Gå til innhold

Hvor mye får tenåringen deres i lommepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 15åring. Hun får 1500 per mnd i lommepenger, hvor 400 skal gå til busskort, 200 kr på mobil. De resterende 900 kan hun gjøre hva hun vil med til klær,spill,sminke,kino etc.

Vi kjøper stort sett klær til henne utenom om hun trenger noe, men vi har sagt at hvis hun ønsker seg dyre merke klær så må hun dekke dette selv. 

Vår tenårings datter mener at vi gir altfor lite. Ifg henne selv så får andre jevnaldrene gjerne 1500 til 2000 kr kun til eget bruk, og da har foreldrene dekket mobil, busskort og alle klær utenom da inkl dyre merke klær. Vi synes det blir alt for mye å skulle gi henne så mye penger i mnd.

Så jeg lurer litt på hva dere gir i lommepenger, og hva det skal dekke?

Anonymkode: 7910d...e87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle barn og tenåringer har prøvd seg på "Men alle andre....", fordi man prøver å spille på samvittigheten til foreldrene. Nå er jeg 19 år og har flytta for å studere, så får ikke lenger lommepenger, men fikk 900kr i måneden av foreldra mine, som jeg satte inn på sparekonto. Mobilregning og transport ble dekket av foreldrene mine, og det samme med ting jeg trengte. Sånn ellers hvis jeg skulle på shopping, kino og turer så brukte jeg sparepengene mine. 

En 15 åring trenger absolutt ikke så mye penger som 2000kr hver eneste måned, da alt går til unødvendige ting som klær og sminke. Lær heller dattera di å sette pengene på sparekonto. Det vil komme godt med i studietiden hennes om hun skulle flytte ut!

• Liker 4
Skrevet

Min datter er 16 år, og får 2000 kr i måneden, da kjøper ikke jeg klær til henne, så det skal gå til klær, sminke, og da hun skal finne på ting med venner osv. Jeg betaler busskort og telefon.

Anonymkode: 3d525...323

Skrevet

På begynnelsen av 90-tallet fikk jeg 1200 kr per måned, men betalte ikke egne klær, buss osv. Dette var kun til sparing/gøy. Synes dere gir lite..

Anonymkode: 29ca8...8f1

• Liker 2
Skrevet

Er selv 16 år, og får ikke lommepenger engang, annet enn busskort av og til da:idea: Skal sies at jeg jobber i tillegg til skolen, så har vel ikke så mye bruk for pengene fra dem.

Anonymkode: 42509...f1a

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På begynnelsen av 90-tallet fikk jeg 1200 kr per måned, men betalte ikke egne klær, buss osv. Dette var kun til sparing/gøy. Synes dere gir lite..

Anonymkode: 29ca8...8f1

Da fikk jeg 500 kr i måneden.

Anonymkode: 3d525...323

• Liker 5
Gjest Overrasket
Skrevet

1500 kroner og klager :ohmy: Burde vært takknemmlig som fy, eller få reduksjon i summen en stund.

Skrevet

Min 13 åring får kr 300,- øker til kr 600,- når han blir 14 i Januar. Dekker mnd kort og mobil. 

Anonymkode: 1ba2c...cbf

• Liker 2
Skrevet

Jeg er voksen og har familie. Jeg har ikke 2000,- å søle bort bare på meg selv i mnd.

• Liker 20
Skrevet

Vi dekker klær, telefon, busskort osv mens teensa har 1000 kr i lommepenger som de kan velge bruke eller spare.. Vi har ulike teens, den ene har lettere for å spare enn den andre - så mens en har flere tusen på kortet er den andre konstant blakk..

• Liker 1
Skrevet

Vår på 16 får 2000 og vi betaler busskort og mobil, vurderer å øke det og få henne til å betale busskort og mobil selv for treningens skyld, slik at hun blir vandt til å betale fakturaer og regninger. 

Anonymkode: 46160...a6f

• Liker 2
Skrevet

2000 i mnd som skal dekke lommepenger, sminke og klær. 

Vi betaler busskort, telefon og kontigent på fritidsaktiviteter utenom😀

Anonymkode: d2760...2a3

• Liker 1
Skrevet

Spørs hvor mye hun hjelper til hjemme da.

Jeg er 15, og får ingenting av foreldrene mine. Jeg må innrømme at jeg ikke er så veldig flink med husarbeidet, eneste arbeidsoppgavene jeg har er å rydde rommet, ta ut av oppvaskmaskinen og lage middag en dag i uka. Dette får jeg som sagt ingenting for, så synes datteren din bør være takknemlig. Det er jo nesten 400kr i uka!

Jeg jobber som barnevakt da, så får jo litt penger av og til, men ikke på langt nær så mye som 400kr i uka, men 400kr i måneden. Dette klarer jeg meg fint med, og jeg må betale alt av klær selv med mindre det er noe jeg MÅ ha (utebukse, regnjakke, ullundertøy etc.)

Hvis jeg skal på kino en gang i blant, får jeg også penger av mamma til dette, fordi det er noe jeg gjør sjeldent.

Anonymkode: 91f7b...baa

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk 900 kr i måneden før, og måtte betale busskort, klær og sko selv. Ugh hadde alltid lite penger. Har fortsatt lite penger, så i fjor gikk jeg hele vinteren uten vinterjakke haha. Kanskje jeg skal ta meg råd til en i år. 

• Liker 1
Skrevet

Fikk aldri lommepenger da jeg bodde hjemme, jobba for å kunne kjøpe det jeg eventuelt hadde lyst på.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk 300 i måneden frem til jeg flyttet ut :) Etter det fikk jeg 1000 kr måneden. Relativt god deal 

Anonymkode: 3d902...21c

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk 200kr i uka på den alderen, det er fem år siden 

Anonymkode: 62d50...400

• Liker 1
Skrevet

Minne mæ om når e selv var yngre (19nå) jeg fikk ikke lumepenger eller noe, støttet meg selv økonokisk. Å i tilleg til meg selv, så hadde jeg 10 hester i stallen å en hund :P 

Skrevet

14-åringen vår får ikke lommepenger. Hun tjener 1000kr i måneden på å gå tur med nabohunden hver dag etter skolen (sparer halve beløpet). Vi betaler mobil og basic klær og sko som hun behøver. 

• Liker 3
Skrevet

Oi, det var masse i lommepenger...! Jeg fikk 200,- i mnd (er 29 nå), og det gikk fint det også.

Anonymkode: 9eb59...994

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...