Gå til innhold

Bilder av barn i idrettssammenheng - samtykke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik at en blogger har lagt ut en film av niesen min på et idrettsarrangement tidligere i dag, kun iført en liten turndrakt.

Hva er familiens rettigheter her? Det er et idrettsarrangement kun bestående av unge barn. Er en som mener at fordi det er er idrettsarrangement så har de lov til å legge ut bilder.

Har kontaktet Datatilsynet, men får sikkert ikke svar før tidligst etter helgen. Noen som kjenner til dette her?

Anonymkode: 2bbfb...9f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov til å publisere bilder/film av enkeltpersoner uten deres samtykke. Barn som voksen. Er det derimot en video hvor din niese er en del av en mengde/sammen med mange andre, så er jeg mer usikker.

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene har tatt affære, jeg er bare en hjelpende hånd i en vanskelig situasjon. 

Skrevet

Vi lurer bare på om det stemmer at dette er tillatt når det er et idrettsarrangement for barn? 

Skrevet

Jeg mener det finnes en unntaksregel når barn er del i en større, naturlig gruppe. Husket ikke hvor jeg leste det, dessverre.

Anonymkode: c3857...9f9

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi lurer bare på om det stemmer at dette er tillatt når det er et idrettsarrangement for barn? 

Hadde du lest linken jeg har lagt ut, så hadde du ikke trengt å stille spørsmålet ditt på nytt.  Svaret står her: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/

Anonymkode: 44d63...5dd

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du lest linken jeg har lagt ut, så hadde du ikke trengt å stille spørsmålet ditt på nytt.  Svaret står her: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/

Jeg leste den og vi har brukt den i mot flere, blant annet arrangøren, men får fortsatt beskjed om at dette ikke gjelder for idrettsarrangement?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste den og vi har brukt den i mot flere, blant annet arrangøren, men får fortsatt beskjed om at dette ikke gjelder for idrettsarrangement?

Det gjelder enten det er et privat fødelsesdagsselskap, et idrettsarangement, en skolegår eller en utelek i barnehagen som filmes eller taes foto av. Det er da ingen bestemmelse som lister opp unntak som idrettsarangement i loven? I så fall må du vise meg den, for jeg klarer ikke lese noe slikt. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder enten det er et privat fødelsesdagsselskap, et idrettsarangement, en skolegår eller en utelek i barnehagen som filmes eller taes foto av. Det er da ingen bestemmelse som lister opp unntak som idrettsarangement i loven? I så fall må du vise meg den, for jeg klarer ikke lese noe slikt. 

Nei, ikke jeg heller. Jeg er ganske så sikker på at vi har rett i denne saken. 

Skrevet (endret)

Situasjonsbilder kan derimot offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige motivet i bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog eller hendelser som har allmenn interesse.

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Endret av Sirah
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Sirah skrev:

Situasjonsbilder kan derimot offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige motivet i bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog eller hendelser som har allmenn interesse.

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Dette:

Uten å ha sett bildet/filmen det er snakk om så har nok bloggeren sitt på det reine. Jeg er journalist og bilder fra idrettsarrangementer har vi lov til å publisere, selv om det er snakk om barn og så lenge reglene over blir fulgt. Når det er sagt så sletter vi alltid bilder foreldre ikke ønsker å ha liggende. Det skulle virkelig bare mangle. Syntes det er veldig dårlig av denne bloggeren å ikke etterkomme foreldrenes ønske. Jeg ville tatt kontakt med slettmeg.no

Anonymkode: 92404...bcf

• Liker 1
Skrevet

Vi har et fosterbarn som bor hos oss på sperret adresse. På grunn av idioter som bare  legge ut alt på nett får fosterbarnet sin frihet begrenset. Kan ikke delta på idrett, store arrangementer osv. 

Folk er så himla egoistiske og tankeløse!!!😡😡

Anonymkode: d7b15...5bc

• Liker 7
Skrevet

Det virker nesten mer som at problemet er at niesen "kun er iført en liten turndrakt", i så fall får dere putte på henne mer klær om hun er så uanstendig. Og glem for alle del å dra i svømmehallen eller gå på stranda. Oversiktsbilder er lov.

Anonymkode: 50044...006

• Liker 3
Skrevet

https://www.ostlendingen.no/barn-og-unge/fotball/fotballhedmark/bildedeling-av-barn-pa-idrettsbanen-kan-vare-et-problem-dette-ma-du-tenke-pa/s/5-69-451601

HER ER RETNINGSLINJENE FRA NIF

Lurer du på hva som gjelder? Dette er retningslinjene Norges idrettsforbund har utarbeidet:

1. Før bilde eller film publiseres skal det være innhentet samtykke fra alle på bildet, og fra deres foresatte dersom barna er under 15 år.

2. Ved innhenting av samtykke til å publisere bilder og film bør samtykkeskjema brukes. Det er kun et aktivt samtykke som kan gi grunnlag for å publisere bilder og film.

3. Dersom et barn ikke ønsker at bilder eller film skal publiseres skal dette overstyre foreldrenes ønske om publisering.

4. Vær bevisst i hvilke situasjoner det tas bilder eller film. Ta aldri bilder av nakne barn og vær varsom med å ta bilder av lettkledde barn. Vis måtehold ved bruk av fullt navn.

5. Det skal alltid samtykkes særskilt for hvert enkelt bilde eller film som skal benyttes til medier.

6. Et samtykke kreves også ved publisering av bilder og film i lukkede grupper på nett, som for eksempel Facebook, eller andre nettsteder som er passordbeskyttet.

7. Dersom et samtykke trekkes tilbake må publiserte bilder og film slettes.

Anonymkode: d7b15...5bc

• Liker 3
Skrevet

Nå må dere anti-bloggere slutte å opprette tråder om denne ikke-saken på alle mulige underforaer på KG. Dette er bare fake.

Anonymkode: 19cab...1dd

• Liker 4
Skrevet

Her er det snakk om tre jenter, ikke en hel gruppe. Er absolutt ikke anti-blogger, leser de ganske ofte, men er i mot slikt bildebruk av barn. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker nesten mer som at problemet er at niesen "kun er iført en liten turndrakt", i så fall får dere putte på henne mer klær om hun er så uanstendig. Og glem for alle del å dra i svømmehallen eller gå på stranda. Oversiktsbilder er lov.

Anonymkode: 50044...006

I alle svømmehallene jeg har vært i har det vært ulovlig med kamera og ulovlig å ta bilde.

• Liker 1
Skrevet

Svar fra Datatilsynet var at dette ikke var lov.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...