Gå til innhold

Hvilke smarte kjøkkenløsninger har du/ønsker du deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp kjøkkenet og har nå enn liten brainstorming angående hvilke funksjoner/løsninger vi ønsker oss.

Hvilke løsninger har du som du ikke kunne klart deg uten, evt. ønsker du deg i ditt fremtidige kjøkken? Tenker da på ting som dobbel ovn, dobbelt kjøleskap, kjøleskuff, innebygd isbitmaskin eller kaffemaskin i kjøleskapet, kokende vann fra krana, smarte hjørneskap osv.

Eventuelt hva ser dere på som totalt unyttig?

Anonymkode: c08bc...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker meg et uttrekks hjørneskap. Så et i en kjøkkenbutikk som var veldig lurt.

Anonymkode: 8e950...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg har: skap til å henge håndklær i, plass til vaskemidler, mikrøbølgeovn, stort hjørneskap med svinghyller til kjeler, skuff til kniver, foringer helt opp til taket, vegg og benkeplate som er lette å holde rene.

Skulle ønske jeg hadde: mer skapplass, god plass til ALL kildesortering, kjøkkenmaskin på hylle som kan dras ut fra skap.

Luksusønsker dersom vi hadde stort hus og ikke liten leilighet ville vært noe av det du lister opp: stort kjøleskap og fryser, dobbel ovn, osv.

Jeg er litt usikker på om jeg ville hatt innebygd kaffemaskin osv. Sånne ting blir ødelagt, utdatert og må gjerne byttes ut lenge før kjøkkenet. Ville heller hatt skap til å sette det inn i med hylle som kan dras ut eller bare god benkeplass.

Anonymkode: 96822...2c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Integrert kjøleskap ville jeg ikke vært foruten. Det er alltid så kjipt å se et ellers gjennomført kjøkken med fine integrerte ovner, mikro osv. og så står det et stygt og DIGERT kjøleskap borte på enden med en helt annen finish. Vi valgte integrert kjøleskap i full høyde, integrert fryseskap under benk og så står det en stor kjøleboks i den ene boden. 

Ville ikke vært foruten overskapene heller. Skapplass får man aldri nok av. Vet det er moderne uten for tiden, men da må man enten ha en stor vegg fyllt med høyskap eller en diger kjøkkenøy.

Induksjonstopp står også øverst på må-ha lista, fortrinnsvis en bred 90cm med god plass til mange kjeler. 

Vi har også et uttrekkbart høyskap i 40cm bredde som inneholder alt av tørrvarer samt oljer og slikt. Svært praktisk da man kommer til fra begge sider og lett finner det man trenger. 

Isbitmaskinen har vi frittstående, slikt har en tendens til å ikke holde evig. Her er den plassert i et hjørne mellom en vegg med høyskap og en med under+overskap. Da blir det en fin nisje den passer inn i.

God belysning under overskapene er viktig, jeg ville brukt LED-strips med god effekt og en god dimmer. Bygger ca. 10mm i høyden og kan lett skjules helt av en tynn list i forkant. 

Benkeplate i Corian med integrert dobbel vask i kunststoff holder bortimot evig og tåler "alt". Koster dessverre flesk også :(

Brede og høye skuffer med tallerkenholdere er topp. Tallerkener er det greit å slippe å løfte opp i overskap.

Ellers har vi satt av et helt 50cm høyskap til resirkulering. Der samler vi papp, plast, tomflasker, glass og metall på en enkel og oversiktlig måte. Samt to holdere for bæreposer festet på baksiden av døra. 

Kjøkkenmaskin står på utsvingbar hylle i et 50cm underskap. Bare å dra ut så svinger den opp i benkeplatehøyde med ledning ferdig tilkoblet. 

