Gå til innhold

Hvorfor er det så få som spiser grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk spiser kjøtt som pålegg til frokost, kjøtt til middag og kjøtt til kvelds mat. Den eneste grønnsaken folk spiser er poteter. Det er ikke rart at det er så mye "spis mer frukt og grønt"  reklamer overalt. Det betyr at de fleste spiser lite grønnsaker. Jeg sier ikke at folk burde bli vegetarienere (jeg er heller ikke vegetariener/veganer) men man kan spise litt mer sunnere synes jeg.

Anonymkode: 85672...292

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du vet om andre?!
Jeg kunne sikkert spist mye mer frukt og grønt, men det betyr ikke at jeg spiser kjøtt til hvert måltid - eller potet som eneste grønnsak.

• Liker 8
Skrevet

Jeg kjenner ingen som spiser så lite grønnsaker :vetikke:

• Liker 20
Skrevet

Tror de fleste spiser litt frukt og grønt hver dag. Men ja, de fleste spiser for mye kjøtt, og burde spist mer grønt enn de gjør.

Nå er jeg vegetarianer, så jeg spiser jo en del grønt.

Anonymkode: 4758b...77e

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet
15 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg kjenner ingen som spiser så lite grønnsaker :vetikke:

Ikke jeg heller.

Skrevet

Er det få som spiser grønnsaker? Det var nytt for meg. Men mange spiser for mye kjøtt og mange burde nok spist mer grønnsaker enn de gjør. 

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hva du vet om andre?!
Jeg kunne sikkert spist mye mer frukt og grønt, men det betyr ikke at jeg spiser kjøtt til hvert måltid - eller potet som eneste grønnsak.

Her er noen kilder: https://www.dinside.no/okonomi/9-av-10-nordmenn-spiser-for-lite-frukt-og-gront/61758132

https://www.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-spiser-for-lite-gronnsaker/63327104

https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/artikler/dette-spiser-nordmenn

Dette er beviser at folk spiser lite grønnsaker.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tåler ikke grønnsaker særlig godt, men spiser et par grønnsaker som er helt gjennomkokte et par dager i uka. Hjelper ikke å spise grønnsaker når man blir dårlig av dem, for da går det rett igjennom tarmsystemet uansett. Har helt fine blodprøvesvar

Anonymkode: b6cb8...288

• Liker 1
Skrevet

Alle sier "jeg har aldri sett noen som spiser så lite grønnsaker". Hvorfor sier helsemyndighetene "hele tiden" at vi må spise mer frukt og grønt. Hvorfor er det så mye reklame om vegetar mat? Hvorfor vil de at vi skal ha kjøttfri dag en gang i uken, hvorfor???

• Liker 1
Skrevet

Til dels enig med TS. Mange har et kosthold der grønnsaker er bare forbeholdt middagen. Frokostblanding og brød til andre måltider, og da er det ikke nok med to-tre agurkskiver på. Jeg ser på en del "what i eat in a day" fra USA/Australia, og da er grønnsaker en essensiel del av alle måltider, og utgjør en stor del av tallerkenen. Men så spiser jeg plantebasert selv også da, så lite kjøtt på meg.

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg spiser faktisk mer grønnsaker enn kjøtt...

Skrevet

Mange jeg kjenner forbinder grønnsaker med overkokt blomkål og amerikansk blanding, og synes derfor det er kjedelig. De blir ofte overrasket over hvor godt det er når det tilberedes på en god måte.

Anonymkode: bdc36...fe3

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle sier "jeg har aldri sett noen som spiser så lite grønnsaker". Hvorfor sier helsemyndighetene "hele tiden" at vi må spise mer frukt og grønt. Hvorfor er det så mye reklame om vegetar mat? Hvorfor vil de at vi skal ha kjøttfri dag en gang i uken, hvorfor???

Å ikke spise grønnsaker og å ikke spise nok grønnsaker er to forskjellige ting. Jeg kjenner noen som er veldig sære i matveien, spesielt på frukt og grønt, men ingen som bare spiser poteter.

Endret av Duckie
  • Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Calandria skrev:

Jeg spiser faktisk mer grønnsaker enn kjøtt...

Jeg også. Og jeg er ikke vegetarianer jeg heller.

Jeg har feks fjernet kjøttpålegg fullstendig fra kostholdet mitt. Jeg spiser grøt med frukt til frokost, salat med grove kornprodukter, masse grønt, kanskje et egg, nøtter etc til lunsj, og vegetarmat til middag de fleste ukedager, med fiskemiddager som nr 2. Rene kjøttmiddager har vi som regel bare om søndagene.

Vi har abonnert på økologiske grønnsaker i rundt 15 års tid, og det utgjør selve grunnstammen i kostholdet vårt, og utgangspunktet for middagsplanlegging. Jeg opplever ikke at det er så spesielt i når jeg sammenlikner meg med kolleger og bekjente, dvs andre som er sosio-økonomisk i samme gruppe.

