmer seg iblant når vi kommer gående mot henne.

Hun kan godt tåle kos, men da må det skje mens hun ligger for seg selv. Er hun i et rolig modus, godtar hun masse klapping og hun maler høyt og tydelig mens hun slikker hendene våre og myser med øynene. 

Synes bare det er så trist om hun skal ha forandret seg så mye. Vi ønsket oss en katt vi kunne ha i fanget og ikke en vi må løpe etter og "tvangskose". Det er ikke noe moro for noen. 

Tror dette vil bli bedre? Hun viser tegn til å trives ellers. Hun leker og herjer masse. Løper rundt, klatrer i gardinene, har god matlyst og er kjempeflink til å bruke doen. 

Har dere noen tips til hvordan "lære" henne til å ligge i fanget og bli båret rundt på? Bør vi la henne være 100% i fred? Eller hente henne opp i fanget oftere? Friste henne med godbiter hvis hun kommer i fanget? Eller bør vi bare vente?

For jeg vet jo at hun kan tåle det, for hun likte det godt der hun bodde før. Var mye roligere og avslappet da, lå i armene mine lenge og viste ingen tegn på at hun ville vekk derifra. Syns bare denne endringen er trist jeg. Føler nesten hun ikke liker oss likevel :/  

Håper noen kan hjelpe. Vi har aldri hatt egen katt før. 

Anonymkode: 070ef...1e2

Og derfor lønner det seg å lese seg opp på katter før man gå til anskaffelse av en.Er alt for mange som skaffer seg en katt fordi de er så søte og man ønsker å ha noen å kose med. Katter er like ulike som vi mennesker er.Noen er kosete,mens andre ikke. Nå er det som flere her sier alt for mye å forvente at pusen skal være trygg hos dere etter kun 5 dager og jo mere dere trenge dere på jo verre gjør dere det. Men selvom katten hadde bodd hos dere i år er det ingen garanti for at puseen hadde vært en kosete fangpus. Jeg er vokst opp med katter og ingen av de har vært like.  

Og problemet med at folk ikke leser seg opp,men bare skaffer seg et dyr for å ha noen å kose med er at man ofte ser at disse dyrene blir omplassert fordi de ikke oppfyllere forventningene. Som en annen her sier.Det er en katt,ikke en kosebamse.

Anonymkode: a050b...df9

• Liker 16
Skrevet

Herregud det er ikke derme sakt fordi man skaffer seg katt at den liker å ligge i fanget. Jeg har hatt mange katter, men få av dem har villet ligge i fanget å kose.

Anonymkode: c5165...e2b

• Liker 4
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud det er ikke derme sakt fordi man skaffer seg katt at den liker å ligge i fanget. Jeg har hatt mange katter, men få av dem har villet ligge i fanget å kose.

Anonymkode: c5165...e2b

Det er vel ikke vits i å skremme TS heller da. Jeg tror det er ganske vanlig at katter vil ligge på fanget og bli klappet. Alle mine har villet det, til og med en som ble født utendørs og var halv-vill lærte å ligge på fanget til slutt. Men de har valgt det selv og oppsøker meg når de er i kosehumør.

Anonymkode: 70056...8f3

• Liker 2
Gjest Polybios
Skrevet (endret)

Er faktisk ikke alle katter som liker å ligge i fanget. 

Da jeg vokste opp hadde vi mange katter rundt 10 stykk ikke på en gang det meste på en gang var 2 men til sammen igjennom helle oppveksten og av de 10 kattene var det bare en som lå i fanget.

Endret av Polybios

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...