AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #1 Skrevet 2. desember 2017 På dagbladets nettsider kan vi lese at: Tatovering skapte etisk dilemma på amerikansk sykehus - valgte å la pasient døhttps://www.dagbladet.no/nyheter/tatovering-skapte-etisk-dilemma-pa-amerikansk-sykehus---valgte-a-la-pasient-do/68941839 En pasient kom inn med en tatovering på kroppen hvis det sto, "IKKE gjenoppliv!". Du som jobber på sykehus, hvis noen kom inn med en tilsvarende tatovering, på norsk eller engelsk, ville du ha påbegynt gjenopplivende livredning på pasienten da? Hvorfor/hvorfor ikke? (Dette omhandler ikke sykdom, så det er ikke i strid med reglene å skrive under med tittel - men dette er internett, her er folk leger bare fordi de føler de er det) Anonymkode: c591f...6e6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #2 Skrevet 2. desember 2017 Hadde vært fryktelig usikker på hva jeg skulle gjort. Er sykepleier, og glad en lege måtte tatt det ansvaret. Hadde vel startet HLR, som sykepleier skal man starte til en lege evnt velger å avslutte. Anonymkode: d203c...94c 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #3 Skrevet 2. desember 2017 Som sykepleier ville jeg informert legen og det ville nok bli vurdert til å ikke starte. Hadde pasienten gått i stans før det var blitt bekreftet ville det nok blitt startet gjenoppliving men stoppet når teamet kom etter rask diskusjon. Anonymkode: f6159...0c2 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #4 Skrevet 2. desember 2017 Regelverket i USA og i Norge er ulikt. Du kan derfor ikke direkteoverføre eller sammenligne på denne måten. Hovedprinsippet i Norsk helsevesen er at man redder liv der man mener man kan redde liv og gjør det som er mulig før man avslutter. Eldre og alvorlig syke der gjenopplivning bare forlenger det uungåelige får noen bokstaver i journalen som betyr at de ikke skal gjenopplives ved forverring av allerede kjent sykdom eller skade. Kan pasiente gi klart uttrykk for at han ikke skal gjenopplives og har kjent sykdom eller skade i tillegg til tatovering på kroppen der dette er journalført så stiller saken seg annerledes. Man bør og kjenne til både helselovgivningen og jussen i USA for å forstå at en direkteoverføring av saker som denne til Norsk helsevesen er umulig. Anonymkode: 385d0...e86 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #5 Skrevet 2. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regelverket i USA og i Norge er ulikt. Du kan derfor ikke direkteoverføre eller sammenligne på denne måten. Anonymkode: 385d0...e86 Jeg har ikke "direkteoverført". Jeg har fortalt at dette skjedde i USA og spurt hvordan de som jobber på sykehus her i Norge ville stilt seg til et slikt dilemma. Jeg har heller ikke sammenlignet dette med noe som helst. Ellers har du en god helg håper jeg? Anonymkode: c591f...6e6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #6 Skrevet 2. desember 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan pasiente gi klart uttrykk for at han ikke skal gjenopplives og har kjent sykdom eller skade i tillegg til tatovering på kroppen der dette er journalført så stiller saken seg annerledes. Man bør og kjenne til både helselovgivningen og jussen i USA for å forstå at en direkteoverføring av saker som denne til Norsk helsevesen er umulig. Anonymkode: 385d0...e86 Men om pasienten er bevisstløs og har tatoveringen på seg da? Det står ingenting om dette i journalen? Anonymkode: 31a4c...384
tøydokka Skrevet 2. desember 2017 #7 Skrevet 2. desember 2017 Jeg tenker at man i slike tilfeller må vurdere hver situasjon individuelt. Forskjell på en mann på 80 med kjent hjertesykdom og en yngre person med rus/psykiske vansker og overdose.. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #8 Skrevet 3. desember 2017 Blir ikke dette som om man spør familie om man skal koble fra en maskin som holder en person i livet? HEr har jo personen selv gitt beskjed om at den ikke ønsker å gjenopplives eller bli holdt kunstig i livet. (jeg er ikke helsepersonell) Anonymkode: 08372...5a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå