AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #1 Del Skrevet 1. desember 2017 Jeg hører av og til uttrykket guttejente. Jeg lurer på hva dette utrykket betyr for folk? Selv er jeg en person som fint kan henge med gutter. Jeg tror dette er fordi jeg er tilstede i det som skjer og ikke stresser så mye. Møter av og til jenter som sier at de er guttejenter. Dette er ofte ganske ekstroverte jenter som kanskje liker å gjøre typisk gutteting og kan 'tyne' menn litt. Hvordan er egentlig en guttejente? Og er dette positivt eller negativt karaktertrekk? Anonymkode: 2026b...e1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #2 Del Skrevet 1. desember 2017 Ei jente som ikke er redd for å bli skitten under neglene, eller redd for å brekke ei negl. Langt mindre redd for å bli skitten i det hele tatt. Ei jente som våger å ta i et tak. Ei jente som ikke er redd for å slå seg, om så rent av slå seg blodig. Ei jente som ikke tar til tårene når hun ikke får det som hun vil, men i stedet viser muskler og tar i for å få det som hun vil. Ei jente med tæl. Anonymkode: 915e6...558 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tillion Skrevet 2. desember 2017 #3 Del Skrevet 2. desember 2017 Jenter med mer typisk maskuline interesser og framtoning enn gjennomsnittet. Det har i nyere tid blitt sett som positivt, iallefall mye mer positivt enn å være jentegutt, men det jevne seg vel ut nå som "cool girl"-tropen har begynt å ta over (jenter later bare som de er guttete fordi de vil gutter skal tro at de er kule). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #4 Del Skrevet 2. desember 2017 3 timer siden, Tillion skrev: Jenter med mer typisk maskuline interesser og framtoning enn gjennomsnittet. Det har i nyere tid blitt sett som positivt, iallefall mye mer positivt enn å være jentegutt, men det jevne seg vel ut nå som "cool girl"-tropen har begynt å ta over (jenter later bare som de er guttete fordi de vil gutter skal tro at de er kule). Og hvem definerer at interessen er maskulin eller fremtoningen er maskulin? Begrepet guttejente og jentejente er kvinnediskriminerende. Man er ikke noe mer maskulin bare fordi man liker å kjøpe moped eller spille fotball, og man er ikke noe mer maskulin fordi man ikke er en stille og sjenert jente som sitter i hjørnet og smiler og nikker og gjør til stemmen sin for å være søt når hun først tør å snakke, man er ikke noe mer maskulin fordi man sier det som faller en inn og er sosialt trygg på seg selv og tør å være seg selv. Det er feil å si at noe er kult fordi det er guttete, det er kult å være seg selv! Anonymkode: 4bbf8...85d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #5 Del Skrevet 2. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvem definerer at interessen er maskulin eller fremtoningen er maskulin? Begrepet guttejente og jentejente er kvinnediskriminerende. Man er ikke noe mer maskulin bare fordi man liker å kjøpe moped eller spille fotball, og man er ikke noe mer maskulin fordi man ikke er en stille og sjenert jente som sitter i hjørnet og smiler og nikker og gjør til stemmen sin for å være søt når hun først tør å snakke, man er ikke noe mer maskulin fordi man sier det som faller en inn og er sosialt trygg på seg selv og tør å være seg selv. Det er feil å si at noe er kult fordi det er guttete, det er kult å være seg selv! Anonymkode: 4bbf8...85d Hva er maskulint og feminint for deg? Eller vil du si at maskulinitet og feminitet ikke finnes? Anonymkode: 22816...b97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 2. desember 2017 #6 Del Skrevet 2. desember 2017 I følge mine besteforeldre var det jenter som lekte med for eksempel biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 2. desember 2017 #7 Del Skrevet 2. desember 2017 På engelsk betyr det "shemale". Ofte er det gutter som har tatt østrogenkur og silikonpupper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GodtNok Skrevet 2. desember 2017 #8 Del Skrevet 2. desember 2017 Les boka Tonje Glimmerdal. ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tillion Skrevet 2. desember 2017 #9 Del Skrevet 2. