Gjest NotNaomi Skrevet 2. desember 2017 #1 Skrevet 2. desember 2017 Bare noe jeg leste i en bok. Det var bare et utsagn i en samtale i boka. Så jeg måtte tenke litt over det. Kjenner to som har opplevd en virkelig vond barndom. Og de er begge svært forståelselsfulle og gode mot andre. Det kan jo selvfølgelig være en tilfeldighet. Hva tenker dere ? Og dere som har opplevd en vanskelig barndom selv ? Er dere mer empatiske ?
WubWub Skrevet 2. desember 2017 #2 Skrevet 2. desember 2017 Nei, tipper det motsatte er tilfelle. Man blir formet av oppveksten og om alt man lærer er grusomheter, ondskap og lidelse så vil det herde en og gjøre en kaldere. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #3 Skrevet 2. desember 2017 Ja og nei. Noen utvikler empati og med de erfaringer de har bak seg, har større forståelse og lettere for å sette seg inn i, enn mange andre. Noen utvikler seg i feil retning og blir narsissister, de eier ikke empati og irriterer seg bare over andre. Anonymkode: 3fe53...c1c 8
Gjest NotNaomi Skrevet 2. desember 2017 #4 Skrevet 2. desember 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: Nei, tipper det motsatte er tilfelle. Man blir formet av oppveksten og om alt man lærer er grusomheter, ondskap og lidelse så vil det herde en og gjøre en kaldere. Ok ? Vi får se om andre har andre erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #5 Skrevet 2. desember 2017 Jeg for min del ble i hvert fall kynisk og bitter. Forventer ikke noe av andre og driter i hvordan andre utenom min nærmeste krets har det også egentlig. Anonymkode: 4dc08...776
WubWub Skrevet 2. desember 2017 #6 Skrevet 2. desember 2017 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Ok ? Vi får se om andre har andre erfaringer. Det er vel få som tror at barna blir mer empatiske av å bli mishandlet - det gir ingen mening. Alle studier viser at barn som vokser opp i trygge og kjærlige hjem er bedre empatisk utrustet i voksen alder. 4
Gjest NotNaomi Skrevet 2. desember 2017 #7 Skrevet 2. desember 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: Det er vel få som tror at barna blir mer empatiske av å bli mishandlet - det gir ingen mening. Alle studier viser at barn som vokser opp i trygge og kjærlige hjem er bedre empatisk utrustet i voksen alder. En utvikler seg forskjellig. Hvilke studier ? Har jo også lest at lykkelige mennesker bryr seg mindre om andre. At de pleier kun sin egen lykke og vil ikke ha " forstyrrene " elementer som skår i glede. Vil gjerne høre andres erfaringer her. Du har jo ikke svar alene på dette.
Tillion Skrevet 2. desember 2017 #8 Skrevet 2. desember 2017 Mennesker som føler på at de er lavt på den sosiale rangstigen har mindre affektiv empati, men høyere kognitiv empati. 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #9 Skrevet 2. desember 2017 De som vokser opp i varme og kjærlige hjem kan bli empatiløse og f.eks psykopater allikevel. Og de som vokser opp i voldelige og empatiløse hjem blir gjerne det selv, det er vel forsket mye på og funnet sammenheng med voldelighet ift oppvekst med det samme. Men, så har man "løvetannbarna" - de som vokste opp til å bli gode og velfungerende tross barndommen og oppveksten sin. Hvis normen er at man blir empatiløs og psykopatisk av å vokse opp i et voldelig og vanskelig hjem, så vil det alltid finnes avvik. Som det vil være den andre veien. Det er mange som har vokst opp i rus og elendighet som vier livet sitt til å hjelpe andre som opplever det samme i sin oppvekst. Anonymkode: b2f2f...5fc 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #10 Skrevet 2. desember 2017 Jeg har i hvert fall lært noe, og det er at jeg er god til å lese makt. Jeg ble mobbet på barneskolen og ut i ungdomsskolen. Min empati har utviklet seg til å beskytte de svake, men jeg sliter sterkt med å utvikle empati for de som forsøker å komme seg ovenpå andre, som rakker ned på andre, og som føler seg bedre enn andre. Ofte angriper jeg dem verbalt. Der har jeg noe å jobbe med. Anonymkode: 7d69b...843 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #11 Skrevet 2. desember 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Det er vel få som tror at barna blir mer empatiske av å bli mishandlet - det gir ingen mening. Alle studier viser at barn som vokser opp i trygge og kjærlige hjem er bedre empatisk utrustet i voksen alder. Kan du vise til disse studiene? Og da studier på at barn med vanskelig barndom, ikke blir empatiske. Jeg har en helt for jævlig barndom, og er utstyrt med litt for mye empati og omsorg. Noe som ikke er så heldig i dagens samfunn, med alle kyniske mennesker som lett bruker andre. Og ser at de rundt meg med vanskelige barndommer, så har de blitt som meg. Vet jo at det motsatte skjer og. Min erfaring er at de som har gått gjennom livet med lite motstand, har lite empati, og ikke helt forståelsen for andre mennesker. Mener ikke at de er slemme. Men de er vel litt egoistiske, ser seg selv, og sine aller nærmeste, men ikke andre. Anonymkode: 94dd2...156 6
Gjest NotNaomi Skrevet 2. desember 2017 #12 Skrevet 2. desember 2017 Jeg tenker jo også at de som har opplevd vonde ting ofte i voksen alder vil hjelpe de som sliter. At de skjønner hva det handler om ? Og forståelse er iblant alfa og omega.
