Gå til innhold

Jul i Blodfjell

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg oppfatter at skuddet på Cris kommer bakfra, all den tid blodet slynges ut av skuddsåret.

Jeg ser klippet igjen og igjen for å se om det du sier kan stemme. Jeg synes det ser mer ut som røyk fra selve skuddet? Jack faller ganske fort om med begge hendene frie, og jeg får heller ikke vinkelen til skuddet helt til å stemme med hvor Jack har hendene når skuddet treffer, hverken forfra eller bakfra. 
Jeg skal dog innrømme at det kan virke som at Jack er morderen, og ser ikke bort fra det, men jeg tror likevel det var noen andre som skjøt Chris. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom til å tenke på noe. Kan det tenkes at vi kun er i hodet på Svein? At imrg når alt skal avsløres, så har dette kun vært et tenkt scenario fra Svein som gjerne ønsker å løse drapsgåter?  Mulig jeg er på ville veier, altså, men det KAN jo være en mulighet. At i morgen er vi fremdeles på 1. des, og noen "kakker" i Svein og han kommer til seg selv og at det siste vi ser er at de sitter og spiser første middagen :P   Jeg er sikkert helt ute på jordet, men det blir spennende å se!

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

et komisk plottwist er jo om Guro Rogner løy og det faktisk kun er småpenger det er snakk om.

Anonymkode: 1e20d...da1

Dette har jeg også tenkt på mange ganger..

Anonymkode: f0d9d...21a

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Janzypants skrev:

Kom til å tenke på noe. Kan det tenkes at vi kun er i hodet på Svein? At imrg når alt skal avsløres, så har dette kun vært et tenkt scenario fra Svein som gjerne ønsker å løse drapsgåter?  Mulig jeg er på ville veier, altså, men det KAN jo være en mulighet. At i morgen er vi fremdeles på 1. des, og noen "kakker" i Svein og han kommer til seg selv og at det siste vi ser er at de sitter og spiser første middagen :P   Jeg er sikkert helt ute på jordet, men det blir spennende å se!

Det kan vere, men det er kanskje ein smule flatterande for oss tv-sjåarar dersom det skjer? Alt er fake? Eg trur i utgangspunktet ikkje skaparane ønskjer å gje oss ein slik slutt. Men ja, det er mogleg.

• Liker 1
Skrevet

Noen her som fikk med seg når Tiril og Bjørn døde??

Anonymkode: c5abb...191

Skrevet
59 minutter siden, ANTONYM1 skrev:

God morgen!

Når kommer dagens episode ut?

Den kommer ikke før 19.45. Varer i 20 min. Eller ihvertfall så begynner neste program etter 20 min. 

Anonymkode: 4c59f...ea9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som fikk med seg når Tiril og Bjørn døde??

Anonymkode: c5abb...191

Ja, Bjørn døde i episode 6 med en krumkakerulle i magen. Tiril døde dagen etterpå, episode 7,  og ble funnet i bøttekottet der Svein satt på vakt for å se om noen gikk inn på rommet til Ivar.

Skrevet

Jeg laget denne oversikten mens jeg så gjennom alle episodene igjen i går kveld, hvis det er flere som lurer på når de forskjellige ble drept:

1.

Advokat Kranz

Kniv i ryggen på sitt kontor under middagen

2.

Tante Ruth

I peisestuen

3.

Fetter Gard

Utenfor rommet til Cris – drept med adventsstaken som Cris nettopp har gått rundt med. (han satt den ikke i peisrommet, men tok den med opp trappen)

4.

Frøken Rogne

På kjøkkenet med brekkjernet som Cris påstår å ha hentet. Hvor er kassen med julepynt som han brøt opp?

5.

Natacha

Forgiftet av en sandkake

6.

Bjørn

Krumkakerulle i magen

7.

Tiril

I bøttekottet

8.

Babben

Funnet død oppi pipa

9.

Rune

På loftet

10.

Cassandra

Funnet i trappen. Kvalt med en julestrømpe?

11.

Tvillingene Mona og Mina

Timian skyter dem (?)

12.

Jens Johannes

Død i korridoren

13.

Lykke

Død i trappen/korridoren

14.

Gabriel

Stukket til døde med en skistav

15.

Timian

Kvalt av en blå/grønn strikket strømpe

16.

Siri

Stukket med kniv ved pianoet

17.

Glenn Erik

På rommet sitt

18.

Konstanse

Død i badekaret

19.

Liv

Knivstukket utenfor bøttekottet og korridoren

20.

Ivar

Kvalt med gavebånd i trappen

21.

Putti og Torgeir

Putti funnet kvalt på kjøkkenet, vaktmester Torgeir slått i hodet i korridoren

22.