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvem definerer at interessen er maskulin eller fremtoningen er maskulin? Begrepet guttejente og jentejente er kvinnediskriminerende. Man er ikke noe mer maskulin bare fordi man liker å kjøpe moped eller spille fotball, og man er ikke noe mer maskulin fordi man ikke er en stille og sjenert jente som sitter i hjørnet og smiler og nikker og gjør til stemmen sin for å være søt når hun først tør å snakke, man er ikke noe mer maskulin fordi man sier det som faller en inn og er sosialt trygg på seg selv og tør å være seg selv. Det er feil å si at noe er kult fordi det er guttete, det er kult å være seg selv! Anonymkode: 4bbf8...85d Hvis DU mener å få dine maskuline trekk anerkjent ville vært så fryktelig negativt at det er regelrett kjønnsdiskriminerende mot deg så ser jeg jo hvor du står. Ordene feminin og maskulin er nøytrale, hverken positive eller negative, og per definisjon generaliserende. Litt som vi sier himmelen er blå selv om den ofte ser litt hvit, gul, rød, lilla og grønn ut også. Egentlig kan vi jo diskutere om det er riktig å tillegge himmelen farger i det hele tatt siden den teknisk sett er fargeløs, og om vi skulle funnet på et nytt ord for å referere til himmelen siden det noen ganger kan være litt uklart hva en legger i ordet "himmel", og hvilken himmel det er snakk om. Husk også å gjøre det klart for alle som sier himmelen i Finnmark er fin på vinteren at dette er helt feil, vi deler jo alle den samme himmelen. Forklar gjerne i detalj hvorfor himmelen bare ser finere ut fra Finnmark, at det ikke er alle som syns nordlys er noe fint i det hele tatt, og at begge deler er like normalt. Det gjør det jo litt enklere i dagligtalen hvis du slipper å komme med denne monologen hver gang noen skulle komme til skade for å snakke om himmelen da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #10 Del Skrevet 3. desember 2017 19 timer siden, Tillion skrev: Hvis DU mener å få dine maskuline trekk anerkjent ville vært så fryktelig negativt at det er regelrett kjønnsdiskriminerende mot deg så ser jeg jo hvor du står.. Du skjønner ikke. Det er ikke et maskulint trekk å ikke være sjenert eller å like biler, det er heller ikke et feminint trekk å gråte eller like å lage mat. Det er menneskelig og man trenger ikke kategorisere noe av det i noen andre bokser. Anonymkode: 4bbf8...85d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GoldenLioness Skrevet 3. desember 2017 #11 Del Skrevet 3. desember 2017 Jeg digger gaming, klatring, dykking og kampsport. Jeg er glad i komfortable klær, men liker å sminke meg og se bra ut. Kommer godt overens med gutter da jeg snakker samme «språk», ikke liker drama og snakker rett ut fra leveren. Tror ikke at hint og telepatiske evner er en form for kommunikasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #12 Del Skrevet 3. desember 2017 Jeg fikk alltid høre at jeg var guttejente i tenårene og tidlig tyveårene. Jeg har aldri hatt særlig "guttete" interesser utenom gaming og film, men jeg ser ikke på noen av delene som gutteinnterresser. Jeg har alltid vert layd back og lite drama. Det har vert lettere å prate med gutter og jeg har vel følt meg mer mentalt lik gutter en jenter. Jeg er forøvrig ikke ekstrovert, men veldig introvert. Nå er jeg voksen og kan ennå bli sett på som den "kule dama" som mannen min er heldig å ha, fordi jeg ennå er lite drama, lar mannen min styre på med det han vil uten at han må ha "tillatelse", jeg gamer fortsatt i perioder og elsker øl, men pynter meg, bruker stort sett kun kjoler ol. Mannen min jobber i et veldig mannsdominert yrke hvor det virker som alle har inntrykk av at damer er shoppeglade, dramasøkende, kontrollerende og masete. Jeg tenker at de enten roter seg borti helt feil damer eller er svært umodne selv... Nå sporet jeg veldig av. I mitt hode er ikke guttejente nødvendigvis en positiv ting fordi det viser til en oppfatning menn har av hvordan vi jenter skal være. Vi er ingen mal og jeg ser ikke på det som at de er kulere en andre. Og de såkalte guttejentene jeg har truffet har vert like individuelle som alle andre jenter. Anonymkode: cd1be...2f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #13 Del Skrevet 3. desember 2017 På 2.12.2017 den 9.34, WubWub skrev: På engelsk betyr det "shemale". Ofte er det gutter som har tatt østrogenkur og silikonpupper Nei, det er tomboy på engelsk. Anonymkode: 2b8ad...916 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 3. desember 2017 #14 Del Skrevet 3. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er tomboy på engelsk. Anonymkode: 2b8ad...916 nei du tar feil. det er en gutt med pupper og østrogenkur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
