AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #1 Skrevet 1. desember 2017 Jeg er fadder til min venninnes datter. I fjord kjøpte jeg julegave til både henne og datteren. Nå har hun akkurat fått tvillinger, og jeg er usikker på om jeg skal opprettholde julegaveinnkjøp. For jeg må i så fall kjøpe til alle eller ingen, og jeg er egentlig veldig lei alle disse julegaveinnkjøpene til alle og enhver... Hvordan gjør dere andre det? Foventes det når man er fader? Jeg har ikke selv barn, men men venninne kjøper alltid noe kubbelys eller annet smått til meg og min mann. Anonymkode: 498a1...4b0
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #2 Skrevet 1. desember 2017 Du må kjøpe til fadderbarnet. Anonymkode: 20dd5...5a7 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #3 Skrevet 1. desember 2017 Kjøp en liten omtanke til tvillingene og noe finere til fadderbarnet. Min bestevenninne har 4 unger der den ene er mitt fadderbarn. Hun får hakket dyrere og litt mer spesielle gaver enn de andre, men de andre får også fine ting. Anonymkode: a4cdb...21d 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #4 Skrevet 1. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjøp en liten omtanke til tvillingene og noe finere til fadderbarnet. Min bestevenninne har 4 unger der den ene er mitt fadderbarn. Hun får hakket dyrere og litt mer spesielle gaver enn de andre, men de andre får også fine ting. Anonymkode: a4cdb...21d Synes det er så vanskelig å finne noen rimelig som ikke bare er fjas. Min venninne bruker kanskje rundt 50-max100 kr på julegave til meg, så det er ikke slik at vi forventer mye i gaver. Føler det bare blir å kjøpe for å kjøpe.... Anonymkode: 498a1...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #5 Skrevet 1. desember 2017 Aldri på 40 år fått julegave fra mine faddere Anonymkode: 14987...c7c 6
Perle Skrevet 1. desember 2017 #6 Skrevet 1. desember 2017 (endret) Ja, du bør kjøpe til fadderbarnet ditt. Blir oppgitt over at folk sier ja til å være faddere i hytt og vær, uten å tenke over hva det innebærer. Tvillingene er jo vare babyer. De vil jo få sin egene faddere siden. Endret 2. desember 2017 av Perle Skriveleifer 2
chouette Skrevet 1. desember 2017 #7 Skrevet 1. desember 2017 Du må kjøpe til fadderbarnet. Du trenger ikke kjøpe noe til tvillingene når de er så små. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #8 Skrevet 1. desember 2017 7 minutter siden, toothfairy skrev: Du må kjøpe til fadderbarnet. Du trenger ikke kjøpe noe til tvillingene når de er så små. Jenta er bare litt over 1,5 år. Så barna er veldig tette. Jenta er jo også så liten at hun ikke skjønner noe. Derfor føler jeg det blir feil å bare kjøpe til henne? Anonymkode: 498a1...4b0
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #9 Skrevet 1. desember 2017 Selvfølgelig kjøper du til faderbarnet Anonymkode: b376c...eaf
Perle Skrevet 1. desember 2017 #10 Skrevet 1. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta er bare litt over 1,5 år. Så barna er veldig tette. Jenta er jo også så liten at hun ikke skjønner noe. Derfor føler jeg det blir feil å bare kjøpe til henne? Anonymkode: 498a1...4b0 Jeg skjønner ikke hvorfor du sa ja til å være fadder når du finner så lite glede i det, og generelt er vond i viljen. Respektløs. Hadde blitt skuffa om mitt barns fadder var så lite interresert. 