Gå til innhold

Prøver å hjelpe en venninne med jobb, men hun er for impulsiv. Hvordan si dette på en fin måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved to anledninger nå har jeg prøvd å gjøre det jeg kan. Det har riktig nok tatt 3-6 dager. Hun vet jeg har sagt jeg skal hjelpe henne, men hun informerer heller ikke om hva hun tenker å gjøre, evnt tidsfrister hun setter for seg selv.

Dette ender opp med at hun feks sender inn søknad før jeg får kommet med tips og råd. Hun sender dem til meg i første omgang, å jeg sier jeg skal se på dem. Og en dag eller to før jeg har den klar, viser deg seg at hun allerede har sendt den inn!? Slik som nå, jeg ringer å sier jeg har sett på den og har noen viktige punkter hun må endre på. Så sier hun at den ble sendt på onsdag. 

Jeg blir helt matt. For jeg tenker at om hun er så impulsiv, så er det ikke sikkert hun passer i de jobbene hun søker også. Dette kommer jo frem i en ufullstendig søknad. Arbeidsgiver vil jo oppfatte søknaden som useriøs. 

Hvordan kan jeg si dette på en fin måte, slik at jeg virkelig kan hjelpe henne i jobb?

Anonymkode: af6bb...2cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke hun virker for impulsiv bare fordi hun ikke har tålmodighet til å vente i nesten en uke på at du skal lese igjennom søknaden hennes.

Anonymkode: 2434c...65d

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor venter du så lenge med å lese gjennom? Har hjulpet en venninne med det samme selv. Hun sendte melding om at hun hadde sendt meg en søknad og så leste gjennom den så fort jeg hadde mulighet, alltid senest samme kveld. 

• Liker 6
Skrevet

Dette har intet med impulsivitet å gjøre. Dere kommuniserer for dårlig.

Når hun sender deg et utkast så må du samtidig få vite når søknadsfristen er. Så må du informere tilbake om når du har tid til å se på søknaden. Sånn det er nå tror du at du skal rette søknaden som en eksamensoppgave, og hun tror du skal se over om du har tid. Ingen av delene er rett.

Dersom du oppriktig behøver en uke har du enten egentlig ikke tid eller du er for pirkete. En søknad er på få setninger. Få henne heller over telefon til å prate seg gjennom søknaden og gi henne tips så slipper dere vente på hverandre.

Anonymkode: 64b3a...d24

• Liker 1
Skrevet

Du er supertreig :P Jeg har full jobb, barn og alt det der - mn klarer likevel å gå greit gjennom en søknad på 15 minutter samme kveld/senest dagen etter.

Jeg hadde nok vært glad for at du tilbød deg, men du bruker såpass lang tid at også jeg hadde sendt inn lenge før. 

Anonymkode: 81c04...a40

• Liker 2
Skrevet

Enig med de over her, selv om søknadsfrist er da og da så hender det også at annonsene blir tatt ned før dersom det er nok søkere (og det blir stengt for nye søkere). Det har jeg opplevd før :icon_frown: så jeg ville aldri ventet en uke med å sende inn en søknad.

Anonymkode: 8edfc...db4

Skrevet

Ingen grunn til å pakke dette inn. Bare si at hvis hun ikke vil ha din hjelp med søknader, er det helt i orden fra din side. 
Noen personer er dessverre ute av stand til å holde en avtale, men blir for lett offer for sine tilfeldige innfall.  La de bare styre på for seg selv, du kan ikke påta deg å oppdra dem på nytt.

Skrevet

Dette har da ikke noe med impulsivitet å gjøre. Her er problemet at du er for treig, og at hun ikke føler hun kan vente så lenge med å sende inn.

Mange behandler søknader forrløpende, og mange annonser har ikke annen frist enn snarest. 

Så jeg skjønner godt hun ikke venter en hel uke på deg. 

Anonymkode: 40b75...390

• Liker 2
Skrevet

Søknader skal sendes ut aktivt. Ja, de skal være av en viss kvalitet, men er man aktivt jobbsøkende så har man som regel en liste med lagrede annonser som stadig oppdateres ettersom nye stillinger legges ut. Som det heter; har man ikke jobb så er din jobb å søke jobb, og det jobber man med hver dag. 

Da har man mange frister å forholde seg til, og som regel bør man ikke vente til siste frist. Både fordi stillingene kan tas ned tidligere (som nevnt over), men også fordi det sier noe om engasjement hvor raskt søknadene kommer inn. Mange begynner også å intervjue fortløpende.

En jobbsøknad skal ikke være altfor lang, og det er heller ingen prosjektoppgave som skal leveres inn. Dersom jeg skal se over en jobbsøknad for noen, så kommer jeg tilbake til dem samme dag. Går ikke det, så har du enten ikke tid, er for treig eller for pirkete. 

Anonymkode: faf0b...1fb

Skrevet

Du er kjempetreg, 3-6 dager på å se gjennom en søknad,!? Hun er vel redd for å såre deg som ikke sier noe på dette eller maser, men vis jeg var henne ville jeg tenkt at det er du som ikke holder det du lover. Du sier du skal se på søknaden, men gjør det ikke.. en uke etterpå er jo det samme som å ikke se på den.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg bare ville spurt henne om hvorfor hun sender dem inn før du har gått gjennom dem. Og så dermed sagt men neste gang bør du kanskje formulere deg slik, vinkle det inn sånn, utelate dette, osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...