Anonymkode: c8334...ec8

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For sånn som vi lever nå er verken bærekraftig eller sunt.

Anonymkode: 4758b...77e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det har litt å gjøre med bosituasjon å gjøre også med tanke på at grønnsaker har dårlig holdbarhet og ikke kan fryses (uten forvelling osv) i motsetning til kjøtt og mye annet. Skal man i gang med et måltid som krever mange forskjellige typer grønnsaker, og man bare tar litt av hver, sitter man igjen med mye som blir kastet.

Er man en stor familie er det enklere, fordi man da har mange å dele grønnsakene på, og det blir brukt opp før det blir dårlig.

Men jeg bor f.eks. alene, og da er det vanskelig å bruke opp alle grønnsakene. Derfor blir det mye brødmat av frosne eller halvstekte rundstykker, med langtidsholdbart pålegg som f.eks. salami, tubeost osv. Har også ting som leverpostei, jædersylte og annen hermetikk. Ellers bruker jeg en del ris og pasta.

Skulle jeg f.eks. kjøpt en agurk, tomat eller isbergssalat til å ha på brødet sammen med kjøttpålegg så ville det blitt dårlig lenge før jeg hadde fått spist det opp, og jeg måtte ha handlet mye oftere. Jeg handler kanskje 3 ganger i måneden. Det eneste jeg pleier å ha med mindre jeg har planlagt noe spesifikt er løk og hvitløk siden det holder en stund. Det er ikke så lenge siden jeg hadde noe viltgryte som jeg toppet med litt "ringer" av vårløk for å pynte. Jeg måtte selvfølgelig kjøpe en hel bunt med mange. Disse ble kun brukt til dette ene måltidet, og resten ble liggende til det ble kastet. Kanskje litt sløvhet - men ofte går grønt i søpla for oss som bor alene.

Anonymkode: f688f...06f

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor alene, men har ingen problemer med å spise opp det jeg kjøper. Om jeg kjøper stort av noe planlegger jeg jo hvordan jeg kan bruke det til flere måltider. I verste fall lager jeg bare en veldig stor porsjon av det som inneholder alle grønnsakene og legger i porsjonsbokser i fryseren.

Mye kan også puttes i salat eller i en hvilken som helst wok eller annen grønnsaksrett, så er veldig sjelden jeg ikke kommer på en eller annen måte å få brukt opp ting på før det blir gammelt. Agurk og sånn kan man jo også spise som den er, eventuelt med dip av yoghurt/rømme med krydder eller urter.

• Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det har litt å gjøre med bosituasjon å gjøre også med tanke på at grønnsaker har dårlig holdbarhet og ikke kan fryses (uten forvelling osv) i motsetning til kjøtt og mye annet. Skal man i gang med et måltid som krever mange forskjellige typer grønnsaker, og man bare tar litt av hver, sitter man igjen med mye som blir kastet.

Er man en stor familie er det enklere, fordi man da har mange å dele grønnsakene på, og det blir brukt opp før det blir dårlig.

Men jeg bor f.eks. alene, og da er det vanskelig å bruke opp alle grønnsakene. Derfor blir det mye brødmat av frosne eller halvstekte rundstykker, med langtidsholdbart pålegg som f.eks. salami, tubeost osv. Har også ting som leverpostei, jædersylte og annen hermetikk. Ellers bruker jeg en del ris og pasta.

Skulle jeg f.eks. kjøpt en agurk, tomat eller isbergssalat til å ha på brødet sammen med kjøttpålegg så ville det blitt dårlig lenge før jeg hadde fått spist det opp, og jeg måtte ha handlet mye oftere. Jeg handler kanskje 3 ganger i måneden. Det eneste jeg pleier å ha med mindre jeg har planlagt noe spesifikt er løk og hvitløk siden det holder en stund. Det er ikke så lenge siden jeg hadde noe viltgryte som jeg toppet med litt "ringer" av vårløk for å pynte. Jeg måtte selvfølgelig kjøpe en hel bunt med mange. Disse ble kun brukt til dette ene måltidet, og resten ble liggende til det ble kastet. Kanskje litt sløvhet - men ofte går grønt i søpla for oss som bor alene.

Jeg bodde alene i mange år og spiste 70% grønnsaker. Man kan planlegge middagene slik at grønnsakene blir brukt opp, og bruke samme grønnsak i ulike retter samme uke. Middagsrester kan fryses eller spises til lunsj. Agurk og salat kan man fint bruke opp i løpet av en ukes tid. Dette er bare dårlig planlegging/unnskyldninger.

Anonymkode: bdc36...fe3

• Liker 7
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det med på jobben eller gi det til en venn eller nabo. 

Anonymkode: a9608...9f4

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Fordi norske grønnsaker er utrolig dyrt og alt smaker likt. Om det dreier seg om tomat, agurk, neper eller rødbetter smaker alt som vann med litt torv i. Og det skal man betale flere hundelapper for? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...