potetstappe Skrevet 3. desember 2017 #15 Del Skrevet 3. desember 2017 (endret) On 02/12/2017 at 12:49 AM, AnonymBruker said: Og er dette positivt eller negativt karaktertrekk? Anonymkode: 2026b...e1b Synes det er nøytralt. Det er vel ikke noe bedre eller verre å være guttejente enn jentejente. Det er jo ikke bedre eller verre om en jentunge ønsker å spille fotball eller om hun ønsker å leke med dukker. Begge deler er helt greit. Samme gjelder selvsagt også for voksne kvinner. Endret 3. desember 2017 av potetstappe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tillion Skrevet 3. desember 2017 #16 Del Skrevet 3. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner ikke. Det er ikke et maskulint trekk å ikke være sjenert eller å like biler, det er heller ikke et feminint trekk å gråte eller like å lage mat. Det er menneskelig og man trenger ikke kategorisere noe av det i noen andre bokser. Anonymkode: 4bbf8...85d Jeg skjønner hva du mener, er bare uenig i at det er ordbruken som er diskriminerende. Ordbruken fungerer fint i forhold til hvordan hjernen vår er skrudd sammen for å ha en lei tendens til å forenkle og legge merke til generelle sammenhenger og likhetstrekk. Med mindre vi tillegger ordene betydning de ikke har, kan de umulig sette folk i bås. At det praktisk talt knapt går an å sette ord på at karaktrertrekk hos en mann viker fra det mannlige gjennomsnittet uten at det tolkes negativt, mens det finnes mange nøytrale og joviale uttrykk for at en kvinne viker fra det kvinnelige gjennomsnittet kan derimot sies å være diskriminerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #17 Del Skrevet 3. desember 2017 Den ene datteren til min venninne er det jeg mener er en typisk guttejenete. Hun har alltid helt kort hår, går aldri i kjole spiller fotball og leker aldri med typiske jenteleker som dukker osv. Anonymkode: 64a17...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #18 Del Skrevet 4. desember 2017 14 timer siden, Tillion skrev: Jeg skjønner hva du mener, er bare uenig i at det er ordbruken som er diskriminerende. Ordbruken fungerer fint i forhold til hvordan hjernen vår er skrudd sammen for å ha en lei tendens til å forenkle og legge merke til generelle sammenhenger og likhetstrekk. Med mindre vi tillegger ordene betydning de ikke har, kan de umulig sette folk i bås. At det praktisk talt knapt går an å sette ord på at karaktrertrekk hos en mann viker fra det mannlige gjennomsnittet uten at det tolkes negativt, mens det finnes mange nøytrale og joviale uttrykk for at en kvinne viker fra det kvinnelige gjennomsnittet kan derimot sies å være diskriminerende. Ja det stemmer, det er diskriminerende for menn og kvinner å ha sånne betegnelser på noens interesser. En liten gutt som blir kalt for jente-gutt, og leker med dokker i stedet for biler, blir mobbet og sett ned på av andre gutter og vil klikke i vinkel om noen kaller han jentete, kanskje faren hans til og med vil være flau. Samme får gutter og menn som gråter høre "åh ikke vær så jente a", og gutter tvinges til å undertrykke interessene sine og følelsene sine fordi det å ha såkalt "feminine" reaksjoner eller interesser blir sett på som noe NEGATIVT. Mens en liten jente som blir kalt for guttejente får masse skryt av både voksne og barn, "så flink du er a som er så tøff" og det å ha såkalte "maskuline" interesser blir sett på som noe POSITIVT. Summen av dette er av jenter og kvinner blir undertrykt og gjort til noe negativt, enten det handler om jenter som snekrer eller er usjenerte - hvorfor må hun da være guttejente bare fordi hun har sterke og/eller positive trekk? Hva har det med å være gutt å gjøre, kan hun ikke bare få være en jente som liker å snekre, eller som ikke er sjenert uten at det skal bli sett på som "guttete"? - eller om det handler om menn som gråter eller vil bli frisør - hvorfor blir det sett på som "jentete svakhet" å gråte når det er helt menneskelig, og hvorfor skal en mann måtte føle seg mindre mann bare fordi han vil bli frisør? Skjønner? Det er et ganske interessant tema når man går i dybden på det. Å bruke begrep som dette betyr at det er en feil måte å være jente på, og en feil måte å være gutt på. Det er det jo ikke. Man er ikke mer "gutt" om man er "jente på feil måte", eller mer "jente" om man er gutt på "feil måte. Sånn vi er lært opp til i samfunnet er at "gutteting" er bedre på et vis, og at "jenteting" blir sett på som mindre viktige enn "gutteting". Det skaper mye stigma for begge kjønn, det skal ikke være flaut for en mann å ville bli sykepleier eller at han skal føle seg mindre "mann" om han er hjemmeværende med barna, og det skal ikke være rart om en jente vil bli elektriker eller at hun i andres øyne mister sin feminitet bare fordi hun er en bestemt, høylydt og målrettet leder. Hvorfor er det helt vanlig at jenter slipper unna med å leke med både My Little Pony OG Lego, mens om en gutt leker med