Gå til innhold

Jeg orker ikke å passe barnebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 54 år, skilt og jobber fulltid som sykepleier. Derav også skift. Jeg liker jobben min, jeg jobber på en krevende avdeling på sykehus.

Jeg har 2 barn som igjen har fått hvert sitt barn. Jeg syns jo det er kjempekoselig når de kommer på besøk. Men det er godt når de reiser igjen også. Vi bor ikke langt fra hverandre, så de er her toppen 2 timer før barna skal hjem. Barnebarna er 1 og 3 år gamle.

Nå vet jeg at sønnen min planlegger en overraskelse til barnemor og det innebærer en helg uten barn. Han planlegger ut fra når jeg hsr frihelg, men har ikke spurt direkte om jeg kan passe barnet den helgen.

Jeg har jo fri, men jeg setter så uendelig stor pris på å ha fri når jeg har fri. Jobben min krever full oppmerksomhet hele tiden.

Hvis han spør så må jeg jo bare si som det er, men er jeg en dårlig farmor av den grunn? 

Anonymkode: 52a45...eb9

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke du er en dårlig farmor av den grunn. Han skjønner sikkert at du trenger den frihelgen fordi du jobber så mye ellers.

Jeg tror alt avhenger av hvor stor hans forventning er og hvordan ting blir lagt fram ift reaksjoner på at du sier nei. 

Du sier jo at du kommer til å si nei, men hvis du ikke har hjerte til det så kan du jo si at du kan passe ene dagen, men at de må ha en barnevakt for den andre dagen. F.eks at barnet er hos deg fra fredag til lørdag og så er hos tante og onkel fra lørdag til søndag f.eks.

Skjønner at sønnen din har lyst på frihelg sammen med konen sin også, så det er nok ikke så lett å si nei. (Jeg hadde sikkert ikke hatt samvittighet til å si nei, men jeg er nok litt i overkant ja-menneske og jeg har ikke sånn type jobb som du har heller, så jeg hadde nok ikke hatt like stort behov for en frihelg) 

Lykke til :) 

Anonymkode: 66095...4ba

• Liker 25
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bestemmer selv om du vil passe barnebarn. Sier du nei kan du heller ikke regne med at de stiller opp og hjelper deg når du trenger det :) 

Barn er ofte mer krevende med foreldre enn  når de er alene.

Anonymkode: 4058b...74a

Hvorfor ikke? (Jeg er ikke ts.)

Anonymkode: a6fe8...fe0

• Liker 9
Skrevet

Ja. Du har fri annenhver helg? Eller jobber du hver 3? Da bør du kunne passe ditt eget barnebarn en helg!

Anonymkode: c86ae...48b

• Liker 22
Skrevet

Uff...forstår deg men også ikke. 

Ville snakket med dem om forventninger til pass. At dere finner en balanse som passer for begge. Det er tross alt forskjell på å aldri passe, passe av og til og å passe mye. 

• Liker 13
Skrevet

Dere tuller?

Man kan ikke kreve at noen skal passe ungene sine, ikke en gang å spørre.

Nei, TS du har lov å si NEI. Så egoitiske enkelte kan være.

Anonymkode: 14582...558

• Liker 33
Skrevet

De kan ikke kreve at du passer barnebarna, men om du aldri gjør det så vil det nok gå utover forholdet ditt til både dine barn og barnebarn. For du avviser jo barna til ditt barn. Det kommer det aldri noe godt ut av.

Jeg ville sett på det som en investering å bruke tid med barnebarna og bygge opp en god relasjon til dem. Dog, jeg ville ikke latt min mor passe barna mine dersom jeg visste at hun faktisk ikke ville ha dem der. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere tuller?

Man kan ikke kreve at noen skal passe ungene sine, ikke en gang å spørre.

Nei, TS du har lov å si NEI. Så egoitiske enkelte kan være.

Anonymkode: 14582...558

Vel, man høster som man sår, er min erfaring. Så mine svigerforeldre som aldri orket stille opp og passe en natt engang mens vi slet som verst og jeg fikk sammenbrudd av søvnmangel, de merker det vel nå når vi ikke orker stille opp for dem heller... 

Ts, du er i din fulle rett til å si nei, men du bør kanskje tenke over hva slags signaler du sender også. 

Anonymkode: 90770...3f0

• Liker 42
Skrevet

Jeg skjønner at du synes det er deilig med fritid, men "alle" i din alder jobber fulltid og passer barnebarna sine fra tid til annen.

Du kan selvsagt si nei, men husk at du kommer til å trenge masse hjelp når du blir eldre eller plutselig syk. Da ønsker du voksne barn som stiller opp selv om de har full jobb/småbarn/diverse verv på fritiden ifbm barns aktiviteter/endel sykdom selv osv. 

Ja, du er kjip om du sier nei uten at det er fordi du faktisk er utbrent eller syk.

Min svigermor kan ikke passe vårt barn, og det er fordi hun har en rekke kroniske lidelser som har redusert livskvaliteten betydelig. Hun har null arbeidsevne eller sosial evne omtrent igjen. Når hun "bare" var ufør uten å være alvorlig syk så planla hun barnevakt og tid alene med barnebarn. Du er jo helt frisk og ung i tillegg.  

Og, alle andre helger/fridager har du jo helt fri.

Anonymkode: b52a6...05c

• Liker 36
Skrevet

Du er selvfølgelig i din fulle rett til å si nei. Når det er sagt er forholdet til sine barn og barnebarn toveis. Om du ikke stiller opp for dem kan du ikke regne med at de gjør det samme for deg. Du får det forholdet til dine barn og barnebarn som du selv skaper og hvis du til stadighet setter egne ønsker og behov fremst og ikke gidder stille opp for dem så setter du også standarden for hvordan de kommer til å behandle deg. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt trist at man bryr seg så lite om egen familie at det er viktigere å få slenge på sofaen en hel helg framfor å tilbringe tid med egne barnebarn (og vi snakker her ett barn) og samtidig gi slitne småbarnsforeldre en etterlengtet kjærestehelg. 

• Liker 26
Skrevet

Jeg orker ikke å passe barna en HEL helg er lik aldri stille opp.

Typisk KG.

Anonymkode: e057e...8f3

• Liker 30
Skrevet

Selvfølgelig kan du si nei. Dette er jo også et ekstremt langvarig barnepass, ei hel helg! Det er vesensforskjell på noen timer i et knipetak og dette.

Anonymkode: 1c306...971

• Liker 12
Skrevet

Jeg er selv farmor og jobber i en svært krevende stilling i helsesektoren som innebærer nattevakter, jeg er også på din alder TS. Selv om jeg skjønner at man prioriterer forskjellig så om man ikke skal bruke tiden sin på nærmeste familie hva er det du egentlig har igjen da når alt kommer til alt? De spør jo ikke hver helg heller, så man må prøve å hive seg ut i det og faktisk glede seg til å få lov å etablere en relasjon til ditt eget barnebarn uten ditt barn tilstede.

Anonymkode: 2cf78...268

• Liker 35
Skrevet

Vet du.. å forvente å få fri en hel helg med barn mellom 1-3 år synes jeg er for mye forlangt. Det kan være utrolig krevende! De krever tilsyn nærmest 24/7. 

En dag innimellom ja og noen timer her og der. Jeg forventer ingenting av mine eller hans foreldre. Hvis vi får fri noen timer, hopper jeg av glede så klart og vi har eldre barn. 

Hva med å ha dem en dag, så kan de ordne barnevakt på annet vis de andre? 

• Liker 24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...