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #11 Skrevet 1. desember 2017 25 minutter siden, Perle skrev: Ja, du bør kjøpe til fadderbarnet ditt. Blir oppgitt over at folk sier ja til å være faddere i hytt og pine, uten å tenke over hva det innebærer. Tvillingene er jo vare babyer. De vil jo få sin egene faddere siden. Hytt og vær eller død og pine. Og hva mener du at det å være fadder innebærer? Anonymkode: 1b105...839 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #12 Skrevet 1. desember 2017 Hvorfor ikke heller gi bursdagsgaver til fadderbarnet? Du må ingenting, TS. Mange av debattantene her inne høres ut som det er et krav å gi fadderbarn og fadderbarns søsken julegaver. En fadder er noe helt annet enn en gavedonor som skal avkreves gaver ved hver høytid. Anonymkode: 554b2...3c7 11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #13 Skrevet 1. desember 2017 3 minutter siden, Perle skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor du sa ja til å være fadder når du finner så lite glede i det, og generelt er vond i viljen. Respektløs. Hadde blitt skuffa om mitt barns fadder var så lite interresert. Du overtolker! Jeg har kanskje et dårlig forhold til julegavehysteriet, og er lei alle gaver som skal kjøpes inn, og kostnader rundt dette. Men du vet ingenting om hvor interessert og delaktig jeg er i barnet liv. Jeg har hatt ungen på overnatting, har hjulpet mor med å arrangere barnebursdag, deltatt på tilstelninger i barnehagen, hentet i barnehagen osv. Snart er det julegøtfest, og jeg har tatt fri fra jobben for å delta. Jeg har et godt og nært forhold med jenta, så ikke kom å påstå noe annet. Der viser bare hvor hysterisk dette gavehysteriet er, om dette alene skal definer med som fadder? Etter å tenkt meg litt om så kommer jeg til å droppe å kjøpe gaver i årene fremover, og heller skriver gavekort på opplevelser. I år blir det gavekort på barnepass for mor. Vinn-vinn situasjon. Slipper å bidre i dette gavenhysteriet, jenta og jeg får kvalitetstid, og mor kan få litt fri. Anonymkode: 498a1...4b0 15
Perle Skrevet 1. desember 2017 #14 Skrevet 1. desember 2017 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hytt og vær eller død og pine. Og hva mener du at det å være fadder innebærer? Anonymkode: 1b105...839 Hytt og vær. Det gikk litt fort. Hater når folk blander utrykk selv, så takk som retter. å bære fadder innbærer at du du tar på deg rollen til å lære barnet opp i den kristne tro, og at du i ytterste konsekvens tar til deg barnet om noe hender foreldrene. At dette «utgår» for de fleste i dag er tydelig, men jeg synes et minimumskrav til en fadder bør være at det følge opp barnet ved dets ulike milestolper, gir bursdag og julegaver og generelt er interresrts i dets utvikling. TS virker ikke særlig engasjert det hele tatt, og det synes jeg er flau lesing og tenjer hun i utgangspunktet aldri burde sagt ja til å innha denne rollen. Endret 1. desember 2017 av Perle 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #15 Skrevet 1. desember 2017 57 minutter siden, Perle skrev: Ja, du bør kjøpe til fadderbarnet ditt. Blir oppgitt over at folk sier ja til å være faddere i hytt og pine, uten å tenke over hva det innebærer. Tvillingene er jo vare babyer. De vil jo få sin egene faddere siden. Har du noen gang tenkt over hvor utrolig vanskelig det er å si nei når noen stiller deg et sånt spørsmål? "Vil du være fadder til barnet vårt?". "Eeeh, nei...?". Har selv fem fadderbarn. Det har vært ganger jeg har hatt lyst til å si nei fordi jeg vet at det innebærer dyre bursdagsgaver og julegaver, men aner enda ikke hvordan man gjør det. Ja, TS, det forventes nok at du kjøper en ekstra fin gave til fadderbarnet ditt. Jeg hadde kjøpt noe lite til babyene og kanskje litt sjokolade til foreldrene. Anonymkode: 247b5...39f 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #16 Skrevet 1. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen gang tenkt over hvor utrolig vanskelig det er å si nei når noen stiller deg et sånt spørsmål? "Vil du være fadder til barnet vårt?". "Eeeh, nei...?". Har selv fem fadderbarn. Det har vært ganger jeg har hatt lyst til å si nei fordi jeg vet at det innebærer dyre bursdagsgaver og julegaver, men aner enda ikke hvordan man gjør det. Ja, TS, det forventes nok at du kjøper en ekstra fin gave til fadderbarnet ditt. Jeg hadde kjøpt noe lite til babyene og kanskje litt sjokolade til foreldrene. Anonymkode: 247b5...39f Foreldrene har jeg allerede kjøpt gave til, men takk for tips. Jeg ender nok opp med å gi "opplevelsesgave" til ungen har jeg kommet frem til. Tor jeg skal lage det til en tradisjon. Nå som fadderbarnet bare er 1,5 år, få hun tonnevis av leker, og skjønner jo egentlig ikke så mye av dette gavegreiene. Så da gir jeg barnepass i gave i år tror jeg. Eller andre forslag? Tror mor vil sette pris på det, og det er jo hyggelig for jenta og meg også. Og når hun blir eldre kan jeg gi mer gøyale opplevelser som badeland osv... Anonymkode: 498a1...4b0 8
nordlending Skrevet 1. desember 2017 #17 Skrevet 1. desember 2017 Du må ikke. Jeg har kjøpt gave til mitt fadderbarn i år, men det ble kjøpt inn for en stund siden, og blir nok den siste. 1 time siden, Perle skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor du sa ja til å være fadder når du finner så lite glede i det, og generelt er vond i viljen. Respektløs. Hadde blitt skuffa om mitt barns fadder var så lite interresert. Du vet jo ikke forholdet mellom dem. Jeg ble glad da jeg ble spurt om å være fadder, men ga til slutt opp å forsøke å være der for fadderbarnet, da det var umulig å få treffe dem. Kjenner ikke barnet, og ser ikke hensikten med å bruke masse penger på fremmede (blir jo slik i realiteten). 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #18 Skrevet 1. desember 2017 Jeg gir julegaver til fadderbarna mine og søsknene deres. Ja, det blir mange gaver og dyrt, men sånn er det bare. Kjøper litt på tilbud, på ebay osv for at det ikke skal bli for dyrt. Pga flytting (venninnene mine, ikke jeg) har jeg lite kontakt med barna og noen kjenner jeg knapt. Kommer til å slutte å gi når de blir større, men ved hvilken alder vet jeg ikke helt. Konfirmant kanskje? Hvor lenge er det vanlig å gi gaver til fadderbarna? Anonymkode: 2d3cc...e4a
Supernova17 Skrevet 1. desember 2017 #19 Skrevet 1. desember 2017 Jeg synes du skal gjøre det, fordi det er din venninnes barn. Men forandrer saken seg hvis et familiemedlem er fadder på et barnebarn eller et tantebarn. Kan man da gjøre forskjell i pris på gavene?
Perle Skrevet 1. desember 2017 #20 Skrevet 1. desember 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du noen gang tenkt over hvor utrolig vanskelig det er å si nei når noen stiller deg et sånt spørsmål? "Vil du være fadder til barnet vårt?". "Eeeh, nei...?". Har selv fem fadderbarn. Det har vært ganger jeg har hatt lyst til å si nei fordi jeg vet at det innebærer dyre bursdagsgaver og julegaver, men aner enda ikke hvordan man gjør det. Ja, TS, det forventes nok at du kjøper en ekstra fin gave til fadderbarnet ditt. Jeg hadde kjøpt noe lite til babyene og kanskje litt sjokolade til foreldrene. Anonymkode: 247b5...39f Ja. Jeg har sagt nei selv. Fordi jeg visste at jeg kom til å være fraværende i ungen sine barneår. Har også rådet min samborer å si nei til et fadderbarn han aldri ville hatt muligheten til å følge opp på en skikkelig måte. Oppegående foreldre vil sette pris på et ærlig og gjennomtenkt svar, såfremt man sier fra på en fin måte. Det sparer alle for stress og potesielle skuffelser i årene som kommer. Endret 1. desember 2017 av Perle 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå