Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er klart at alle er individer, og skal behandles som individer. En skal ikke forhåndsdømme noen som voldtektsmann bare fordi vedkommende er enslig mindreårig fra Afganistan, eller midtøsten. 

En kan allikevel ikke la være å snakke generelt, om tendenser innad i grupper. En gjør det i alle tilfeller en ser en overrepresentasjon. Det er ikke rasistisk. Det er heller ikke rase det knytter seg til, men til kulturell bakgrunn. Det går heller ikke i hovedsak ut på Islam, men visse grupperinger innen den religionen. 

Vi blir alle generalisert ut fra gruppetilhørighet, det er ikke så veldig problematisk. Vi gjør det ovenfor østeuropeere, arbeidsinnvandrere fra ulike land. Vi gjør det ut fra ulike grupperinger innen Kristendommen. 

Hvordan kan vi få organisert vårt samfunn, for å forhindre at uønskede tendenser får utviklet seg i vårt samfunn, om vi ikke kan snakke om individer i grupper? Om det er slik at det er sosiale prosesser som er årsaken til individers uønskede handlinger? 

Hvordan kan vi forhindre uønskede virkninger av gruppedynamikker om det er slik at vi ikke kan snakke om grupperinger. Vi er sosiale individer, vi lever ikke helt for oss selv. Vi er sosialiserte inn i mer eller mindre heldige handlingsmønstre. 

Jeg har blitt kalt rasist mange ganger på nettet, det sporer av diskusjonen, da kan jeg lett bevege meg inn i en forsvarstale, og fokuset dreier fra meningene jeg ytret, til å dreie seg om meg i stedet for. En bør unngå slike karakteristikker, og heller diskutere sak. 

Min mann er svart, og våre barn er derfor heller ikke hvite. Desse menneskene er det kjæreste "denne rasisten" har, de er min nærmeste familie.

Anonymkode: bf8b0...412

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rasisme er et ord som er blitt så misbrukt at det har mistet all sin betydning.

Anonymkode: 5cdf3...2ec

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Rasisme er et ord som er blitt så misbrukt at det har mistet all sin betydning.

Det er gjort forskning på det. Og det blir helt feil å si at Norden eller Norge ikke tar rasisme seriøst. Faktisk er Norden et av de minst rasistiske landene på jorden. Så å si at det ikke blir tar seriøst eller ikke har betydning her blir feil. 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2325502/Map-shows-worlds-racist-countries-answers-surprise-you.html

Racism: This map shows the nations of the world where people have the most and least tolerant attitudes

Anonymkode: 91593...43d

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjort forskning på det. Og det blir helt feil å si at Norden eller Norge ikke tar rasisme seriøst. Faktisk er Norden et av de minst rasistiske landene på jorden. Så å si at det ikke blir tar seriøst eller ikke har betydning her blir feil. 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2325502/Map-shows-worlds-racist-countries-answers-surprise-you.html

Racism: This map shows the nations of the world where people have the most and least tolerant attitudes

Jeg skrev at ordet blir missbrukt noe det gjør. Folk skriver rasist for vær minste lille ting. Det du linker til der har ingenting å gjøre med hva jeg skrev.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skrev at ordet blir missbrukt noe det gjør. Folk skriver rasist for vær minste lille ting. Det du linker til der har ingenting å gjøre med hva jeg skrev.

Du skrev at rasisme ikke ble tatt seriøst eller mistet all betydning i Norge. Men det stemmer ikke hvis man ser på forskning på området. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skrev at rasisme ikke ble tatt seriøst 

Skrev personen det?

Anonymkode: 69825...186

Skrevet

Det er jo et ord, begrep som ser ut til å ha et flytende innhold. At folk ikke legger det samme innhold i ordet. Da blir det jo verdiløst. 

Jeg opplever ingen rasisme, kjenner ingen rasister, eller mennesker som ytrer seg rasistisk, opplever ingen rasisme fra fremmede når vi beveger oss i det offentlige rom, har ingen negative erfaringer fra barnehage, skole eller helsetjeneste. Tviler ikke på at en har konkludert med lite rasisme i Norge. 

Allikevel så sitter det temmelig løst å kalle noen rasist. Om en skulle sett på hvor ofte folk blir stemplet som rasist, skulle en jo tro at det var et utstrakt problem med krenkelser og forskjellsbehandling pga hudfarge her i landet. Og slik er det jo ikke. 

Anonymkode: bf8b0...412

Skrevet

Kommer an på. Hvis du bruker generalisering for å spre misinformasjon eller dømme individer er ikke problemet at du generaliserer (for det gjør du jo strengt talt ikke), men at du dømmer og sprer misinformasjon. Hvis du bruker generalisering som et våpen for å manipulere folk som ikke klarer å forholde seg til generaliseringer er det ikke generalisering som er ondskapsfullt, men det at du manipulerer mennesker du vet ikke har forutsetninger til å forholde seg til generaliseringer på en konstruktiv måte. Det er jo liksom de to tingene som har blitt definisjonen på generalisering, kanskje ikke helt uten grunn, men ja, det er dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...