Gå til innhold

Erfaring med ''prevensjon'' Natural Cycles?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en p-stav som snart går ut på dato, og må skiftes. Greia er at vi ønsker ikke å vente tre år til med prøvingen, og jeg synes staven blir fryktelig dyr hvis vi skal ta den ut om ett år f.eks. Jeg tåler ikke piller, sprøyte eller plaster noe særlig - det er kun staven jeg ikke har fått store bivirkninger av. Kondom er et alternativ, men det er vi ikke noe glad i å bruke noen av oss (hverken jeg eller mannen). Har noen erfaring med Natural Cycles? Vi er liksom der at vi helst skulle ha ventet litt - men det er ikke krise om vi blir gravid nå. Det hadde gått helt fint. Derfor lurer jeg litt på Natural Cycles, så slipper jeg mer hormonbelastning på kroppen min for en stund. Jeg vet at Natural Cycles ikke er prevensjon og at risikoen for graviditet er høy i forhold til p-piller osv, men vi har funnet ut i fellesskap at det går fint. Skjer det, så skjer det. Hvis jeg begynner med dette får jo også kroppen min en sjangse til å komme inn i balanse igjen og finne en syklus før vi starter aktiv prøving :) 

Har noen erfaring med dette? Var metoden vanskelig å bruke? Var det mye stress med å ta tempen hver dag osv.? Enkelt å lese hva som er sikre dager osv?

Anonymkode: d196d...614

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke brukt det, men hvis du ikke vil bruke hormonprevensjon og det ikke er noe krise å bli gravid om noen måneder, så syns jeg det høres ut som et bra alternativ

Anonymkode: 7163d...a0a

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke brukt det, men hvis du ikke vil bruke hormonprevensjon og det ikke er noe krise å bli gravid om noen måneder, så syns jeg det høres ut som et bra alternativ

Anonymkode: 7163d...a0a

Det er nettopp det, å bli gravid i morgen hadde gått helt bra liksom - det er bare noen få «uviktige» grunner til at vi helst ønsker å  vente en liten stund :) 

Skrevet

Jeg synes den er veldig grei! Ikke noe jeg ville anbefalt lillesøsteren min på 20år, men for oss som bare ønsker å utsette graviditet litt til (uten at det gjør noe om den feiler som prevensjonsmiddel) så er den tipp topp!

Det tar ikke lang tid å måle dagens temp, og med en gang du åpner appen så kan du taste inn tempen (slipper med andre ord å måtte trykke deg inn på instillinger etc.). Legger du temperaturmåleren oppå mobilen din så husker du å måle hver dag også, så det er lite stress rundt det hele.

Når du har tastet inn temperaturen så viser appen om det er en rød dag (unngå ubeskyttet sex) eller grønn dag. Du kan også trykke deg inn på kalenderen og få oversikt over hvilke dager som er røde og grønne, samt forventet mens dersom du er en av oss som aldri holder styr på den selv.

Det negative er at det tar opptil 3 mnd for appen å kartlegge syklusen din, så du får veldig mange røde dager i begynnelsen. 

Et stort pluss er at du kan velge mellom å bruke den som prevensjon eller for å bli gravid. Når dere er klare for å bli aktive prøvere så endrer du bare innstillingene dine, og vipps så får du opp dagene hvor sjansen for å bli gravid er størst.

Anonymkode: ec16c...b2d

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei, 

Jeg har brukt denne siden okt, og er ganske fornøyd. Usikker på om jeg hadde stolt nok på den til å bruke som prevensjon, iallfall ikke foreløpig. 

Det er viktig å ha en god temperaturmåler og være nøye - da får du mest ut av den. 

Jeg bruker den til å prøve å bli gravid, og denne måneden ble jeg litt overrasket over at den plutselig fant eggløsning mye senere enn det jeg trodde. Jeg trodde derfor først at det var appen som var feil. Men, har ikke fått mensen og skulle hatt mensen senest igår, så lurer faktisk på om appen har riktig likevel. Spent på å se om mensen kommer som appen antyder. 

Legger med litt bilder fra min app, ikke sikkert det er relevant for deg (men kanskje?) :-) Lykke til i valget! Bare spør hvis du lurer på noe :-) 

- og + er positiv eller negativ eggløsningstester. 

Screenshot_20180201-163739.png

Screenshot_20180201-163745.png

Screenshot_20180201-163758.png

Screenshot_20180201-163805.png

Screenshot_20180201-163929.png

Skrevet
På 2.12.2017 den 10.00, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har en p-stav som snart går ut på dato, og må skiftes. Greia er at vi ønsker ikke å vente tre år til med prøvingen, og jeg synes staven blir fryktelig dyr hvis vi skal ta den ut om ett år f.eks. Jeg tåler ikke piller, sprøyte eller plaster noe særlig - det er kun staven jeg ikke har fått store bivirkninger av. Kondom er et alternativ, men det er vi ikke noe glad i å bruke noen av oss (hverken jeg eller mannen). Har noen erfaring med Natural Cycles? Vi er liksom der at vi helst skulle ha ventet litt - men det er ikke krise om vi blir gravid nå. Det hadde gått helt fint. Derfor lurer jeg litt på Natural Cycles, så slipper jeg mer hormonbelastning på kroppen min for en stund. Jeg vet at Natural Cycles ikke er prevensjon og at risikoen for graviditet er høy i forhold til p-piller osv, men vi har funnet ut i fellesskap at det går fint. Skjer det, så skjer det. Hvis jeg begynner med dette får jo også kroppen min en sjangse til å komme inn i balanse igjen og finne en syklus før vi starter aktiv prøving :) 

Har noen erfaring med dette? Var metoden vanskelig å bruke? Var det mye stress med å ta tempen hver dag osv.? Enkelt å lese hva som er sikre dager osv?

Dettee r ikke noe som regnes som noen prevensjonsmetode. 

Tåler du ikke hormonprevensjon så er pesar, kobberspiral både ny og gammel type, alternativene i tillegg til kondom. Alternativt p ring? Fordelene med spiral og pesar er at du får normaliserte sykluser uten hormonpåvirkning.

Snakk med legen din for veiledning.

Anonymkode: 54389...9ef

Skrevet

Jeg tåler ikke hormonprevensjon, og får ofte en brennende følelse ved kondombruk (ikke latex-allergi, tror bare det blir for trangt og det gnisser), så begynte med NaturalCycles for 3 mnd siden. Jeg ønsker ikke å bli gravid nå, men vi tenker å prøve om noen måneder - så om det skjer nå så er det ingen krise (men jeg ber ham fremdeles hoppe av i svingen selv på grønne/trygge dager :P ).

Etter 2 mnd kjøpte jeg meg eggløsningstester for ekstra nøyaktighet, og det viser seg at appen har klart å beregne seg nøyaktig til eggløsningsperiode (LH), eggløsningstestene bekreftet det. 

Jeg er fremdeles pingle, og kommer nok til å sette inn spiral etter en evt graviditet, men synes appen er veldig fin å bruke og jeg lærer mye om kroppen min (selv om samboeren min synes det blir litt vel mye når jeg kommer løpende med positiv eggløsningstest og sier entusiastisk at  "det stemmer jo med alt slimet som kommer for tiden" :fnise:).

Anonymkode: 5be6d...008

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...