Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg at alle disse er stillingskategorier innenfor staten. Er det slik at en som nyutdannet uten arbeidserfaring ikke kan direkte bli ansatt som rådgiver? Har funnet en søknadsannonse hvor de søker etter en rådgiver, og hvor utdanningen min egentlig fyller alle kravene, men jeg trodde jeg som nyutdannet kun kunne bli ansatt som "førstekonsulent"?

Anonymkode: 65522...87a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan bli ansatt i alle stillinger som nyutdannet. Ingen krever nødvendigvis at du starter som konsulent og «går gradene» selv om det vanligste kanskje er å starte som førstekonsulent. Ofte er det en forhandlingssak. 

Endret av isw
  • Liker 1
Skrevet

Mange med master starter direkte som rådgiver. I hvert fall jurister som jeg kjenner til. Seniorrådgiver har jeg aldri opplevd. Det krever som regel noen års erfaring. Du kan bare søke hvis du har kompetansen. 

Anonymkode: 74a57...fa9

Skrevet

Tittelen rådgiver krever som regel master. Med bachelor starter du mest sannsynlig som konsulent som nyutdannet. 

Anonymkode: 28fad...341

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tittelen rådgiver krever som regel master. Med bachelor starter du mest sannsynlig som konsulent som nyutdannet. 

Anonymkode: 28fad...341

I stat og kommune har de med master førstekonsulent/overingeniør osv. 

Mens i andre bransjer er man førstekonsulent gjerne med bachelor(universitet f.eks)

Anonymkode: a3e32...307

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

I stat og kommune har de med master førstekonsulent/overingeniør osv. 

Mens i andre bransjer er man førstekonsulent gjerne med bachelor(universitet f.eks)

Anonymkode: a3e32...307

Ja, er dette som gjør mer usikker. Jeg har master, men stillingsbeskrivelsen og hva som kreves krever ikke noe mer enn det jeg har. Orker ikke å bruke tid på å skrive søknad dersom det ikke er aktuelt at de ansetter meg som rådgiver (er bare det de søker etter). 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er dette som gjør mer usikker. Jeg har master, men stillingsbeskrivelsen og hva som kreves krever ikke noe mer enn det jeg har. Orker ikke å bruke tid på å skrive søknad dersom det ikke er aktuelt at de ansetter meg som rådgiver (er bare det de søker etter). 

Du blir forvirret fordi det stemmer ikke. Det varierer litt fra organ til organ hva de tilbyr nyutdannede. Universitetene er staten. Skillet handler også om lønn. Det er høyere og mer fleksibelt lønnsspenn med kode rådgiver. Er det lett å tiltrekke seg nyutdannede eller det er en mindre attraktiv stilling som ikke knødvendigvis krever master så brukes kanskje førstekonsulent. Er det viktig å kjempe om de beste folka bruker man kanskje rådgiver. Men det er ikke noen fasit. Handler også om kultur og budsjett.

Førstekonsulent og rådgiver er generelle, mens overingeniør og skattejurist er kodet til spesielle grupper. Ikke heng deg opp i stillingskoder. Les utlysningen. Og er stillingskoden ukjent for deg kan lønnen være en pekepinn. For godt til å være sant er som regel det.

Anonymkode: 74a57...fa9

• Liker 1
Skrevet

Hos oss begynner man som rådgiver som nyutdannet med master. Det har imidlertid gått så stor inflasjon i antallet rådgivere at rekrutteringsstillingene kommer til å være førstekonsulent heretter.

Seniorrådgiver krever 5-8 års relevant erfaring der jeg jobber.

Anonymkode: 23974...245

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...