Gå til innhold

Valpetiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har noen tips og trisk om valpetiden? Hvordan forebygge at det skal bli en gneldrebikkje? Hvordan lære de innkalling, sitt, bli, gå fint i bånd osv ?

vet det er flere artikler ute om dette og lest mye! Men vil gjerne høre egen erfaring :)

Anonymkode: 8b2ac...ad0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette håper jeg også å få litt svar på, kan dessverre ikke hjelpe deg :( 

Endret av Lillekråka
Skrevet

Klikkertrening er gull. 
ros når hunden gjør noe riktig, ignorer når den gjør noe feil. Korriger når det trengs. Når valpen drar i båndet så stopper du. Fortsett å gå når den slutter. ikke kjeft, ikke dra i båndet. Stopp, vent og ros.  Rop på navnet og ros når den kommer. Vanskeligere er det ikke. 

Anonymkode: 07619...c11

Skrevet

Anbefaler å kjøpe boken 100% positiv hverdagslydighet, der får du svar på alt du lurer på her:)

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 hours ago, Nerine_ said:

Anbefaler å kjøpe boken 100% positiv hverdagslydighet, der får du svar på alt du lurer på her:)

Jeg støtter dette. Denne har nå kommet i ny utgave som heter "Hverdagslydighet fra valp til voksen". :) Det du spør om fyller jo en hel bok, så blir for mye å skrive om her.

Men som en generell tommelfingerregel så anbefaler jeg å belønne (med godbit) all atferd du vil ha mer av. At valpen kommer når du roper, at den tar kontakt med deg av seg selv ute, at den legger seg ned for å slapep av inne osv.

Første bud for å ikke få en "gneldrebikkje" er å velge en trygg valp. Andre bud er å velge en valp av en rase som ikke har så lav terskel for å bjeffe. Så er det å legge opp treningen sånn at hunden ikke må ty til bjeffing pga mas og/eller frustrasjon. 

Ellers er det lurt å gå et valpekurs hos noen som driver etter oppdaterte metoder. 

Endret av Tabris
  • Liker 1
Skrevet

Mitt heteste tips er å lære seg det helt grunnleggende om hundens språk. Om man ikke kan det blir trening og hundehold mer komplisert enn det bør være + at det gjør at hundens liv også blir litt bedre når den blir forstått. 

Boken På Talefot med hunden bør være obligatorisk lesning. 

Så anbefaler jeg Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm, og sist men ikke minst et valpekurs basert på moderne treningsmetoder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...