Gå til innhold

Tredje bølge feminist krangler med en fjerde bølge feminist (ingen er mot feminisme her, dette handler om å se verden fra forskjellige vinkler)

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.svt.se/opinion/siri-steijer-metoo-man (1 minutt lang video)

Denne var interessant. Meget. To feminister som krangler, den ene er tredje bølge feminist, den andre er fjerde bølge feminist.

Hvem av dem holder du med? Hvorfor?

Jeg kan godt svare det jeg mener - men jeg vil ikke styre debatten. Derfor venter jeg litt før jeg sier det jeg tenker/mener.

Anonymkode: eab65...561

Videoannonse
Annonse
Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg syns ikke det er interessant overhodet.

Skrevet
2 minutter siden, Elseby13 skrev:

Jeg syns ikke det er interessant overhodet.

Nei vel. Det var jo... interessant. Hvorfor synes du ikke det?

Skrevet

Jeg er helt klart enig med sinna-feministen her. Selv vil jeg kalle meg en slags strukturell feminist, da kanskje? Jeg synes det er er naivt å ikke se eller anerkjenne de strukturelle rammene som legger til rette for (enkelte/mange) menns oppførsel.

Så det var meg. Hva tenker du da, HI?

Anonymkode: 34079...9a4

Skrevet

Holder med hun til høyre.. Det er som alle sier ''skal ikke dra under en og samme kam'' Det gjelder her også. 

Dessverre drar feministene (IKKE ALLE), igjen så drar man jo ikke alle under en og samme kam!

Dette er så stort tema der også religion dessverre kommer inn. Hvorfor støtter ikke de kvinner fra andre religioner? Der kvinner er undertrykte? Det virker som at det er en kamp mellom kvinner og HVITE menn.. og da mener jeg alle hvite menn!

Mye #metoo som pågår, det er bra at problemet blir tatt opp, det sier jeg ingenting imot, men Nå bor jeg selv i Sverige der dette er et utrolig stort tema. Der vi leser daglig om en som fikk en klask på rumpen av sin sjef, og blir det verste nyheten som varer i flere dager. Så har du fra den andre siden der en jente ble gruppevoldtatt og ikke en eneste nyhet om det... Hvorfor? Hvorfor støtter ikke de denne kvinnen og lager større nyhet om dette?

Hva med de som bli voldtatt av immigranter, så står de heller og støtter mennene som har gjort det og sier (ja men ikke alle menn) (nei selvfølgelig ikke, de er jo ikke hvite) Står å heier og lager oppstyr for at de ikke skal bli tvangsflyttet til sitt hjemmeland ISTEDET for å stå opp for kvinnene som har kommet ut for dette?

Jeg begynner og bli rimelig trøtt på dette. De står opp for NOEN men ikke alle? De drar alle HVITE menn under en og samme kam, Hvorfor det? Hvorfor ikke resten av mennene? 

Det kommer aldri til å bli likt mellom kvinner og menn. Jeg tror virkelig ikke det... 

Utenom det. Så kommer jo det til punktet der hvor menn sjenerelt ikke kommer til å våge å gjøre noe ting, fordi dem bli redde for å bli utpekt eller anmeldt for minste lille ting?

Tenkt den tanken også på at om du er på byen/jobb/ whatever, (som en kvinne) og det kommer en å klasker deg på rumpen. SYNS du at denne mannen ikke er så kjekk/pen/osv så er det IKKE GREIT at han gjør det. Men syns du derimot at han ER kjekk/pen osv, da er det greit.....

Jeg selv har gjort det, det har hendt meg... HVORDAN skal den mannen VITE at DU ikke syns han er kjekk, eller om han faller i din smak eller ikke? ALTSÅ.. det er så mye.. og jeg hopper frem å tilbake, men begynner som sagt å bli trøttttttt

JA jeg står for kvinners rettigheter. JA jeg vil at det skal bli likestilt. Ja , ja og atter ja! 