barbier så brukes "jentete" som en nedsettente betegnelse på han? Hvorfor er det negativt for menn å ha "jente" interesser, men "kult" for menn og kvinner at jenter har "gutte"interesser? Musikken til gutter verdsettes mer, interessene til gutter verdsettes mer, meningen til gutter verdsettes mer, "gutte"ting blir assosiert med å være kult, gøy og interessant mens "jente"ting blir assosiert med å være kjedelig, overfladisk, og vise tegn på svakhet. Å si til en gutt i en spyttekonkurranse at han spytter som en jente , eller i en ballkonkurranse kaster som en jente osv er for gutter en stor fornærmelse. Beskjeden med slike betegnelser som "guttejente" er at gutter er mer verdt. Det er problematisk for begge kjønn og gjør at menn føler de MÅ forsørge familien, være overhodet, aldri kan gråte, ikke kan sette seg ned å strikke om de liker det, må velge et annet yrke enn frisør eller lignende kun for å ikke bli sett på som mindre maskulin osv, og gjør at kvinner opplever mer respekt når de gjør såkalte "gutte"ting og blir mer respektert som et menneske, men samtidig blir fratatt sin femininitet av andre (ved å tillegge ordet gutt eller maskulin pga hennes interesser eller oppførsel) Man er ikke noe mindre kvinne bare fordi man leker propellfly eller i gjørma, eller jobber som tømrer, eller brauter og roper. Det er ikke noe "guttete" ved å like sport eller å være tøff. Det er menneskelig. Man er ikke noe mindre mann fordi man syns dukker og dansing er gøy. Det er ikke noe galt med å være "jentete" slik jenter og gutter blir lært opp til. Homo blir dessverre fortsatt brukt som et skjellsord, og det er ikke riktig å kalle gutter som er sjenerte eller som liker å tegne for homo eller jente heller, fordi de liker såkalte "jentete" ting. Og kvinner skal ikke måtte bli kalt lesber eller menn bare fordi de går i bukse og løs genser eller ikke sminker seg, eller fordi de liker å kjøre motorsykkel. Skjønner du hvorfor det er et diskriminerende, problematisk, patriarkalsk og sexistisk begrep nå? Sitat The message we are constantly sent is that masculinity is superior, and so it makes sense for women to aspire to be more like men. Femininity is weak and inferior, and for a man to renounce his manhood and aspire to be more like a woman is appalling. This is the society in which the most insulting word an adolescent boy — and some tomboys — can imagine being called is “girl.” https://www.nytimes.com/interactive/2015/10/19/style/let-girl-be-girls-readers-respond.html https://www.thestar.com/news/2008/03/02/why_tomboy_remains_a_loaded_word.html Anonymkode: 4bbf8...85d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #19 Del Skrevet 4. desember 2017 Jeg syns det er veldig spesielt at jenter alltid skal kategoriseres som jentejenter eller guttejenter. Hvis en jente har bein i nesen og tæl minner hun mer om en gutt, for det er liksom egenskaper vi kun finner hos gutter? Gutter blir aldri referert til som jentegutter, de er bare gutter. Vi er alle jenter uavhengig av interesser og syns vi skal prøve å ikke bruke slike uttrykk. Jeg har alltid blitt kalt en guttejente, og har derfor alltid følt at jeg ikke passer inn med jenter og har veldig sære interesser til å være jente. Nå som jeg er voksen ser jeg hvor feil dette er, jeg er ikke en guttejente fordi jeg gamer, er mye ute og henger med menn. Anonymkode: 02010...a76 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #20 Del Skrevet 4. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er veldig spesielt at jenter alltid skal kategoriseres som jentejenter eller guttejenter. Hvis en jente har bein i nesen og tæl minner hun mer om en gutt, for det er liksom egenskaper vi kun finner hos gutter? Gutter blir aldri referert til som jentegutter, de er bare gutter. Vi er alle jenter uavhengig av interesser og syns vi skal prøve å ikke bruke slike uttrykk. Jeg har alltid blitt kalt en guttejente, og har derfor alltid følt at jeg ikke passer inn med jenter og har veldig sære interesser til å være jente. Nå som jeg er voksen ser jeg hvor feil dette er, jeg er ikke en guttejente fordi jeg gamer, er mye ute og henger med menn. Anonymkode: 02010...a76 Helt enig, jeg ble også alltid kalt for guttejente, og vokste opp med å tro at jenter ikke var bra nok eller smarte nok eller tøffe nok siden man ble assosiert med en gutt når man var det. Først når jeg ble eldre så innså jeg jo at jenter slett ikke var "dumme sminkebarbier" men intelligente, sportye og tøffe og de var ikke noe mer "guttete" fordet. Anonymkode: 4bbf8...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå