Gå til innhold

Hva blir mine kusiner til mine barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min onkel er mine barns grandonkel, hans barnebarn er mine barns tremenninger...men er kusinene da "grandkusiner"?

Anonymkode: aabf2...8ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de er ingenting. De er mammas kusiner.

Anonymkode: 7fa3f...0ad

• Liker 6
Skrevet

Er ikke noe navn på det.

Anonymkode: 2bf2a...35e

Skrevet

Så kjedelig. 😒

Skrevet

Barna deres blir tremenninger til dine barn.

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, Svigermor skrev:

Barna deres blir tremenninger til dine barn.

Jepp, det skrev jeg i OP.

Skrevet

I min familie kaller vi det bare tanter/onkel. Ble så glad, jeg har ingen søsken så blir ikke tante på ordentlig 

Anonymkode: d5c00...3ff

• Liker 1
Skrevet

Fjern slektning? 

Anonymkode: 49ae8...cbb

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid kalt det "Filletante", og er mange her som bruker det. Tror kanskje det er dialekt. Sørlandet. 

Anonymkode: 81953...aa1

• Liker 2
Skrevet

Filletante kaller man ofte den som er gift med onkelen, men man kan også bruke det om foreldrenes kusiner

Anonymkode: 2263d...c17

• Liker 2
Skrevet

Det er korrekt at det heter filletante, men dessverre er det så mange som bruker ordene filletante og filleonkel feil at de nå kan bety flere ting. Din kusine kan omtale dine barn som sine fillenieser/-nevøer. Anbefaler alle å bruke disse ordene korrekt, slik at vi får rettet opp i feilen. 

Anonymkode: dbb5c...029

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er korrekt at det heter filletante, men dessverre er det så mange som bruker ordene filletante og filleonkel feil at de nå kan bety flere ting. Din kusine kan omtale dine barn som sine fillenieser/-nevøer. Anbefaler alle å bruke disse ordene korrekt, slik at vi får rettet opp i feilen. 

Ordene filletante/filleonkel har to betydninger:

inngifter tante/Onkel

mors eller fars kusine/fetter

Begge deler er riktig, men brukes ulikt forskjellige steder i landet.

Anonymkode: 34f54...57b

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ordene filletante/filleonkel har to betydninger:

inngifter tante/Onkel

mors eller fars kusine/fetter

Begge deler er riktig, men brukes ulikt forskjellige steder i landet.

Anonymkode: 34f54...57b

I mine ordbøker, Aschehoug og Gyldendals store norske ordbok fra 1991 og Cappelens ordbok fra 1986, står følgende definisjon: filletante fars el. mors kusine. At filletante skal bety inngiftet tante er en misforståelse av samme art som bjørnetjeneste og forfordele. 

• Liker 5
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mine ordbøker, Aschehoug og Gyldendals store norske ordbok fra 1991 og Cappelens ordbok fra 1986, står følgende definisjon: filletante fars el. mors kusine. At filletante skal bety inngiftet tante er en misforståelse av samme art som bjørnetjeneste og forfordele. 

Nei. Slå opp i ordboken på nett. 

filletante > filleonkel
Letter-K-blue-icon.png
fille|onkel m.
1 mann til tante

Anonymkode: 7fa3f...0ad

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ordboken fra 91(!) er jo 26 år gammel. :ler:

Den har altså ikke vært riktig på 25 år. Det blir som å referere til et leksikon utgitt på 90-tallet det. Helt bak mål. Å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. ;) 

Anonymkode: efe9e...820

Skrevet

På mitt språk heter de tanter. Altså foreldre tl mine kusiner og tremeninger er mine onkler og tanter. Her er det ikke bare mine foreldres søsken som blir mine onkler og tanter.

Anonymkode: c2eb6...dc9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...