Ellers er alle stikk over benk + uttrekkbar søyle med stikk på øya koblet opp mot lyset. Om det er lys i minst en av de 4 lys-kursene (downlights, taklampe over øya, benkebelysning samt lys i vitrineskapene) så er det strøm i kontaktene. Når alt lys er avslått går det 10 sekunder og så blir stømmen i kontaktene kuttet. Dermed er det ikke mulig å legge seg eller reise fra huset mens f.eks kaffetrakter eller isbitmaskin står på. Fikses enkelt med et programmerbart smart-rele (PLS) til en tusenlapp. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en (gammel) komfyr med to ovner, en liten og en stor. Det har vist seg å være veldig praktisk for meg, og jeg prøver å holde liv i komfyren, etterhvert som den trenger reservedeler. Riktignok er det ikke så ofte jeg faktisk har behov for to ovner samtidig, men det er veldig kjekt med en liten ovn, som når 200 grader på under fem minutter. Og den store trengs jo til steking av lammelår og desslike.

Noe jeg ville valgt bort, er åpne hyller. Dette er støv- og fettsamlere, på et kjøkken. Been there, done that.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller viktigst for meg er god plassering av vask, stekeplate og kjøleskap i forhold til hverandre. Den gode gamle kjøkkentrekanten har noe for seg.

Eller godt arbeidslys. Godt med benkeplass. Induksjon. Stekeovn med pyrolyse. Jeg også fornøyd med at vi har en stor kjøkkenvask. Det er faktisk plass til å vaske de store kjøkkentingene i den.

Hva man pøser på med av «nice to»-greier ellers kommer også an på plassen til rådighet og planløsning. Er det et lite kjøkken i en liten 2-roms leilighet eller en åpen kjøkkenløsning i et digert hus dere skal fikse?

Anonymkode: 3036b...b29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kompositt benkeplate, quooker blandebatteri, stor kum på vasken, uttrekk til høyskap med tørrvarer. Dampovn og kombiovn med mikro, ventilator med godt trekk. God belysning er alfa omega. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har nylig pusset opp kjøkkenet. Jeg er misunnelig på :

Benkeplate der man kan sette varme ting rett på benkeplaten. 

Underskap som når ned til 5 cm over gulvet (med list mellom) og overskap helt opp til taket. Masse plass og ingenting på åpne hyller, kjøkkenbenk eller i boden.

Godt lys under alle skap.

Masse stikkontakter, på rikelige sikringer. Når man skal ha vannkoker, mikro, kjøkkenmaskin, kaffetrakter, håndmikser og en form for oppvarming så holder det ikke med to kontakter innen rekkevidde fra kjøkkenbenk, på en sikring som går om vannkoker og varmeovn er på samtidig.

Isitmaskin og slikt på kjøleskapet er fancy, men det tar mye mer plass enn et par isbitbrett og en flaske vann. Innebygde ting er heller ikke så greit, for dimensjoner endrer seg mellom ulike produsenter og modeller (unntatt kjøleskap og oppvaskmaskin, de er ganske standard). Det er bedre å lage til plass hvor ting kan stå.

Tenk på hvor ting står i forhold til hverandre. Gryter og stekespader bør stå ved komfyren og kopper og fat ved oppvaskmaskinen. Mel etc bør stå der dere baker, og kjøkkenmaskina bør ikke stå langt unna. 

Anonymkode: 26808...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp kjøpt nytt kjøkken og det vi har unnet oss av luksus er vinskap. Det som har vært viktig for oss er to kummer (den ene liten) som går an å vaske opp i. (Mao ikke en rund pyntekum.) Vi har valgt en (altfor) dyr steinbenkeplate. Plassering av steikeovnen i benkhøyde. Uttrekkbare rundeller i hjørneskap. Nedfelt stikk i benkeplaten. Innebygd kjøl/frys. 

Jeg tenker at dere må se på hvilket behov dere har. Isbitmaskin som tar halve kjøleskapet og innebygd kaffemaskin er etter min mening bare tull. (Mange tenker nok at vinskap er bare tull.) Vi skulle gjerne hatt et smalt underskap til håndklær/kopphandduk/skjærefjøler, men det gikk ikke med vår løsning. 

Drømmekjøkkenet har noen smarte skuffer som hjørneløsning om dere har råd til slikt. Det vi angrer mest på var at kjøkkendesigneren vår "overbeviste" oss om at skap til taket ikke blir fint. 

Anonymkode: 2153d...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...