Gå til innhold

Allergisk reaksjon eller bakteriell infeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På onsdag kveld tok jeg på en bi-voks salve med propolis på leppene, som en slags lypsyl da jeg ikke kunne finne min, og leppene mine var veldig tørre. Hadde aldri brukt den før (det var min mor sin). Men har brukt en munnsår salve før som inneholdt propolis, og har også brukt flere produkter som inneholder det, og har aldri reagert på det før.

neste dag våknet jeg med en veldig rar følelse i leppene. De føltes veldig stive, og hadde en slags kriblende følelse i dem? Når jeg så meg i speilet så jeg at overleppen var blitt dobbelt så stor. Det så ut som jeg hadde tatt Restylane eller noe haha. Huden rundt var litt rød, men det så ikke gale ut, det var ikke noe særlig vondt, bare veldig rart.

utover dagen ble det bare verre og verre, rødheten forverret seg, det begynte å klø og svi og det føltes bare veldig sårt og betent.

Sent på kvelden var huden skikkelig rød/mørk rundt leppene, jeg så ut som en klovn, det er beste måten å beskrive det på. Det så rett og slett ikke ut. Og hevelsen var der fortsatt.

gikk å la meg og våkent ca 4 timer senere av at jeg klødde meg selv i søvne, på leppene. Ble da med min mor som skulle på jobb, og hennes kollega fikk sett litt på meg, og han mente det var en allergisk reaksjon. Selv trodde jeg det var en bakteriell infeksjon, da jeg barn hatt noe lignende i munnviken før, som hadde de samme symptomene utenom hevelsen, men CRP-en min var lav og han mente hvertfall at det var allergisk reaksjon.

så dro jeg til fastlegen, og hun mente det samme. At det var akutt eksem forårsaket av en allergisk reaksjon. Så jeg fikk telfalst 180 gram, som er allergi tabeletter som skal lindre kløen, dempe hevelsen osv. Og locoid Lipil som er en krem som jeg ikke vet hva gjør, men den skal hvertfall behandle det område som er rammet da. Og lindre kløen og det der. 

Så jeg tok en pille når jeg kom hjem, som var ca 10:30, og smurte på salven, og det ble litt bedre da. Men det klør fortsatt, og det ser helt likt ut. hevelsen har gått litt ned da, tror jeg, for er lettere å bevege leppene nå, og de ser mer normale ut, men det er vanskelig for meg å si.. 

Er det noen som har hatt noe lignende? Og hvor lang tid pleier det å ta før det går over og jeg ikke vil se ut som en klovn og føles helt jævlig rundt leppene? 

Sist gang jeg hadde bakteriell infeksjon, som var mye mindre, så gikk det bort andre dagen etter jeg hadde startet å bruke antibiotika/hydrokortisol kremen. 

Anonymkode: 8b792...961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre det blir verre ville jeg sett an over helgen. Det tar litt tid før medikamenter begynner å virke, og siden det allerede ser ut til å ha hatt en liten effekt blir det nok bedre snart. Tar fort et par dager før man ser en ordentlig effekt, og enda lengre før det er helt borte. Akkurat hvor lenge kan jeg ikke si noe om.

• Liker 1
Skrevet

Det høres jo veldig ut som en allergisk reaksjon da. Med en så kraftig reaksjon så ville du ha vært syk og det ville ha slått ut på crp om det var bakterielt. Det vil nok ta noen dager før det er bra igjen.  

Anonymkode: 27d34...2b1

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Duckie skrev:

Med mindre det blir verre ville jeg sett an over helgen. Det tar litt tid før medikamenter begynner å virke, og siden det allerede ser ut til å ha hatt en liten effekt blir det nok bedre snart. Tar fort et par dager før man ser en ordentlig effekt, og enda lengre før det er helt borte. Akkurat hvor lenge kan jeg ikke si noe om.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo veldig ut som en allergisk reaksjon da. Med en så kraftig reaksjon så ville du ha vært syk og det ville ha slått ut på crp om det var bakterielt. Det vil nok ta noen dager før det er bra igjen.  

Anonymkode: 27d34...2b1

Takk for svar! Har aldri hatt en allergisk reaksjon før, så dette er veldig ukjent for meg.. får vel bare gi det litt tid og se hva som skjer. Det har foresten begynt å bli litt sånn gul-aktig farge i området rundt leppene som er betent, og litt sånn ruglete hud. 

Skrevet

Kortison kan være kraftig kost for huden. Smør godt med en mild fuktighetskrem innimellom, ikke rett før eller etter at du har tatt på locoid.

Skrevet
43 minutter siden, Duckie skrev:

Kortison kan være kraftig kost for huden. Smør godt med en mild fuktighetskrem innimellom, ikke rett før eller etter at du har tatt på locoid.

Det gikk veldig fint sist gang jeg brukte den da, og det var på samme område. Men skal smøre meg uansett. Er bare litt usikker om det er så lurt å ta på fuktighetskrem på "såret" nå med en gang? Er veldig ubehagelig vil jeg tro

Skrevet

Bruk en helt mild krem, som ikke inneholder parfyme og slikt. Om du ikke har noe sånn kan du få kjøpt på apoteket. Jeg har brukt apobase når jeg har hatt eksem, det har gått greit. Spesielt når det begynner å gro og bli stramt er det godt å få smørt det litt. Men om du er skikkelig sår hadde jeg kanskje ikke gjort det, ta en tur på apoteket i morgen og høre om de har noe å anbefale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...