Gå til innhold

Flytende Paracet? Barn som ikke godtar tempen eller Paracet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes flere alternativer til stikkpiller, hør med apoteket. Men nå kommer det også an på hvor gammelt barnet er. 

Legen min bruker termometer for å måle i panna og på sykehuset så måler de i øret. Er det bra nok for dem, så er det bra nok for oss, tenker jeg. 

På mitt ene barn så fungerer Ibux mye bedre enn Paracet. Paracet klarer ikke å ta ned temperaturen han noe særlig, men Ibux gjør. I følge legen min er ikke dette så unormalt. På det andre barnet fungerer Paracet fint. 

Anonymkode: 2e9dd...873

• Liker 1
Skrevet

Vi har både flytende paracetamol og ibuprofen til vår gutt på tre år. Begge smaker godt, og han tar begge uten problemer. Paracet er førstevalget, men noen ganger er ikke det like effektivt, og andre ganger må man veksle mellom de to for å unngå overdosering dersom barnet har behov for oftere enn x3 pr dag.

Anonymkode: 7de7f...1b6

Skrevet
1 time siden, EvaLena skrev:

Herregud, jeg gir opp dere overhysteriske foreldre. I gamle dager ble det bare målt i rumpa, både hjemme og på sykehus. Jeg har ikke traumer av den grunn. De forklarte bare hvorfor det måtte gjøres og det var greit nok.

Du har ikke traumer. Kanskje andre har fått det. 

At et barn blir målt sånn på sykehuset kan være traumatiserende om de har eller er utsatt for overgrep, eller har opplevd andre traumer/omsorgssvikt. 

Anonymkode: f52b1...dae

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan anbefale flytende Paracet? Snuppa her nekter å ta tempen i rumpa så jeg får ikke målt - men hun er varm. Paracet stikkpille går heller ikke. Hva anbefaler dere? Må ut å kjøpe 

Anonymkode: c3aa3...414

De fins i brusetbl og sugetbl også. Ksnskje sistnevnte hadde vært noe?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke traumer. Kanskje andre har fått det. 

At et barn blir målt sånn på sykehuset kan være traumatiserende om de har eller er utsatt for overgrep, eller har opplevd andre traumer/omsorgssvikt. 

Det er nok traumatiserende uansett, men hvis belastningen ikke overskrider hva barnet takler så "glemmer" de det. Jeg husker en gang når jeg var liten og ble tvingt til å ta temperaturen i rumpa. Det var veldig traumatiserende for meg, men det gjelder jo ikke alle barn. Problemet er t man vet jo ikke der og da om det blir traumariserende for barnet. Jeg kommer ihvertfall aldri til å tvinge barnet til noe sånt. 

Gjest Ørnefaren
Skrevet

Hvor gammel er barnet da? 

Fra dose 250mg, har mine tatt en halv Paracet tablett, som jeg har delt i to. 

Skrevet

Her har det aldri vært et alternativ å ikke ta tempen hvis det har vært behov for det. Nå har vi aldri hatt et problem med dette for barnet mitt er ikke så vanskelig, sier jeg at noe må gjøres så må det gjøres. Det samme med stikkpiller som her i huset er går under navnet romperaketter. :fnise:

Men siden jeg selv føler at hun er litt stor for å ta tempen i rumpestumpen som seksåring så har jeg gått til innkjøp av pannetermometer og det funker faktisk utrolig bra. Har prøvd det på oss begge de siste ukene og det er faktisk ganske så nøyaktig. Litt overraskende faktisk. Hvordan jeg skal gjøre det med tabletter og slikt vet jeg ikke da hun ikke klarer å svelge tabletter ennå og brusetabletter funker iallfall ikke da hun hater alt som ligner på brus... Så det kan nok bli underholdende å finne et godt alternativ til romperaketter.

Anonymkode: 46c03...d94

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Brimi skrev:

Det er nok traumatiserende uansett, men hvis belastningen ikke overskrider hva barnet takler så "glemmer" de det. Jeg husker en gang når jeg var liten og ble tvingt til å ta temperaturen i rumpa. Det var veldig traumatiserende for meg, men det gjelder jo ikke alle barn. Problemet er t man vet jo ikke der og da om det blir traumariserende for barnet. Jeg kommer ihvertfall aldri til å tvinge barnet til noe sånt. 

Huff... høres ikke greit ut.

Hvor gammel var du? Var det hjemme eller på sykehuset?

Skrevet

Til en annen gang  (nå er det jo helg) så finnes det myke tempmålere som er mye mere behagelige å bruke i rompa enn de Standard stive. Paracet har jeg gitt knust og blandet sammen med syltetøy, yoghurt og Nugatti  (alt ettersom hva barnet liker).

Skrevet

Vi gikk til innkjøp av pannemål, fra apoteket. Jentungen her får ibuprofen med appelsinsmak eller paracet smeltetabletter hvis hun trenger noe. Hun liker begge deler mens guttungen hater det så han får stikkpille.

Anonymkode: 22365...5fc

Skrevet

Dere som gir stikkpiller og måler temperatur i rumpa, hvor gamle er barna deres?

Skrevet

Mitt barn er seks år og foretrekker faktisk stikkpiller og at vi tar feberen i rompa da hun synes det er ubehagelig under armen.

En jeg kjenner tar fortsatt tempen på sin 13 årige sønn i baken, det synes jeg er sært. Men hun er sykepleier av den gamle sorten og mener det bare er der du får skikkelig måling... 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som gir stikkpiller og måler temperatur i rumpa, hvor gamle er barna deres?

3 og 6. Måler kanskje en gang i året eller sjeldnere, som sagt kun når vi mener det er helt nødvendig. Barna er foreløpig ikke traumatisert, såvidt jeg vet. Tror jammen de er trygge på meg og stoler på meg fortsatt. Flytende smertestillende er jo et veldig godt alternativ til stikkpiller (hvis ungen synes miksturen smaker godt). Men andre termometre funker ikke (etter min erfaring) når vi må ha helt nøyaktig måling - og det er kun da vi måler.

Det er jo en del ting de synes er ekkelt/vondt som vi må gjøre. Lusekur (og påfølgende hårvask), sying av dype sår hos legen, negleklipping... Det er jo ikke gøy å tvinge ungene til sånt, men noen ganger må man. Selvsagt vil all form for tvang kunne vekke vonde minner for barn som har opplevd ting barn ikke skal oppleve. Da tar man ekstra hensyn. Men jeg ser ikke helt hva det har i denne diskusjonen å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjorde det frem til min gutt var 4 år. Da valgte han selv å gå over til tabletter man svelger ned med vann. (Flytende har han aldri klart å få ned.) Siden jeg da skjønte hvor ekkelt han syntes det var, så gikk jeg til innkjøp av pannetermometer også.

Jeg har forberedt ham på at hvis han skulle få veldig høy feber så kan det hende vi må måle i rumpa for å få helt nøyaktig temperatur, men det har heldigvis ikke skjedd ennå.

Anonymkode: 722fa...3c2

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff... høres ikke greit ut.

Hvor gammel var du? Var det hjemme eller på sykehuset?

Var hjemme og var 3-4 år. Det samme året opplevde jeg å bli holdt fast av mange mennesker for å ta blodprøver, men er ikke sikker på om det var før eller etter. 

Annonse
Skrevet
4 timer siden, Brimi skrev:

Var hjemme og var 3-4 år. Det samme året opplevde jeg å bli holdt fast av mange mennesker for å ta blodprøver, men er ikke sikker på om det var før eller etter. 

Det å bli holdt fast for blodprøver og div undersøkelser skjedde ofte med meg og det sitter den dag i dag. Helsevesenet på 70 tallet var ikke som det er i dag.

Skrevet

Vi bruker kun nurofen. Funker best på vår + trenger ikke så sinnsykt mye som man må på flytende ibux

Anonymkode: 5bc31...f3d

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn er seks år og foretrekker faktisk stikkpiller og at vi tar feberen i rompa da hun synes det er ubehagelig under armen.

En jeg kjenner tar fortsatt tempen på sin 13 årige sønn i baken, det synes jeg er sært. Men hun er sykepleier av den gamle sorten og mener det bare er der du får skikkelig måling... 

Det ER bare der man får skikkelig måling ;) temperaturen er nøyaktig og det er svært få feilkilder. Tar man over pannen og barnet har ligget på siden med hodet, er det nok til å vise opp til 2,5 grader feil :P under armen fungerer ikke bra fordi kroppens indre temperatur ikke kjennes der og munnen gir alt for mange feilkilder. 

Dog, jeg sier ikke at rektaltemperatur alltid er rett - og hvis man ALLTID bruker pannetermometer og er klar over feilkildene - er det jo greit. Da vet man jo hvilke temperatur barnet pleier å ha.

Anonymkode: 67a2d...22e

Skrevet

Enkelte ting bestemmer ikke ungene. Måling av temperatur er en av dem. Endetarmen er eneste som er nøyaktig,da måler man der. Det er fort gjort. 

Skrevet
På 2/12/2017 den 23.49, AnonymBruker skrev:

13 år??? Hva søren? Han går på ungdomsskolen. Lurer på hva han synes om dette. Hvorfor kan han ikke gjøre det selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...