MEN jeg kaller meg selv ikke feminist da ordet dessverre har blitt ødelagt.

Anonymkode: 113b5...f70

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt klart enig med sinna-feministen her. Selv vil jeg kalle meg en slags strukturell feminist, da kanskje? Jeg synes det er er naivt å ikke se eller anerkjenne de strukturelle rammene som legger til rette for (enkelte/mange) menns oppførsel.

Så det var meg. Hva tenker du da, HI?

Anonymkode: 34079...9a4

Jeg tenker at fjerdebølge-feministen ser det på en annen måte enn tredjebølge-feministen (som er et bedre uttrykk enn, heh, "sinna-feministen").

Tredjebølge-feministen sier at der er en struktur. Fjerdebølge-feministen har ikke nektet for dette. Forskjellen er at tredjebølge-feministen mener at den strukturen er det kun og bare menn som står for. Fjerdebølge-feministen mener at det er en kultur som -alle- har ansvaret for, kan videreføre, kan stå for. Derfor mener fjerdebølge-feministen at det er den som begår overgrep som har ansvaret for overgrepet, i tillegg til at vi alle har ansvaret for å bekjempe den patriarkalske kulturen som er i oss, i mens tredjebølge-feministen mener at det er en kultur menn bærer på for å ha kontroll og makt over kvinner og derfor har alle menn ansvaret for de menn som voldtar.

Jeg er enig med fjerdebølge-feministen.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holder med hun til høyre.. Det er som alle sier ''skal ikke dra under en og samme kam'' Det gjelder her også. 

Dessverre drar feministene (IKKE ALLE), igjen så drar man jo ikke alle under en og samme kam!

Dette er så stort tema der også religion dessverre kommer inn. Hvorfor støtter ikke de kvinner fra andre religioner?

Anonymkode: 113b5...f70

"Ikke dra alle under en og samme kam", så gjør du det likevel. Gratulerer!

Du vet ikke hva disse gjør ellers. Dog, når det gjelder Schyman så står hun for en heller gammeldags feministisk holdning. Veldig "vit middelklasse"-feminisme. Når det gjelder Siri Steijer så står hun for en moderne feminisme som både gir rom til minoriteter og støtte til de.

Men dette falt vel for døve ører.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

"Ikke dra alle under en og samme kam", så gjør du det likevel. Gratulerer!

Du vet ikke hva disse gjør ellers. Dog, når det gjelder Schyman så står hun for en heller gammeldags feministisk holdning. Veldig "vit middelklasse"-feminisme. Når det gjelder Siri Steijer så står hun for en moderne feminisme som både gir rom til minoriteter og støtte til de.

Men dette falt vel for døve ører.

Men felles for dem alle er at menn er fienden? Forskjellen er at de bruker ulike ord og argumentasjon, men til syvende og sist så er det menn som er samfunnets store problem simpelthen i kraft av å være menn?

Anonymkode: 1aa15...e70

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men felles for dem alle er at menn er fienden? Forskjellen er at de bruker ulike ord og argumentasjon, men til syvende og sist så er det menn som er samfunnets store problem simpelthen i kraft av å være menn?

Anonymkode: 1aa15...e70

Nei, det er tredjebølge-feminisme. Tredjebølge-feminisme sier at patriarkatet er en kultur som menn står for for å ha makt over kvinner.

Fjerdebølfefeminismen sier at patriarkatet er en kultur som har vokst inn i samfunnet, som vi alle bærer på, med slikt tankegods som at, "kvinner er søte og svake og må beskyttes mot de store, farlige, sexfikserte mennene". Det er tankegods som både menn og kvinner kan være ansvarlige for og bære på. Alle. Uavhengig av kjønn og legning. Den viktigste innen fjerdebølgefeminismen er å angripe den patriakralske kultur som er en del av en selv. Det er å se mennesker som individer som er ansvarlige for sine handlinger. 

• Liker 1
Skrevet

Her er videoen, for de som ikke gidder å klikke seg inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...