Gå til innhold

Alenemor trenger noe tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei , 

hvordan det går ann at en alenemor/ Separert med tre barn leve med 14,500 kr på måneder ?? 

jeg sliten veldig mye med dette .

Jeg betale 9500 kr boligleie ,

strøm ca 2000 kr , nett ca 999 kr.

OFFFFFF da jeg sliten så mye og har snakket mye med NAV , men fikk avslag fra husbanken ;( 

kan dere tipse meg med noe kan jeg gjøre  plss 

Anonymkode: 13ae0...218

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du bostøtte da? kan være ca 2000-5000 xtra i måneden, dette finner du ut på husbanken sine sider. Tar ikke lang tid å søke heller :) 

Anonymkode: 087d7...612

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei , 

hvordan det går ann at en alenemor/ Separert med tre barn leve med 14,500 kr på måneder ?? 

jeg sliten veldig mye med dette .

Jeg betale 9500 kr boligleie ,

strøm ca 2000 kr , nett ca 999 kr.

OFFFFFF da jeg sliten så mye og har snakket mye med NAV , men fikk avslag fra husbanken ;( 

kan dere tipse meg med noe kan jeg gjøre  plss 

Anonymkode: 13ae0...218

Har du nettopp blitt alene? 

Søk om overgangsstønad, dobbel barnetrygd, stønad til nødvendig barnetilsyn hos nav og redusert foreldrebetaling til barnehage og sfo (hvis du har sånt) hos kommunen. 

Få bidrag fra far, hvis fordelingen tilsier at du skal få det. Nav har en god kalkulator dere kan bruke hvis dere er veldig uenige. 

Kutt ned internett til saktere hastighet, 999 er voldsomt å betale for Internett. Hvis det er nettleie for strøm er det ikke så mye å gjøre annet enn å begynne å spare strøm. Skru av lyset i rom du ikke bruker, senk temperaturen og kle på dere mer. Vær kjapp i dusjen, skru av varmekabler og legg et teppe på gulvet i stedet. 

Vurder om du skal flytte til en rimeligere leilighet, hvis det er mulig å finne noe. Alle barna trenger ikke hvert sitt rom. De to eldste kan sove sammen, og minste med deg, feks. 

Klær til barna kan kjøpes brukt, mye god kvalitet å finne på facebook og finn. 

Og ikke minst: spør om hjelp. Be venner og familie passe barna litt så du får tid til å få alt papirarbeid og det økonomiske på plass. Hvis det er vanskelig å finne fram og forstå det offentlige systemet, få noen til å lese på nav.no sammen med deg og hjelpe deg å fylle ut søknadene. 

• Liker 4
Skrevet

hei igjen , 

Jeg var separert ett år og 2 måneder  var alene mor siden nov.2016 , hadde jobbet vikar 2 år som ingeniør og fikk lønntilskutt fra Nav . jeg klarte meg ganske bra med inntekt ca 25000 , men nå arbeidsledig og har  3 barn   barn er hos faren kunn i helgene .. har ingen familie her .. X-en min er ikke hjelpsom  person, han fortsatt plager meg å vil ha meg tilbake ... jeg sliten med han også.. det er mye å tenke på ... jeg få stiv i hjerne mitt :(  

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du bostøtte da? kan være ca 2000-5000 xtra i måneden, dette finner du ut på husbanken sine sider. Tar ikke lang tid å søke heller :) 

har søkt der og fikk avslag :( så merkelig , jeg klaget og fikk brev at behandling av klage tar rundt 6 uker :(  så slitsom 

Skrevet

Søk om bidragsforskudd fra Nav, og da bidrag fra far. Søk om supplerende sosialhjelp. Og klag på søknaden om bostøtte. 

Anonymkode: dfe43...378

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Surriball skrev:

Søk om overgangsstønad, dobbel barnetrygd, stønad til nødvendig barnetilsyn hos nav og redusert foreldrebetaling til barnehage og sfo (hvis du har sånt) hos kommunen. 

Få bidrag fra far, hvis fordelingen tilsier at du skal få det. Nav har en god kalkulator dere kan bruke hvis dere er veldig uenige. 

Kutt ned internett til saktere hastighet, 999 er voldsomt å betale for Internett. Hvis det er nettleie for strøm er det ikke så mye å gjøre annet enn å begynne å spare strøm. Skru av lyset i rom du ikke bruker, senk temperaturen og kle på dere mer. Vær kjapp i dusjen, skru av varmekabler og legg et teppe på gulvet i stedet. 

Vurder om du skal flytte til en rimeligere leilighet, hvis det er mulig å finne noe. Alle barna trenger ikke hvert sitt rom. De to eldste kan sove sammen, og minste med deg, feks. 

