Gå til innhold

Hvor feirer dere jul, når det er langt imellom familiene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg og samboern bor i nord, i samme by som familien hans. Det er her vi har slått oss ned, og her vi kommer til å stifte famile (har ikke barn per dags dato). 

Vi jobber jo også ganske tett opptil jul. Min side av familien bor på andre siden av Norge.

Jeg har pleid å reise hjem til foreldrene mine/besteforeldrene i jula, fordi jeg ser de så sjeldent, og har dårlig samvittighet. Jeg har mest lyst til å ta annenhver jul hos "min" familie, og mannens - men får samme regla hvert år "bestemor og bestefar har ikke så lenge igjen, så du må jo komme hit såklart" - når jeg prøver ¨hinte til at jeg kanskje ønsker å ta en jul hjemme her. Jeg vil såklart være med dem, men vil jo like mye være hos svigers.

Hvordan hadde dere gjort dette? Noen i lingnende situasjon? 

Anonymkode: 03443...9f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor også i samme by som mannens familie, ganske langt unna min. Vi bytter på hvor vi er i jula, men har hittil vært litt oftere hos min familie siden vi ser dem så mye sjeldnere ellers i året.

Heldigvis er familiene på begge sider fleksible, så det er ingen sure miner.

• Liker 1
Skrevet

Samme greia var det her, min oldemor hadde jo ikke lenge igjen å leve så vi måtte jo bare komme dit! Fra dem begynte å si det til hun gikk bort tok det 12 år.. så jeg hadde feiret annenhvert år om jeg var deg. Du kan jo ikke sitte å vente på at dem skal gå bort før du kan feire jul hjemme!

Anonymkode: d7796...fa4

• Liker 3
Skrevet

Feir annenhvert år med familiene hvis det er det du har lyst til. Det årets ikke er hos din familie i jula, kan du jo reise ned en tur litt tidligere i året hvis du har mulighet :) 

Anonymkode: ce8d1...f78

• Liker 1
Skrevet

Bor i samme by som samboers familie. Jeg har familie spredt rundt. Så i år orker jeg ikke å farte rundt å har gitt beskjed om at jeg blir her. Jeg orker ikke stresset med å kjøre i mange timer for å feire jul.

Anonymkode: 66b06...67d

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme greia var det her, min oldemor hadde jo ikke lenge igjen å leve så vi måtte jo bare komme dit! Fra dem begynte å si det til hun gikk bort tok det 12 år.. så jeg hadde feiret annenhvert år om jeg var deg. Du kan jo ikke sitte å vente på at dem skal gå bort før du kan feire jul hjemme!

Anonymkode: d7796...fa4

Tusen takk! Tror jeg trengte/ønsket meg dette svaret! :lillesky2:

Husker bare mamma kom med en kommentar for en stund siden, noe ala: "Tenk om bestemor dør det året du ikke kom hjem til jul! Tenk så trist om hun dør det året du ikke gadd å komme til henne" eller noe i den duren.. Vet jo at det var veldig dårlig gjort av henne å si det, noe jeg sa ifra om, men sånne kommentarer glemmer man jo ikke akkurat med det første. Det stikker skikkelig.

Jeg vet jo også at jeg kunne besøkt de oftere, men er litt mye som skal klaffe når alle er i full jobb osv (og de besøker ikke meg heller, for det er visst så langt å reise. "hele" familien er jo der nede, så da "må" jeg reise til dem :(

Tusen takk for svar <3

Anonymkode: 03443...9f7

Skrevet

Vi bor her hvor jeg er fra, mens svigerfamilien bor 10 timer unna med tog. Vi feirer annethvert år her og der, og de årene vi er her tar vi som regel en førjulstur til svigers.

For å komplisere det hele er både mine og samboerens foreldre skilt, så det betyr jo at vi aldri kan feire julaften med alle sammen. Heldigvis er alle parter samarbeidsvillige, og ingen blir snurt av at vi "bare" sees lille julaften eller første juledag 😊

Skrevet

Familjen måste kunna respektera att du har flyttat, och att din sambo har familj ni också vill se. Vi firar helst hemma sedan några år tillbaka, mysigast familjeupplevelse. Oftast är det bara vi fyra i familjen. Jag/vi vill helst inte resa på jul när alla andra reser.

vi har 15-17 timmar i bil över vinterfjell till mannens familj, eller får betala minst 2.000 kr per person för att flyga. Vi har firat jul med där med dem 3 gånger på 16 jular tror jag. Ett år har svigers varit här. 

Till min far är det 7 timmar i bil, vi har aldrig varit där på jul (är överens om att det inte är nödvändigt då hans nya fru har så stor familj).

Min mor och sambo har varit här några gånger men de firar oftast med hans familj.

Det är många familjer och traditioner som ska enas, viktigast är väl att ta lagom hänsyn och inte bli sur över val som måste göras.

Skrevet

Vi bor nær min familie, og svigers bor på andre kanten av landet. Vi feirer jul sammen med min familie hvert år, for vi orker ikke ta den reisen om vinteren og med bilen full av julegaver. Svigers har full forståelse for det, de orker ikke selv heller, selv om de er hjertelig velkommen til å feire jul hos oss.

Anonymkode: 3657f...0e4

Skrevet

Før vi fikk barn feiret jeg hos mine og hans hos sine.

Etter vi fikk barn har vi feiret hos mine hvert år. De bor 15 min kjøretur unna, mens å reise til svigers er rene amerikareisen (faktisk er det billigere og raskere å fly til new york fra der vi bor). Og det er uaktuelt med småbarn. 

Vi har prøvd å invitere svigers ned hit annenhvert år, men neeeei det orker de ikke for det er jo så kav. Samtidig som svigermor er vonbroten over at vi ikke foretar samme reisen med småbarn som hun ikke vil ta selv... da kan hun ha det så godt rett og slett.

Anonymkode: 28bbd...c1d

Skrevet

Vi feirer hver for oss. Jeg liker uansett å reise til hjembyen og treffe gamle barndomsvenner alene :)

Anonymkode: 041f6...35c

Skrevet

Jeg kjenner noen i samme situasjon som dere. I og med at de bor i umiddelbar nærhet til hans familie og dermed ser dem ofte feirer de alltid jul hos hennes familie som bor på andre siden av landet.

Skrevet

I din situasjon så hadde jeg valgt annenhver jul hos dine og hans foreldre. Tror jeg. Dvs. jeg hadde nok aller helst valgt å feire hjemme sammen med samboeren. I og med at dere jobber tett opptil jul så synes jeg det også bør være et vektig argument. Hvorfor legge opp til reisestress hver jul. Det er jo ikke slik at dere aldri ser din familie, antar jeg? Vil tro dere besøker dem noen dager i sommerferien siden de er så langt unna. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...