Cris og Jack

Cris blir skutt i skogen, Jack dør av infarkt(?)

23.

Ingen døde

• Liker 15
Skrevet

Jeg vet hvem morderen er :)

Anonymkode: d88fd...622

Skrevet
22 minutter siden, melissacarin skrev:

19.

Liv

Knivstukket utenfor bøttekottet og korridoren

Ingenting å føye til denne utmerkede lista, annet enn at mordvåpenet her muligens var Jacks smørekniv. Det var også et spesielt drap fordi det er det eneste som er blitt filmet, i tillegg til Jacks egen død (hvis han virkelig dør, da). 

Nei, hvordan skal denne mordgåta løses, dere? Det ble godt observert her i går at det Siri-bildet fra middagen 1. desember nok kommer til å stå i sentrum. Nanna kommer til å se på bildet én siste gang, og oppdager at Jack (og Liv) er borte. Det vil føre dem til et resonnement som setter Jack i fokus igjen. De kommer også kanskje til å tenke sitt over at faktisk ingen ble drept den 23., dagen Jack (og Cris) ikke lenger var med dem. Men hvilke flere ledetråder har Nanna og Svein? Vi som seere har muligens flere tråder har som peker i retning av Jack enn hva de har. Så hjelp meg gjerne med hvordan de to kan løse gåten på egen hånd. 

Det virker jo etter hvert sannsynlig at den eneste oppklaringen kan komme utenfra, uten at Nanna og Svein klarer løse det av egne krefter. Det virker helt umulig å konkludere noe bestemt om Jacks dødsscene, så det er klart at han kan plutselig kan komme tilbake og at han er "morderen som viser sitt sanne ansikt" som det står i programbladet. Vi vet jo at Jack har evnen til å overleve ute i kulda gjennom intimkontakt med andre soldater, og bare tenk hvor passende det hadde vært om han gjør dette med sin elskede Cris? Likevel sant at Cris snart antagelig er iskald og at det blir lite varme av et lik. Det ble spekulert i at Jack kanskje allerede er tilbake og åpnet døra til Svein, men en skarp person så at dette er samme cellen som ble brutt opp tidligere i serien, og at Svein fikk åpnet døra ved å lene seg på den (som med lønngangen tidligere). Vi får heller tro at Jack vandrer inn døra i dag, og av egen maskin. Vil han da være en angrende synder eller vil han forsøke å knerte de siste? Jeg tror nok mest på det siste, nå som han fikk åpnet seg og sitt hjerte for Cris. Kunne vært en typisk filmavslutning om han overga seg selv til Svein som julegave, og at inkompetente Svein dermed fikk æren av å løse dette mysteriet.

Men vi har også denne gåten med Konrads sønn. "Du er ikke min sønn" sa han, og vi har bare hørt Gudruns versjon om en sønn han mistet. Helt i det blå hvem dette er. Også her er Jack min favoritt. Kunne vært litt artig dramaturgisk om han viser seg både være morderen og sønnen, og han har som kjent problemer med hjertet akkurat som Konrad. Likevel er jo alle i familie her så det kan jo ligge i slekta (også Jack er familie, hvis da Gudruns historie er sann). At vaktmester Torgeir er en Soot er et annet interessant spor. Vi skal heller ikke glemme at Konrad sa "Du er ikke mitt barn" og pekte mot enten Nanna eller Ivar. 

Dette ble visst en oppsummering og forsøk på å konstruere dagens episode. Kom med det dere tenker, jeg er veldig interessert!

Anonymkode: 67691...957

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke Jack.

Skrevet

Tenk om det hele bare er et iscenesatt skuespill for Svein sin skyld. Som en julegave fra familien til Svein, som mer enn noe annet ønsker seg å bli helten som oppklarer et kriminalmysterie. :fnise:

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om det hele bare er et iscenesatt skuespill for Svein sin skyld. Som en julegave fra familien til Svein, som mer enn noe annet ønsker seg å bli helten som oppklarer et kriminalmysterie. :fnise:

Men det er det ikke :)

Skrevet

Jeg er definitivt i Jack-leieren men kan ta med noe annet småtteri.

Er for eksempel Timians ord om Den røde kongen Konrad? Kon-rad = Kong rød? Og at damen som går ikke er bokstavelig ment om Gudrun i rullestolen, men at det faktisk er Konstanse som går igjen? Dessuten: Cris, er det et ordspill på Cris Kringle, julenissen, som her opptrer som mordernisse? Ikke at jeg tror noe på dette.

Det er dessuten blitt pekt på en rekke detaljer som skurrer litt med Svein. Ikke store greier, og han er ikke morderen, men enkelte detaljer. For eksempel dette med romnummeret han byttet, hvorfor han gikk med den rosa jakka på vranga, og så videre.

Putti-teorien som ble presentert her i går var morsom og skal ikke glemmes. Kanskje er hun mer av personligheten til døtrene og broren, og hun kan ha manipulert interntelefonen og tuklet med pillene for å få pulsen sin ned. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke Jack.

Hva, men nå begynte jo Jack-teorien å bli så god...

Tror jeg velger å leve i fornektelse inntil videre!

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er det ikke :)

Hvis du faktisk vet løsningen på gåten så kam du gjerne slutte å droppe meningsløse hint, da blir hele moroa med å spekulere vekk.

og hvis du bare prøver å forvirre så gjelder forsåvidt også det samme...

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du faktisk vet løsningen på gåten så kam du gjerne slutte å droppe meningsløse hint, da blir hele moroa med å spekulere vekk.

og hvis du bare prøver å forvirre så gjelder forsåvidt også det samme...

Helt i orden det. Men kan gi dere et lite hint da: Det er ikke nødvendigvis penger det handler om.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting å føye til denne utmerkede lista, annet enn at mordvåpenet her muligens var Jacks smørekniv. Det var også et spesielt drap fordi det er det eneste som er blitt filmet, i tillegg til Jacks egen død (hvis han virkelig dør, da). 

Nei, hvordan skal denne mordgåta løses, dere? Det ble godt observert her i går at det Siri-bildet fra middagen 1. desember nok kommer til å stå i sentrum. Nanna kommer til å se på bildet én siste gang, og oppdager at Jack (og Liv) er borte. Det vil føre dem til et resonnement som setter Jack i fokus igjen. De kommer også kanskje til å tenke sitt over at faktisk ingen ble drept den 23., dagen Jack (og Cris) ikke lenger var med dem. Men hvilke flere ledetråder har Nanna og Svein? Vi som seere har muligens flere tråder har som peker i retning av Jack enn hva de har. Så hjelp meg gjerne med hvordan de to kan løse gåten på egen hånd. 

Det virker jo etter hvert sannsynlig at den eneste oppklaringen kan komme utenfra, uten at Nanna og Svein klarer løse det av egne krefter. Det virker helt umulig å konkludere noe bestemt om Jacks dødsscene, så det er klart at han kan plutselig kan komme tilbake og at han er "morderen som viser sitt sanne ansikt" som det står i programbladet. Vi vet jo at Jack har evnen til å overleve ute i kulda gjennom intimkontakt med andre soldater, og bare tenk hvor passende det hadde vært om han gjør dette med sin elskede Cris? Likevel sant at Cris snart antagelig er iskald og at det blir lite varme av et lik. Det ble spekulert i at Jack kanskje allerede er tilbake og åpnet døra til Svein, men en skarp person så at dette er samme cellen som ble brutt opp tidligere i serien, og at Svein fikk åpnet døra ved å lene seg på den (som med lønngangen tidligere). Vi får heller tro at Jack vandrer inn døra i dag, og av egen maskin. Vil han da være en angrende synder eller vil han forsøke å knerte de siste? Jeg tror nok mest på det siste, nå som han fikk åpnet seg og sitt hjerte for Cris. Kunne vært en typisk filmavslutning om han overga seg selv til Svein som julegave, og at inkompetente Svein dermed fikk æren av å løse dette mysteriet.

Men vi har også denne gåten med Konrads sønn. "Du er ikke min sønn" sa han, og vi har bare hørt Gudruns versjon om en sønn han mistet. Helt i det blå hvem dette er. Også her er Jack min favoritt. Kunne vært litt artig dramaturgisk om han viser seg både være morderen og sønnen, og han har som kjent problemer med hjertet akkurat som Konrad. Likevel er jo alle i familie her så det kan jo ligge i slekta (også Jack er familie, hvis da Gudruns historie er sann). At vaktmester Torgeir er en Soot er et annet interessant spor. Vi skal heller ikke glemme at Konrad sa "Du er ikke mitt barn" og pekte mot enten Nanna eller Ivar. 

Dette ble visst en oppsummering og forsøk på å konstruere dagens episode. Kom med det dere tenker, jeg er veldig interessert!

Hvordan vet vi st Konrad har en sønn? Kan det ikke like gjerne være en datter?

Tror dette er et viktig spor, virker for signifikant til å være et blindspor, pluss at den tråden ble glemt altfor raskt av detektivene..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt i orden det. Men kan gi dere et lite hint da: Det er ikke nødvendigvis penger det handler om.

Skulle ønske jeg kunne tro på at du faktisk vet svaret. Da hadde det vært nyttig informasjon. Tror dessverre du bløffer.. :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...