Gå til innhold

Lære grunnleggende html - raskt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper det er noen av dere som kan gi meg noen tips:

Jeg trenger å lære meg litt grunnleggende om html, og det så raskt som mulig...

Hva er deres beste tips?

Kom gjerne med forslag til de beste bøkene på området, der jeg kan lære meg det som er basic innen html.

Blir kjempeglad for alle svar og tips... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lærte det grunnleggende ved å lese HTMLboken fra Visual Quickstart Guide. Den er kortfattet og lett å slå opp i, bruker den innimellom fortsatt som et oppslagsverk. Jeg har også en annen HTMLbok som jeg liker godt, den er ikke så oppslagsverkpreget, men har en del oppgaver og trinn for trinn beskrivelser, men den er tykk og kan se litt vel omfattende ut. Husk at du ikke behøver å lese hele boken fra perm til perm. Den heter Mastering HTML av Ray og Ray.

Lykke til med HTML!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg håper det er noen av dere som kan gi meg noen tips:

Jeg trenger å lære meg litt grunnleggende om html, og det så raskt som mulig...

Hva er deres beste tips?

Kom gjerne med forslag til de beste bøkene på området, der jeg kan lære meg det som er basic innen html.

Blir kjempeglad for alle svar og tips... :)

hva er html og hva bruker man det til?

Noen som er flinke? som kan svare på det?

Skrevet

GJest - HTML er et "kodespråk" du bruker for å lage nettsider.

Skrevet
GJest - HTML er et "kodespråk" du bruker for å lage nettsider.

Jepp, brukes til å lage nettsider. Akronymet står for Hyper-text Markup Language. Du har en del forhåndsdefinerte "merkelapper" som http-protokollen (vanligste "regelverk" for internett") tolker og gir teksten det format du har bestemt, for eksempel fet tekst, understrekning eller tabeller.

Felles for det fleste merkelapper er at de må startes og avsluttes. For eksempel vil <b > DETTE </ b> komme i fet skrift. (dersom jeg ikke hadde tatt mellomrom mellom b og >) B-en står altså for fet, bold på engelsk. Kodene skrives inni slike: <> tegn, og / avslutter merkelappen.

Ikke så veldig vanskelig å lære seg litt! Bare til å prøve seg frem og teste resultatet i nettleseren. Du starter med å definere at det er et html-dokument, så definerer du hode og kropp. Hodet forteller for eksempel forfatter, dato, tittel og så videre, mens selve teksten kommer i kroppen.

Liste over koder finnes mange steder, blant annet i boken og det nettstedet som ble nevnt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jøss - så kjappe dere er til å svare! :-)

Takk for nyttige svar.

Et tilleggsspørsmål: Hva trenger jeg som arbeidsverktøy for å prøve meg fram? Kan jeg jobbe i feks notepad, lagre det som html-dokument og prøve å åpne det fra nettleseren? Eller er det andre programmer jeg trenger?

Ble superglad for at dere ga så bra svar - er viktig for meg dette...

Skrevet
Jøss - så kjappe dere er til å svare! :-)

Takk for nyttige svar.

Et tilleggsspørsmål: Hva trenger jeg som arbeidsverktøy for å prøve meg fram? Kan jeg jobbe i feks notepad, lagre det som html-dokument og prøve å åpne det fra nettleseren? Eller er det andre programmer jeg trenger?

Ble superglad for at dere ga så bra svar - er viktig for meg dette...

...og dette innlegget var fra meg.

Skrevet

Notepad er supert, jeg bruker det eller TextPad som fungerer på omtrent samme måten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du må og ha et ftp program for å få lagt sidene ut på nettet.

Skrevet

last ned notetab light. superenkelt verktøy som lar deg gjøre det du vil 'manuelt' og fikser resten for deg. tror notetab.com er url, men det kan være www foran.

Skrevet

Har du kommet litt igang??

Vil nok anbefale deg et bedre program enn Notepad, fordi det er mye enklere å jobbe med et program som støttet fargekoder! Det vil si at merkelappene får en farge, skrift en farge og så videre. Mye lettere å få oversikt i koden.

Selv bruker jeg av og til et gratisprogram som heter arachnophilia, er fornøyd med det, men du flere av de andre som er nevnt er også bra. Du får prøve deg frem til du finner noe du liker.

Og hvis du vinner i Lotto, er jo Dreamweaver generelt akseptert som det beste. :wink:

Skrevet
Vil nok anbefale deg et bedre program enn Notepad' date=' fordi det er mye enklere å jobbe med et program som støttet fargekoder! Det vil si at merkelappene får en farge, skrift en farge og så videre. Mye lettere å få oversikt i koden.[/quote']

TextPad gjør det

Skrevet

Og hvis du vinner i Lotto, er jo Dreamweaver generelt akseptert som det beste. :wink:

Vet du hvor mye det koster? Er mulig jeg må kjøpe meg det etter hvert.

Jeg skal kjøpe meg de to bøkene som det ble tipset om lenger opp i tråden, så får jeg begynt. Flott med tips.

Må jeg ha Dreamweaver eller lignende hvis jeg i første omgang ikke skal legge noe ut på en webside? Holder det da å bare øve seg i notepad/textpad el.l?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Må jeg ha Dreamweaver eller lignende hvis jeg i første omgang ikke skal legge noe ut på en webside? Holder det da å bare øve seg i notepad/textpad el.l?

Du trenger ikke noen ting for å legge noe på en webside heller. Du trenger bare å kalle startfila for index.htm, eller index.html.

Skrevet

Dreamweaver koster nok ca en 7000-10000 kanskje..

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Sist jeg sjekket kostet den 299 dollar å laste ned. Men som Gjest sa, det finnes noe som heter nvu som er gratis, det virker derimot som sånne ting ikke går helt inn hos folk her. Typisk KG-brukere bruker 8000 kroner for photoshop for å gjøre bakgrunnen transparent.

Skrevet

ok, tok litt i jeg da :o

Gjest Anonymous
Skrevet

Du får lasta ned en sånn 30 dagers gratisprøve på DreamWeaver på hjemmesidene deres. Så får du jo sett ordentlig på det før du bestemmer deg for å evt kjøpe. Du rekker vel å lage nokså mye på 30 dager også, så kanskje det dekker behovet?

www.macromedia.com er adressa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...