Og ikke minst: spør om hjelp. Be venner og familie passe barna litt så du får tid til å få alt papirarbeid og det økonomiske på plass. Hvis det er vanskelig å finne fram og forstå det offentlige systemet, få noen til å lese på nav.no sammen med deg og hjelpe deg å fylle ut søknadene. 

hei og takk for gode tipser :) 

er alene mor siden nov 2016 , hadde fint inntekt med lønntilskut fra Nav , men siden juli er arbeidsledig og har bare dagpenger rundt 12,500 kr og 50 % av barntrygg og det er ca 1980 kr 

det som gjelder nett , har jeg (Alltibox) nettverk som koster 999 kr på månd. 

jeg lånte ca 30 000 fra banken for å dekke alt i de 5 månder uten jobb.

Det som gjelder rimeligere leilighet ,  har prøvd å finne i denne områder som barn har skole i nærheten , men var ikke lett ... synes det er vanskelig å finne en bolig med mindre 9500 kr . leiligheten min er 2 soverom og guttene deler et rom og min jente sove på rommet mitt . 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk om bidragsforskudd fra Nav, og da bidrag fra far. Søk om supplerende sosialhjelp. Og klag på søknaden om bostøtte. 

det skal jeg gjøre , men synes du ikke at NAV er så trege ??? :( har bet mye av hjelp , men ikke noe hjelp :( 

Skrevet
1 time siden, Jennah skrev:

det skal jeg gjøre , men synes du ikke at NAV er så trege ??? :( har bet mye av hjelp , men ikke noe hjelp :( 

Du må levere søknader på alt, for da må de behandle det. Hvis du bare spør de, så sier de du ikke har krav på noe. 

Men hvorfor får ikke du barnetrygd for alle barna? Du skal jo faktisk ha for 4, har du 3 barn. Og du må søke om bidrag, og bidragsforskudd. Hvorfor betaler ikke far bidrag?

• Liker 1
Skrevet

Da spurt jeg og barntrygg for alle barn fra faren ,ble han sint og fikk så mye diskusjon:( og han sa siden  barn er med han i helgene så får han halvparten av barnetrygg :( 

tenk om jeg spør om barnebidrag  fra faren  .....  kun helvete får jeg  fra hans side .. 

Skrevet
8 hours ago, Jennah said:

har søkt der og fikk avslag :( så merkelig , jeg klaget og fikk brev at behandling av klage tar rundt 6 uker :(  så slitsom 

WHAT? Med dine nummer så MÅ du jo få dette????

Jeg bor alene og har 14500 i lønn og får 2200kr

Venninna mi har 2 barn leier til 11000 og får 5500 i støtte!

Rart åssen de regner noen ganger

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

WHAT? Med dine nummer så MÅ du jo få dette????

Jeg bor alene og har 14500 i lønn og får 2200kr

Venninna mi har 2 barn leier til 11000 og får 5500 i støtte!

Rart åssen de regner noen ganger

Det er forskjell mtp på hvilken kommune man bor i, for eksempel. Ellers går det kun på inntekt.

Anonymkode: 7d2bf...f3b

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Surriball skrev:

det er bare 1 ekstra barnetrygd. 
1 barn=2 barnetrygder

2 barn=3 barnetrygder

3 barn=4 barnetrygder

Anonymkode: 13c7e...dbf

• Liker 2
Skrevet

Jeg selv ble skuffet etter brevet fra husbanken/ bostøtte :( prøvd å ringe dem og ta kontakt med saksbehandlingen min men det tar såååååå lang tid for å få  en møte :(  seriøst velddig slitsom 

Skrevet

Far skal vel ikke ha halve barnetrygden når han ikke har de mer?? Eller betaler han mye dyre ting til barna?? Den fordelingen der kan vel kanskje NAV hjelpe deg med ..

Anonymkode: 463ee...b14

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far skal vel ikke ha halve barnetrygden når han ikke har de mer?? Eller betaler han mye dyre ting til barna?? Den fordelingen der kan vel kanskje NAV hjelpe deg med ..

Anonymkode: 463ee...b14

Da tar jeg en liten tur til NAV i morgen for å fikse dette med engang . 

Skrevet

Du har krav på overgangsstønad eller dagpenger, utvidet barnetrygd, barnebidrag, bostøtte med den inntekten din, støtte til barnetilsyn og garantert redusert skatt og økt fradrag 

Anonymkode: 8b634...1e8

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er bare 1 ekstra barnetrygd. 
1 barn=2 barnetrygder

2 barn=3 barnetrygder

3 barn=4 barnetrygder

Anonymkode: 13c7e...dbf

Ah ja, details. 1 ekstra barnetrygd. Har bare ett barn selv, så for meg er den dobbel. 

Men TS, jeg foreslår at du ber noen andre enn nav om hjelp. Har du en norsk venninne som kan hjelpe deg å navigere i systemet? Hjelpe deg å fylle ut søknad osv? 

Og søk om å få bidrag fra far trukket av lønna hans hvis han ikke betaler frivillig. Det er en litt lang prosess siden du først må søke om å få fastsatt bidrag og så ny søknad om å få det trukket direkte, men hvis han ikke betaler frivillig så får det bare være sånn. Det er penger barna dine har krav på, for det er livsopphold til dem det går til. Det er barna det går ut over hvis han er et egoistisk rasshøl og nekter å betale for barna sine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...