Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står nå med to muligheter og aner ikke hva jeg bør velge. 

Pr i dag er jeg student og alenemor. Har ikke krav på overgangsstønad, men har nå fått tilbud av NAV om en utplassering med OS. Så alternativene er:

1. Ta utplassering fra NAV, skikkelig dritt jobb( kundeservice på tlf) og få OS som jeg vil tro blir rundt 11.000 utbetalt pr mnd for en 100% jobb( nav skal betale lønn) 

Er ikke helt sikker på lønn, men skal høre mer ang. Hva jeg får. Har vært på intervju og virket som det er en fast jobb i enden.

så 

2: fortsette på utdannelse i øk og adm, bli regnskapsfører( har igjen 1,5 år) leve på 9000kr ca i mnd. På sikt vil jeg jo få en høyere lønn. Greia er at jeg vil gjøre det bra på skolen. Slik ståa er nå føler jeg nesten at jeg må flytte til Oslo for å klare dette( student bolig muligens)

Barnet startet barnehage i høst, og vil egentlig ikke ta han ut for nå kjenner han de og er trygg der. Vurderer at han får bo med besteforeldrene( som han kjenner veldig godt) i ukedagene også kommer jeg hjem i helgene. Også kan han heller bli med meg når det er perioder som ikke er så hektiske. 

Uansett må ikke alternativet være å flytte til Oslo, men bare fortsette på skolen i stede for jobben. Er så innmari usikker på hva jeg burde gjøre.

jeg trodde var en fast jobb og ikke utplassering jeg dro på intervju til. For NAV sa ikke at det var utplassering.

Anonymkode: e33a7...c68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsette på utdannelsen hvis du bare har 1,5 år igjen. Der vil gi deg mye bedre muligheter på sikt. 

Anonymkode: 952ad...7f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også forsøkt å gjøre ferdig utdannelsen. Er det lett å få jobb når du da evt. blir ferdig utdannet?

Jeg skjønte ikke helt hvorfor du kanskje må flytte til Oslo for å klare å gjøre ferdig utdannelsen. Fordi der er det studentboliger? Kan ikke foreldrene dine hjelpe deg på annet vis, enten ved å bidra litt økonomisk eller ved å la dere bo der i en periode?

Anonymkode: 2a578...c38

Skrevet

Du får eventuelt 2000 kroner mer pr mnd om du ikke bor med barnet i ukedagene?
2000 kroner er ikke så mye at det er verdt å "flytte fra" barnet sitt. Gjør det bra på skolen og ha minst mulig fravær, det klarer du i halvannet år så får du jobb et sted du ønsker å jobbe.
Om foreldrene dine heller kan hjelpe som barnevakt om barnet er sykt (hvis de ikke jobber da).

Anonymkode: 47a9d...0e0

Skrevet

Uten tvil: fortsett på utdannelsen! Jeg synes du har en kjempestor fordel i at barnet ditt er såpass lite. Et barnehagebytte går helt fint, og dersom han/hun må bo med besteforeldre i uken går det også helt fint. Det ville vært tyngre hvis barnet var 3-4 år.

Anonymkode: 2c732...11c

• Liker 1
Skrevet

Men jeg ville ikke flyttet fra barnet mitt. Hvorfor flytte til Oslo hvis du har mulighet til å bo der du bor nå, sannsynligvis i nærheten av besteforeldre som kan hjelpe deg? Kanskje passe barn innimellom slik at du kan ta en deltidsjobb? Du trenger ikke jobbe mange timer i måneden for å tjene inn forskjellen mellom de to utbetalingene. Har du sjekket alle mulighetene du har for økonomisk støtte? Studielån med tillegg for  barn, to barnetrygder, støtte til barnepass, bidrag fra barnets far etc? Det må bli mer enn 9000 i mnd. 

Av og til er det ikke snakk om å gjøre det så BRA på studiene, det er snakk om å komme seg gjennom. Det er mange aleneforeldre som får utmerkede resultater, uten å overlate barnet til besteforeldre.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får eventuelt 2000 kroner mer pr mnd om du ikke bor med barnet i ukedagene?
2000 kroner er ikke så mye at det er verdt å "flytte fra" barnet sitt. Gjør det bra på skolen og ha minst mulig fravær, det klarer du i halvannet år så får du jobb et sted du ønsker å jobbe.
Om foreldrene dine heller kan hjelpe som barnevakt om barnet er sykt (hvis de ikke jobber da).

Anonymkode: 47a9d...0e0

Nei jobben er hjemme, mens studiene er i Oslo. Jeg har også en ringevikar jobb i Oslo, som jeg ikke har jobbet noe for nå siden jeg ikke klarer å kjøre hjem etter feks 3 nattevakter.

