Gå til innhold

Forventes det ingenting av barna idag? Er det slik at penger fås?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg henviser til innlegget om hvor mye penger tenåringen får.... 

Flere skrev at tenåringen får alt fra 500kr-2000kr, og at det skal dekke kino, busskort, mobil, godteri ol..( litt ulikt fra person til person) 

Er det slik at tenåringene ikke skal gjøre noen oppgaver hjemme/ hjelpe til for å "fortjene" disse pengene? 

Anonymkode: c6e3e...df6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 51115...4f2

• Liker 4
Skrevet

I uka eller måneden? 
Jeg fikk 40 kr hver dag til mat i kantina, det hadde jeg aldri gitt mine barn i dag, de hadde fått smøre matpakke hjemme. 
Jeg fikk ingen lommepenger utover dette og måtte jobbe selv i lønnet arbeid (ble ekstrahjelp i butikk) for å ha penger til kino, busskort, sminke, klær osv. 
Fikk nok en tohundre lapp et par ganger i året til kino da, men ikke ofte. 
Mine barn hadde ikke fått penger uten å bidra hjemme med husvask eller handling. (har ikke barn enda) 

Anonymkode: 934d0...816

• Liker 1
Skrevet

Husvask, normalt renhold og å holde det ryddig er familiens oppgave. Ingen får betalt for det her. Alle hjelper hverandre. 

Anonymkode: c1e8b...848

• Liker 4
Skrevet

Man kan forvente at barna bidrar uten at det knyttes til betaling. Jeg vil ikke ha barn som utelukkende gidder å gjøre noe for fellesskapet dersom de mangler penger.

Er vokst opp med venner som besvarte enhver forespørsel om hjelp med «hva får jeg for det, da?» og ønsker ikke legge til rette for en slik tankegang hos barna mine. 

• Liker 13
Skrevet

Enig med siste taler! Her i huset forventes det at ungene er med på husarbeidet, uten at de får betalt for det. De får lommepenger, fordi de har godt av å lære å disponere egne midler, men pengene knyttes ikke opp mot husarbeid. Hvis ungene skulle nekte å gjøre sin del av husarbeidet ville de likevel fått lommepengene, men de ville selvsagt opplevd andre konsekvenser. Det er viktig for meg å lære ungene mine at husarbeid er en naturlig del av hverdagen, det er noe som må gjøres, og som alle i familien må ta del i. Jeg er også nøye med å ikke si at ungene hjelper til med husarbeidet, de hjelper ikke til, de gjør sin del av det.

Jeg er for med på tanken om at ungene har godt av å lære seg å jobbe for pengene, jeg synes bare at husarbeid ikke er en egnet jobb for den læringen, fordi man da lærer dem at de skal ha noe igjen for å gjøre husarbeid. Jeg har dessverre ikke noen oppgave de kan ha fast som ikke er husarbeid, dermed får ungene ukepenger helt uten å gjøre noe for det, men det betyr ikke at de ikke gjør noe hjemme.  

Anonymkode: d0bce...d4f

• Liker 5
Skrevet

Hei😀 Jeg er en av de som har skrevet innlegg om at mine tenåringer får 2000 til lommepenger og klær. 

De får telefon og busskort utenom.

Svar på spørsmålet ditt:

Jo! Det forventes at de bidrar hjemme. Dette synes jeg er viktig av 2 grunner: 

1. At vi deler litt på husarbeidet slik at jeg slipper å gjøre alt selv.

2. At de faktisk lærer "husstell" (hvordan man vasker klær, lager mat, steller hus osv)

Mine tenåringer hjelper til uten protester, faktisk også på eget initiativ👍

Det skal dog nevnes at det nok er de voksne i huset som står for hovedtyngden av husarbeidet😉 Men de bidrar så absolutt👍

Anonymkode: 428b7...4c3

• Liker 1
Skrevet

Her får tenåringen 2000 kr i mnd, skal dekke klær, sminke og lommepenger. Barnet støvsuger hele huset en gang i uken, tar inn og ut av oppvaskmaskinen en gang i uken, holder rommet sitt ryddig, vasker sine egne klær og passer iblant lillebroren sin og lager middag. Barnet går på videregående, trener og er sosial. Trenger gode karakterer for videre studier og, så i hverdagen er det bare skole, lekser og litt trening. Synes ikke jeg skal kreve at tenåringen skal jobbe og. Far til barnet bor 2 timer unna også, så barnet er der 1-2 helger i måneden. Vet ikke helt når hun skulle hatt tid til å jobbe.

Anonymkode: 444d7...ea6

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere skrev at tenåringen får alt fra 500kr-2000kr, og at det skal dekke kino, busskort, mobil, godteri ol..( litt ulikt fra person til person) 

Er det slik at tenåringene ikke skal gjøre noen oppgaver hjemme/ hjelpe til for å "fortjene" disse pengene? 

Det er sånn at unger får penger for å lære å budsjettere. En oppgave enhver oppegående forelder må lære bort. En øker gradvis mengden fra lommerusk og til en sum som kan få konsekvenser OG som skal gå til både ting en ønsker og ting en behøver. Fordi det er mye bedre at ungene får lære pengeverdi gjennom å føle på at tom lommebok etter 1 uke = sykling til skolen til neste måneden enn at de når voksenlivet uten noen form for anelse om at penger i bakhånd har en verdi større enn selve kroneverdien. Noe utrolig mange voksne aldri har fått inn i hodet.

Å lære barn at husarbeid fører til penger forstår jeg ikke verdien av. Får du penger av mannen din for å ta oppvasken? Får han penger av deg for å vaske gulvene? :klo: En person bidrar fordi han er en del av familien. Han bidrar fordi han ønsker være en del av familien. Ingen får penger for å bidra. Jeg betaler like lite barnet mitt for å gjøre sitt eget forefallende arbeid som jeg betaler husdyra for å slikke seg i baken. 

Anonymkode: dc670...c57

• Liker 5
Skrevet

Jeg forsørger barnet mitt ja. 😊

Jeg har ansvar for hennes velbefinnende. Jeg har ansvar for at hun har det hun trenger,  at hun kan være med på aktiviteter som er hyggelige og morsomme,   og jeg syns det er greit at hun materiell har det som er "normalt" for barn her vi bor. 

Hun får penger når hun trenger men det er ikke snakk om store summer. En hundrelapp eller to for å kjøpe småtteri.

Om det er dyrere ting går vi sammen og kjøper. 

Det er en veldig fjern og sær tanke for meg at det er noe hun skulle gjort seg fortjent til. 

Hun er en hjelpsom, pliktoppfyllende og samvittighetsfull jente. Tror ikke det hadde falt henne inn å kreve betaling for det heller 😂😂

• Liker 3
Skrevet

Nå har ikke jeg noen barn selv enda. Men jeg (og mine søsken) fikk iallefall dekket nødvendige ting, som for eksempel klær og (iallefall til en viss grad) ting som mobiltelefon. Men dersom noen sendte veldig mye tekstmeldinger / snakket veldig mye, så er de nødt til å betale for en del av kostnadene ved kontantkort selv. 

Eller dersom noen ønsket seg noe ekstra, så var de nødt til å skaffe pengene selv...

Anonymkode: 60182...237

Skrevet
12 minutter siden, spektralkatt skrev:

Jeg forsørger barnet mitt ja. 😊

Jeg har ansvar for hennes velbefinnende. Jeg har ansvar for at hun har det hun trenger,  at hun kan være med på aktiviteter som er hyggelige og morsomme,   og jeg syns det er greit at hun materiell har det som er "normalt" for barn her vi bor. 

Hun får penger når hun trenger men det er ikke snakk om store summer. En hundrelapp eller to for å kjøpe småtteri.

Om det er dyrere ting går vi sammen og kjøper. 

Det er en veldig fjern og sær tanke for meg at det er noe hun skulle gjort seg fortjent til. 

Hun er en hjelpsom, pliktoppfyllende og samvittighetsfull jente. Tror ikke det hadde falt henne inn å kreve betaling for det heller 😂😂

Burde man ikke gjøre seg fortjent til å få dekket hyggelige opplevelser da? F.eks. kino.

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Her er det et selvfølge at han skal hjelpe til i huset og holde orden. Vi har en grei regel som er uavhengig av om en er voksen eller barn; rydd ette deg selv. 

Klart; nå er han bare 2 år da:laugh:, men han er flink til å hjelpe til med å rydde på plass bestikk (mistenker det er lyden som er gøy:fnise:), han plukker opp klær og sokker fra gulvet og gir det til meg etc.

Det er et selvfølge at han fortsetter med det og mer til (holde orden på rommet sitt er et selvfølge) når han blir eldre uten at han skal forvente belønning for det. Han skal lære seg å vaske klær, skifte sengetøy, brette klær, vaske opp, lage mat og alt basic som gjør at han er rustet til å klare seg selv en vakker dag. Det er belønning i seg selv å kunne være selvstendig, ta vare på seg selv og hjemmet sitt.

Hva vi kommer til å gi i lommepenger vet vi ikke enda, men vi kommer til å dekke evt månedskort, fritidsaktivitet, klær og alt annet nødvendig. Så kan han få en sum som han selv kan disponere mht til kino eller andre ting. Ønsker han seg f.eks en dyr ting om det så er en teknisk duppedings eller et dyrt plagg som ikke er nødvendig så må han spare til det. Ellers så vil han kunne ønske seg noe dyrt til jul/bursdag.

Ønsker han f.eks en å reise til Tusenfryd eller noe så hadde jeg dekt det forutsatt at han er pliktoppfyllende og oppfører seg høflig etc. 

Jeg er helt for å ta bort goder som mobil, gaminggreier, lommepenger, kutte internett etc og gi husarrest en helg om han gjør noe som krever en streng og hard konsekvens. 

Bursdagspenger, julegaver etc som han evt får i kontanter er han selvsagt fri til å disponere som han selv ønsker. Men er det snakk om større summer så settes det inn på sparekonto.

Skrevet (endret)

Hm. 😉

Jeg tror ser hvor du vil. Ansvarsfølelse og det å jobbe for noe og alt det der 😊

Jeg er enig i at det å lære barn å ta ansvar for eget liv, målstyring etc er viktig. 

Jeg stiller absolutt krav til mitt barn - som hun stiller krav til seg selv- som lærere stiller krav til henne. Osv. 

Jeg forventer at hun arbeider aktivt for å nå målene hun, jeg og lærere mener er oppnåelige for henne. 

Og hun jobber godt og oppfyller forventningene våre, og ofte sine egne. 

Hun får ikke belønning i form av penger kino elle klær for det. 

Hun får belønning i form av læring og mestring. Skolen er arbeidet hennes slik jeg ser det. 

Hun er en ryddig type, ryddigere en meg. Hun rer sengen sin, holder orden på ditt eget rom og bidrar til orden  i husholdning. 

Hun syns det er morsomt å få lov til å vaske klær bl.a 

Belønningen hun får for det er et hyggelig hjemmemiljø.

Men jeg knytter ikke det hun gjør opp mot det hun får. 

Hun hadd ikke opplevd straff i form av mindre materielle gode om hun hadd slurvet , vært umotivert for å gjøre en innsats i forhold til hjem og skole. 

Men hun hadd absolutt opplevd konsekvenser i form av at jeg hadd tatt henne for meg og funnet ut hva i all verden hun drev med og hvorfor hun var lite motivert og jeg hadde gjort de tiltakene jeg hadd ment var nødvendig for å få henne back om track. På en del områder er jeg nok en streng mor med klare forventninger. Når det gjelder skole, forpliktelser, og det å oppføre seg bra mot andre, og ta vare på seg selv.

Hun tjener penger på å være barnevakt hos andre etc. Da gjør hun en jobb og får betalt, og kan bruke de pengene om hun ønsker seg noe jeg ikke prioriterer akkurat da. 

Nå pratet jeg meg helt bort. Men i min familie er  hyggelige opplevelser trivsel og kos for alle,  og ikke noe som har med belønning og straff. 

😊

Når jeg tenker meg om hadde jeg faktisk blitt ganske sur om hun begynte å kreve belønning for alt mulig. 

Endret av spektralkatt
Skrevet

Ungen min er 3 år så nei. Jeg gir ikke de 200kr en gang. Må si det er litt kvalmt med tenåringer som bare får og får og tar alt som en selvfølge. Selv jobbet vi litt faktisk. Vi var ikke sånn som bare tok og tok uten å lee en eneste finger for noen ting. Som voksne spør de sikkert fremmede om å få masse penger og ting også. Søtt. Eller ikke... 

Anonymkode: 0b26d...f60

Skrevet

Vi var aldri så opptatt av ting og penger. Vi lekte og fant på ting å gjøre. Sjeldent hørt om tenåringer som bare er hjemme og får og får masse ting og unngår å være med folk. Hvem vil heller rydde rommet enn å være med venner? 

Anonymkode: 0b26d...f60

Skrevet

Jeg forventer en hel masse av tenåringene mine, men lommepenger får de "uten å gjøre noe". Det betyr ikke at de ikke hjelper til i huset, det betyr ikke at de sitter på rumpa og ikke gjør noe fornuftig. Tvert imot. Jeg vil heller at de bruker den lille tida de har på lekser, trening, musikk og frivillig innsats enn å jobbe på den lokale Kiwien fordi de må. Selv jobbet jeg 3-4 dager i uka på vgs og skjønner ikke at foreldrene mine ga meg lov. 

Anonymkode: 3ab50...031

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de bare får. 10.000,- /mnd hver er vanlig om man har to barn. 

Anonymkode: d664a...1b3

Skrevet

Vi forventer selvsagt ting av tenåringen vår, men vi knytter ikke det opp til pengene hun får. Vi forventet ting av henne før hun fikk lommepenger også. I en familie bør en bidra uten å få betalt for det. Jeg betaler ikke tenåringen min forbi støvsuge, hun bor i dette huset og har også en interesse av at det skal være koselig her. 

Hun får lommepenger fordi det er noe hun trenger. Hun har utgifter som skal dekkes, klær, busskort, litt mat i kantina, litt forbruk og dette får hun penger for av oss, drt er ikke en betaling. 

Anonymkode: d49df...a83

• Liker 3
Skrevet
På 2.12.2017 den 9.09, AnonymBruker skrev:

I uka eller måneden? 
Jeg fikk 40 kr hver dag til mat i kantina, det hadde jeg aldri gitt mine barn i dag, de hadde fått smøre matpakke hjemme. 
Jeg fikk ingen lommepenger utover dette og måtte jobbe selv i lønnet arbeid (ble ekstrahjelp i butikk) for å ha penger til kino, busskort, sminke, klær osv. 
Fikk nok en tohundre lapp et par ganger i året til kino da, men ikke ofte. 
Mine barn hadde ikke fått penger uten å bidra hjemme med husvask eller handling. (har ikke barn enda) 

Anonymkode: 934d0...816

Jeg må bare spørre; har foreldre som gir så mye og mer veldig god råd, eller er det de med helt normal råd?

Anonymkode: 72cef...0e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...