Gå til innhold

Fjerne/redusere lukt fra kongler....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I høst plukket jeg og datteren min store fine kongler som vi tenkte bruke nå i disse tider, innendørs. Men de lukter så veldig. Er det noen måte å få bort lukta på evt redusere lukta. Nå ligger de ute på verandaen til lufting hehe. Kan man koke de f.eks? Noen som har erfaringer å dele :)

Anonymkode: 4c350...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva lukter de? Hvordan har de vært oppbevart? Har de ligget tørt? Har de evt mulglet/ fått sopp/råte el.l. på seg?

Jeg ville tørket de med en gang de var nyplukket.

Anonymkode: 1484e...485

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller tørking i stekeovn på lav varme, enn koking i vann i hvertfall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har muglet, fått sopp, råte på seg el.l., er det bare å kaste de, ettersom det er helseskadelig og dette smitter også over på andre ting i hjemmet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du opprådd for kongler (dersom du må kaste de), fås dette kjøpt på Plantasjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De skal jo ikke lukte?? Høres ut som de har fått noe sopp eller råtnet

Anonymkode: 11283...d6b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da kan det nok hende de har mugnet, har ligget i plastpose. Visste ikke dette med tørking. Tror jeg bare kaster de for sikrets skyld da. Da gjør jeg det annerledes til neste år, hvor mange grader i stekeovnen og hvor lang tid? Og tusen takk for mange svar :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi da kan det nok hende de har mugnet, har ligget i plastpose. Visste ikke dette med tørking. Tror jeg bare kaster de for sikrets skyld da. Da gjør jeg det annerledes til neste år, hvor mange grader i stekeovnen og hvor lang tid? Og tusen takk for mange svar :)

Det er bra at du kaster de. Temperatur i stekeovnen er jeg usikker på. Prøv deg frem med lav varme og vær til stede og pass på. Men det holder å la de lufttørke på et tørt og gjerne litt varmt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift her:

"Tørk konglene selv

Er du som meg at du elsker å lage dekorasjoner til jul? Du kan ikke vente til den tiden starter hvor du kan lage ditt eget lille juleverksted og boltre deg med kranser og svibler? Juleroser og mose? For ikke å snakke om kongler! Da skal du se her. For visste du at du enkelt kan tørke dine egne kongler? 

Hvilke kongler kan du tørke?

Du kan tørke alle typer kongler. Så gå ut i din egen hage eller spør naboen, ta en tur i en park eller i skogen og plukk kongler fra forskjellige trær. På denne tiden av året ligger de som regel strødd utover bakken, så det er bare å ta med seg en stor pose og plukke så mange du ønsker.

Hvordan tørke kongler:

• Det første du gjør er å skrubbe konglene rene for jord, gress, insekter og annet som sitter løst på konglen.

• Deretter setter du ovnen på 100 grader og gjør klar et bakebrett med aluminiumsfolie.

• Legg konglene på brettet og sett det inn i ovnen. Ikke legg på flere kongler enn at det er luft rundt hver av dem. Hvis de blir liggende for tett tar det lengre tid å tørke.

• Hvor lang tid det tar å tørke kongler avhenger av hvor fuktige de i utgangspunktet er. Det kan ta et par timers tid, men sjekk dem regelmessig for å se at de åpner seg. De starter å åpne seg fra bunnen, og de er helt tørre når de også er åpne i toppen. Rist litt på bakebrettet når du sjekker dem, evt. snu litt på dem sånn at de ikke blir stekt/brent på den ene siden.

• Når konglene er tørre, er du egentlig ferdig. Men dersom du vil være helt sikker på at alle insekter fjernes, kan du fylle en bolle med varmt vann og ca 2 dl eddik. Bruk den eddiken du har, men jo sterkere jo bedre. La konglene  ligge i vannet i 5-10 minutter. Skyll dem deretter godt, enten under rennende vann eller i en ny bolle.

• Legg dem til tørk og de er klare til bruk. Dersom de begynner å lukke seg igjen etter eddikvannet, kan du bare ha dem litt til i ovnen på 100 grader eller legge dem til lufttørking på benken." https://www.kristiansandavis.no/?id=1795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppskrift :) Får bli Plantasjen iår da, og tørking av egne til neste år :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

I høst plukket jeg og datteren min store fine kongler som vi tenkte bruke nå i disse tider, innendørs. Men de lukter så veldig. Er det noen måte å få bort lukta på evt redusere lukta. Nå ligger de ute på verandaen til lufting hehe. Kan man koke de f.eks? Noen som har erfaringer å dele :)

Kongler oppbevart riktig lukter ikke. Her er mistanken at konglene har mugg på seg og da må du ikke ta dem inn i hus. Det vil bli helseskadelig å puste i. Koking og annen behandling hjelper ikke. 

Anonymkode: 16a45...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongler bør plukkes når det har vært tørt og fint vær ute i minst 2-4 uker. Gjerne i august/september. Da er de ofte åpne. Plukk kun de fineste og unngå de våte halv råtne.

Da slipper du å tørke i ovn for de tørkes lettest i romtemperatur.

Anonymkode: 1eb5e...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...