Derfor jeg tenkte at det var bedre å bo i Oslo og studere som bare det. Neste semester( og i tillegg ta opp igjen et fag jeg ikke har fått tatt) 

jeg får ingen deltidsjobb hvor jeg bor. Har prøvd. Har jobbet litt for vikarbyrå, men der er det litt sånn alt eller ingen ting. Jeg klarer ikke jobbe 100%, 100% studie og lite barn

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg ville ikke flyttet fra barnet mitt. Hvorfor flytte til Oslo hvis du har mulighet til å bo der du bor nå, sannsynligvis i nærheten av besteforeldre som kan hjelpe deg? Kanskje passe barn innimellom slik at du kan ta en deltidsjobb? Du trenger ikke jobbe mange timer i måneden for å tjene inn forskjellen mellom de to utbetalingene. Har du sjekket alle mulighetene du har for økonomisk støtte? Studielån med tillegg for  barn, to barnetrygder, støtte til barnepass, bidrag fra barnets far etc? Det må bli mer enn 9000 i mnd. 

Av og til er det ikke snakk om å gjøre det så BRA på studiene, det er snakk om å komme seg gjennom. Det er mange aleneforeldre som får utmerkede resultater, uten å overlate barnet til besteforeldre.

Jeg tror jeg har sjekket alt? Men det er jo et hav. Så vet ikke.

jeg får litt over 9000kr fra Lånekassen. Og redusert betaling av barnehageplass( fra kommunen). Får ikke en krone av far, har ikke krav på støtte til barnepass.

TS

ps ja er jo egentlig studie jeg vil. Jeg bor jo på Østlandet så vil tro jeg har ok sjanse for å få jobb når jeg er ferdig.

Skrevet

Kjør på med studie. Gjør det som føles riktig. Er du trygg og komfortabel med at barnet bor noen dager hos besteforeldre så gjør du det.

Du har for øvrig krav på barnebidrag fra barnefar. Dersom han nekter må du søke om bidragsforskudd fra NAV. Da betaler NAV bidraget direkte til deg, og krever det tilbake fra barnefar.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på med studie. Gjør det som føles riktig. Er du trygg og komfortabel med at barnet bor noen dager hos besteforeldre så gjør du det.

Du har for øvrig krav på barnebidrag fra barnefar. Dersom han nekter må du søke om bidragsforskudd fra NAV. Da betaler NAV bidraget direkte til deg, og krever det tilbake fra barnefar.

Ja føler studie er beste alternativet. Da tror jeg at jeg takker nei til nav.

Kan jeg få det selv om far bor i utlandet? Virka som han slapp unna i følge hu på nav.

TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja føler studie er beste alternativet. Da tror jeg at jeg takker nei til nav.

Kan jeg få det selv om far bor i utlandet? Virka som han slapp unna i følge hu på nav.

TS

Ta kontakt med NAV og ikke gi deg før du har fått svar. NAV kan veilede deg videre. Du må ringe NAV Internasjonalt:

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Kontakt+oss/Kontorer/nav-internasjonalt

Hvis NAV av en eller annen grunn mener at de ikke kan hjelpe synes jeg du skal ta kontakt med JURK (Juridisk rådgivning for kvinner): https://jurk.no/

Dette er penger som du har krav på, og på papiret skylder han deg barnebidrag helt fra barnet ble født. Det utgjør en god sum penger som kommer godt med for deg og barnet. Det kan dukke opp problemer hvis landet han bor i ikke samarbeider, men det kan forhåpentligvis NAV eller JURK hjelpe deg med.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jobben er hjemme, mens studiene er i Oslo. Jeg har også en ringevikar jobb i Oslo, som jeg ikke har jobbet noe for nå siden jeg ikke klarer å kjøre hjem etter feks 3 nattevakter.

Derfor jeg tenkte at det var bedre å bo i Oslo og studere som bare det. Neste semester( og i tillegg ta opp igjen et fag jeg ikke har fått tatt) 

jeg får ingen deltidsjobb hvor jeg bor. Har prøvd. Har jobbet litt for vikarbyrå, men der er det litt sånn alt eller ingen ting. Jeg klarer ikke jobbe 100%, 100% studie og lite barn

Jeg tror jeg har sjekket alt? Men det er jo et hav. Så vet ikke.

jeg får litt over 9000kr fra Lånekassen. Og redusert betaling av barnehageplass( fra kommunen). Får ikke en krone av far, har ikke krav på støtte til barnepass.

TS

ps ja er jo egentlig studie jeg vil. Jeg bor jo på Østlandet så vil tro jeg har ok sjanse for å få jobb når jeg er ferdig.

Du får ikke en krone fra far? Søk om bidragsforskudd fra NAV. Det vil du få når du har så lav inntekt. Ikke la disse udugelige fedrene slippe unna å forsørge ungene sine.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...