Gjest NotNaomi Skrevet 2. desember 2017 #13 Skrevet 2. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har i hvert fall lært noe, og det er at jeg er god til å lese makt. Jeg ble mobbet på barneskolen og ut i ungdomsskolen. Min empati har utviklet seg til å beskytte de svake, men jeg sliter sterkt med å utvikle empati for de som forsøker å komme seg ovenpå andre, som rakker ned på andre, og som føler seg bedre enn andre. Ofte angriper jeg dem verbalt. Der har jeg noe å jobbe med. Anonymkode: 7d69b...843 Likte dette svaret. Du har selvinnsikt.
WubWub Skrevet 2. desember 2017 #14 Skrevet 2. desember 2017 2 minutter siden, NotNaomi skrev: En utvikler seg forskjellig. Hvilke studier ? Har jo også lest at lykkelige mennesker bryr seg mindre om andre. At de pleier kun sin egen lykke og vil ikke ha " forstyrrene " elementer som skår i glede. Vil gjerne høre andres erfaringer her. Du har jo ikke svar alene på dette. Det her er feil. Spør hvilken som helst psykolog om hvilken oppdragelse som skaper mest kjærlighet og forståelse ; 1) Mishandling 2) Trygghet , omsorg og varme. Kan garantere deg at alle ville gått for nummer 2. Omsorgssvikt skaper en skjevutvikling som kan representeres ved personlighetsforstyrrelser og svekkede sjelsevner. http://tidsskriftet.no/2008/06/kronikk/omsorgssvikt-og-personlighetsforstyrrelser 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #15 Skrevet 2. desember 2017 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Jeg tenker jo også at de som har opplevd vonde ting ofte i voksen alder vil hjelpe de som sliter. At de skjønner hva det handler om ? Og forståelse er iblant alfa og omega. Jeg vet om flere med traumatiske barndommer som er blitt veldig empatiske og som i dag hjelper svakerestilte. Jeg kjenner også et par stykker som er blitt forferdelig egoistiske, og som bruker sin vanskelige barndom som unnskyldning. Det er vanskelig å forholde seg til. Anonymkode: 7d69b...843 4
Gjest NotNaomi Skrevet 2. desember 2017 #16 Skrevet 2. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om flere med traumatiske barndommer som er blitt veldig empatiske og som i dag hjelper svakerestilte. Jeg kjenner også et par stykker som er blitt forferdelig egoistiske, og som bruker sin vanskelige barndom som unnskyldning. Det er vanskelig å forholde seg til. Anonymkode: 7d69b...843 Det er i grunnen interessant. Hva som gjør at noen komme seg vider og gir av sin bagasje til å hjelpe. Mens andre har gitt opp :-(
WubWub Skrevet 2. desember 2017 #17 Skrevet 2. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du vise til disse studiene? Og da studier på at barn med vanskelig barndom, ikke blir empatiske. Anonymkode: 94dd2...156 Er bare å google det, finnes flere tusen studier innen dette emnet. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4117717/ Maltreated children may show emotion processing deficits in adulthood through higher levels of psychopathic traits, reflecting greater desensitization, less empathy, or less responsiveness to the needs of others
QueenOfTheSidewalk Skrevet 2. desember 2017 #18 Skrevet 2. desember 2017 Det varierer. Jeg opplevde helvete, men har empati med noen. Det innskrenker seg dessverre til de nærmeste eller de jeg ser noe i jeg liker. Mange andre er bare til bry for meg og er likegyldig ovenfor dem. 1
Gjest NotNaomi Skrevet 2. desember 2017 #19 Skrevet 2. desember 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Er bare å google det, finnes flere tusen studier innen dette emnet. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4117717/ Maltreated children may show emotion processing deficits in adulthood through higher levels of psychopathic traits, reflecting greater desensitization, less empathy, or less responsiveness to the needs of others La nå de som har erfart selv og vet komme til orde her også da.
WubWub Skrevet 2. desember 2017 #20 Skrevet 2. desember 2017 1 minutt siden, NotNaomi skrev: La nå de som har erfart selv og vet komme til orde her også da. De kommer jo til orde de. Jeg hindrer ingen i å uttale seg gjør jeg? Viser bare til studier som tar for seg emnet du bringer på banen og alt tyder på at sunne trygge rammer skaper et sunnere og varmere menneske enn mishandling gjør. Det er en av grunnene til at det ikke er lov å slå barna lenger, fordi det skaper en skjevutvikling. Av den grunn er det prekært og ytterst viktig at vi behandler barn bra og med respekt. De bør og skal ikke utsettes for lidelse. Litt skremmende tankegang å hevde at mishandling gjør en mer empatisk. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå