Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hadd lyst til å kjøpe bitcoin. 

Og funnet ut hvordan lommebok jeg skal ha og hvem/hvor jeg skal kjøpe.

Men jeg lurer på noen ting som jeg ikke får googlet meg fram til. Sikkert for det er så innlysende for matematikk folk.

1. Hvis jeg kjøper 0.0008 bitcoin som er 1000 kr(fiktivetall) når kursen er 50000, og selger når kursen er 100000. Har jeg 2000 kr da?

2. Når man selger bitcoin. Kan man overføre de pengene fra digitale lommeboka til sin bankkonto?

Jeg gjør ikke dette for jeg tror jeg blir å bli rik. Jeg bare syns det virker spennende, og jeg har lyst å følge med teknologien.

Anonymkode: f9313...b21

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lenge hadd lyst til å kjøpe bitcoin. 

Og funnet ut hvordan lommebok jeg skal ha og hvem/hvor jeg skal kjøpe.

Men jeg lurer på noen ting som jeg ikke får googlet meg fram til. Sikkert for det er så innlysende for matematikk folk.

1. Hvis jeg kjøper 0.0008 bitcoin som er 1000 kr(fiktivetall) når kursen er 50000, og selger når kursen er 100000. Har jeg 2000 kr da?

2. Når man selger bitcoin. Kan man overføre de pengene fra digitale lommeboka til sin bankkonto?

Jeg gjør ikke dette for jeg tror jeg blir å bli rik. Jeg bare syns det virker spennende, og jeg har lyst å følge med teknologien.

Anonymkode: f9313...b21

(1) Om du kjøper 1000 med en kurs på 50 000,-, og selger igjen når kursen er på 100 000,-, så har kursen doblet seg. Da har også verdien på det du satte inn reelt sett doblet seg, så da vil du kunne selge igjen for 2000 --> 1000 i profit. Men du må huske på her at du også må betale skatt av gevinsten. Dette skjer ikke automatisk, og er noe du selv må melde inn til skatteetaten. Nå husker jeg ikke akkurat hvor høy den skatten er, men tror den er på 25 - 27% eller noe slikt. Om vi sier at den er 30% vil du i eksempelet ditt sitte igjen med 700,- etter skatt. I tillegg til dette kommer gebyret som må til for å flytte myntene fra lommeboken tl en exchange for å få solgt dem. Så i realiteten vil du sitte igjen med under 700,-. 

(2) Ja, det kan du. Det blir gjerne litt mindre som kommer inn på konto pga forskjellige valutaer og gebyrer til bankene.

Et godt tips er å kjøpe Bitcoin på en måte som gjør at du unngår gebyrer du for å kjøpe dem. F.eks. på Gdax må man betale gebyr dersom man kjøper direkte ut fra hva "market"-prisen er, men dersom en heller bruker "limit"-funksjonen til å kjøpe er det ikke noe gebyr. 

Anonymkode: df2c7...e88

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

På hvilke sider kan man i Norge handle cryptovalutta som Ripple. Dash, Litecoin osv? 

Anonymkode: eb66a...5bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...