Gå til innhold

5-åringer og TV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva får din 5-åring se/ikke se på TV? 

Jeg har en 5 og et halvt år gammel sønn og sier fortsatt nei til alt som har 6-års grense. Flere med samme praksis? 

Anonymkode: a9dad...7ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid kjørt samme praksis ja! Jentungen her i huset ventet som en gal på å få se spiderman, den hadde 9 års grense. Hun fikk ikke lov selv om hun var 8,5. Så på 9 års dagen sin spratt hun opp for å se på spiderman. :P 

Jeg gjør det ikke fordi jeg absolutt skal være streng, men jeg gjør det fordi det er mye enklere for henne å vite hva hun kan se på og ikke når hun har en konkret regel å forholde seg til. Vi har også sluppet diskusjoner ang. aldersgrenser, da det er innført med morsmelka at "slik er det". :P Hun blir lett redd av filmer, og da er det greit å ikke åpne opp for mye for høyere grenser. 

• Liker 1
Skrevet

Min for spille alt opp til 7 år. Slik har det vært siden han begynte med spill. Han er nå 6. Så nå må han vente til han nærmer seg 12 for å komme et hakk videre for det er noe helt annet en 3 og 7. 

Når det kommer til film så for han se opp til 6 år, på noen filmer står det 7 og de for han og se. Filmer som har høyere aldersgrense må han vente med hvis det ikke noe jeg har sett før og "godkjent". 

Men han maser nå aldri om å få se ting han ikke er gammel nok til for han liker ikke skumle ting så han sier selv han vil vente til han blir eldre.:) Vi for se hvor lenge det varer da barna på skolen tydeligvis for se mye rart hjemme...

Skrevet

Jeg har en som snart fyller 6, og vi har aldri hatt denne problemstillingen. Så jeg blir nysgjerrig på hva disse barna vil se? Sønnen min ser på det som går på barnetv, noen uskyldige tegnefilmer på Netflix eller Viaplay, ellers ber han om å se "voksentv", dvs typisk fotballkamper, sangkonkurranser, symesterskapet (av alle ting) og nyheter (sitter selvsagt sammen med ham, og skrur over hvis vi ser at det blir for voldsomt). Ser ikke alt dette i løpet av en uke, altså. 

Skrevet

Vi har brukt aldersgrensen når hun skal se alene, og tre år yngre når hun skal se med meg. Slik kinoene praktiserer regelen. Ofte har vi sammen lest parents guiden på imdb også (da hun ble 7-8 år og vi vurderte 12-årsgrense filmer), slik at hun skulle forstå at det var skremmende og en grunn til å vente litt til. 

Anonymkode: 5b289...afc

Skrevet

Det er vel kun på kinofilmer vi sjekker aldersgrensene. Ungene ser lite på TV, og stort sett da gjennom NRK Super-appen på iPad (da vises automatisk bare det som er innafor aldersgrensa). Jeg tok med eldste på en 7-årsfilm på kino da hun var 5, men det var ingen suksess. Hun er veldig sensitiv for film, av en eller annen grunn. Det er sjelden hun ser en film uten å gråte.

Egentlig er vi ikke så nøye på aldersgrenser, men for hennes egen del unngår vi jo da de skumle/triste filmene på kino. Hjemme er det greiere, for da kan vi sette på pause om det trengs.

De viser forresten filmer med 7-årsgrense på SFO. Min 6-åring blir gjerne lei seg og redd av disse filmene (som er ganske uskyldige, altså!) Håper det snart går over. Har et lass med Disney-filmer jeg har lyst å se med henne. :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...