Gå til innhold

Noen som er sykepleier, men som er konstituert i en Helsesøster-stilling?

NemoNurse

Anbefalte innlegg

Når det konstitueres sykepleier i en helsesøster-stilling, hvilken lønn kan en da forvente å få/forhandle frem? Har 14 års ansiennitet i utgangspunktet. En helsesøster har jo ikke de tilleggene som en har i en 3-delt turnus, naturligvis, men kan en etterspørre å få samme lønn som en har pr nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får lønn ut fra utdannelse og ansiennitet, men du kan stille lønnskrav og få det de kaller persontillegg.

helsessøster lønnes ut fra et annet lønnstrinn for mer utdannelse og ansiennitet der etter. De kan også stille lønnskrav, 

lønnskrav i kommunen etterkommes ofte. 

Anonymkode: e8ff9...792

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at noen bli konstituert inn i en slik stilling uten å ha den nødvendige utdannelsen, da får jo ikke folk møte den fagpersonen de egentlig trenger. Det er flust av arbeidsledige helsesøstre i landet, de burde glatt prioriteres foran en vanlig sykepleier. Og ganske arrogant av deg å tro at du kan gjøre jobben uten rett utdannelse.  

Anonymkode: a2232...7f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så trist at noen bli konstituert inn i en slik stilling uten å ha den nødvendige utdannelsen, da får jo ikke folk møte den fagpersonen de egentlig trenger. Det er flust av arbeidsledige helsesøstre i landet, de burde glatt prioriteres foran en vanlig sykepleier. Og ganske arrogant av deg å tro at du kan gjøre jobben uten rett utdannelse.  

Ja dette tenker jeg og. Synes det høres merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/fortsatt-enorm-helsesoester-mangel/a/23817619/

https://sykepleien.no/2017/09/det-utdannes-faerre-helsesostre-enn-vi-har-trodd

Lurer på hvor alle disse ledige helsesøstrene er. Faktum er at det er stor mangel på helsesøstre.

Anonymkode: 08bae...b99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/fortsatt-enorm-helsesoester-mangel/a/23817619/

Lurer på hvor alle disse ledige helsesøstrene er. Faktum er at det er stor mangel på helsesøstre.

Jeg trodde det dreide seg om at det trengs flere helsesøstre, men at det ikke er nok stillinger opprettet. Så merkelig, man hører jo ikke om annet enn at det er så vanskelig å få jobb som helsesøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mangler stillinger, ikke folk som har utdanningen, stor forskjell. Jeg kjenner flere helsesøstre som ikke får jobb fordi det ikke finnes stillinger, og de stillingene som er tviholdes av folk helt til de skal gå av med pensjon. f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er problemet at stillinger er lyst ut for tredje gang fordi de ikke har en eneste søker som er helsesøster og derfor blir sykepleier nå vurdert. Så noe arrogant er jeg ikke. Har søkt på stillingen fordi jeg til høsten skal søke på videreutdanningen som helsesøster og om en jobber med den relevante aldersgruppen så får en også økt studiepoeng og en kan da komme lettere inn på studiet. Jeg er helt enig i at det er trist at en ikke får inn den kompetansen som trengs, men så er det en gang slik at helsesøster er en ettårig videreutdanning som en ikke kan ta om en ikke har tatt sykepleien først,  samt at en må også jobbe som sykepleier i ett år før en i det hele tatt kan søke.

Helt klart er det mest rette at helsesøstre får jobben, men ikke denne gangen heller har det vært søkere. En sykepleier i stillingen kan ikke ansettes som fast, så dette er kun et lite vikariat. Jeg forventer ikke å få helsesøsterlønn, ei heller har jeg planer om å kalle meg helsesøster, for det er jeg ikke, men jeg ønsker heller at barn og unge m/familie får noen som kan snakke med dem, enn at de møter stengte dører. Det hadde jeg i alle fall ønsket for meg selv som mor og mine barn. Kommunikasjon og veiledning er en stor del av sykepleieryrket, så en sykepleier er ikke på totalt bar bakke i helsefremmende- og helseopplysningsarbeid.

Endret av NemoNurse
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NemoNurse skrev:

Her er problemet at stillinger er lyst ut for tredje gang fordi de ikke har en eneste søker som er helsesøster og derfor blir sykepleier nå vurdert. Så noe arrogant er jeg ikke. Har søkt på stillingen fordi jeg til høsten skal søke på videreutdanningen som helsesøster og om en jobber med den relevante aldersgruppen så får en også økt studiepoeng og en kan da komme lettere inn på studiet. Jeg er helt enig i at det er trist at en ikke får inn den kompetansen som trengs, men så er det en gang slik at helsesøster er en ettårig videreutdanning som en ikke kan ta om en ikke har tatt sykepleien først,  samt at en må også jobbe som sykepleier i ett år før en i det hele tatt kan søke.

Helt klart er det mest rette at helsesøstre får jobben, men ikke denne gangen heller har det vært søkere. En sykepleier i stillingen kan ikke ansettes som fast, så dette er kun et lite vikariat. Jeg forventer ikke å få helsesøsterlønn, ei heller har jeg planer om å kalle meg helsesøster, for det er jeg ikke, men jeg ønsker heller at barn og unge m/familie får noen som kan snakke med dem, enn at de møter stengte dører. Det hadde jeg i alle fall ønsket for meg selv som mor og mine barn. Kommunikasjon og veiledning er en stor del av sykepleieryrket, så en sykepleier er ikke på totalt bar bakke i helsefremmende- og helseopplysningsarbeid.

jeg er sykepleier selv og ser ikke helt problemet med å erstatte en helsesøster med en sykepleier.

skal selv ta helsesøster etterhvert og har derfor lest meg opp mye på dette. Det meste av studiet innebærer å innhente relevant info via forskning, noe vi har lært på sykepleier studiet. men jeg tenker alikevell det er viktig å lese seg opp litt på hva det inne bærer å være sykepleier.

HIOA har en del nettbaserte videreutdanninger, som er for helsesøstre, dette gir flere studiepoeng, og kan tas av oss sykepleiere også, noe som er med på å styrke en søknad inn på helsesøster. ta en titt. er mange viktige fag der, innen veiledning, seksualitet, vold, osv osv. 

Anonymkode: e8ff9...792

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

HIOA har en del nettbaserte videreutdanninger, som er for helsesøstre, dette gir flere studiepoeng, og kan tas av oss sykepleiere også, noe som er med på å styrke en søknad inn på helsesøster. ta en titt. er mange viktige fag der, innen veiledning, seksualitet, vold, osv osv. 

Takk for tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samsvarer ikke helt, veldig vanskelig å komme inn på, men det Mangler HS. Har en kollega som nå begynner som konsHS. Hun er bare spl. Men da får hun ekstrapoeng og kan komme inn på skolen fra høsten mest sannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...