Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag bruker de fleste elevene pc-er på skolen. Det er jo et perfekt redskap til å jukse med. 

Så har du jukset? Hvordan gjorde du det?

Hvis ikke, hvorfor lot du det være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går på universitetet og bruker pc til eksamen og innleveringer. På skoleeksamen låses maskinene slik man ikke kan bruke andre programmer enn skriveprogrammet. Da blir det jo ikke noe lettere å jukse. På innleveringer så er det jo mye lettere å kjøre plagiatkontroll når alt leveres på PC. 

Selvsagt går det fortsatt an å jukse, men det kunne man jo i gamle dager også. 

Har for øvrig jukset en rekke ganger ved å ha lapp i lomma jeg leste på do.

Anonymkode: dc1aa...52e

• Liker 2
Skrevet

Ok, jeg er ikke elev, og jeg har heller aldri jukset på noen prøver. Men jeg jobber som IT-ansvarlig på en videregående skole, så jeg er borti juksere av og til. Og jeg kan si en ting, vi er fullstendig klare over hvilke metoder som kan brukes for fusk, og vi følger med. Jeg vet at det er enkelte som går igjennom nåløyet, siden jeg har begrensninger når det kommer til personvern ang hvilke metoder jeg kan lovlig benytte for å ta jukserne. Men likevel er det utrolig mange av de som fusker som blir fersket på dette. Mange kreative løsninger som å fake korrupt innhold i word dokumentet, eller at de har med 2 mobiltelefoner der den ene er i lomma med mobilt hotspot. 

Anonymkode: 74a69...891

Skrevet

Jukset på en tentamen på vgs en gang, men dette er 10 år siden. De hadde stengt av Internett på en måte, men fronter med Internett skulle fungere likevel. Og fronter hadde en chatfunksjon... 

Anonymkode: b1e9f...101

• Liker 2
Skrevet

Jukset ganske ofte på barneskolen og et år på videregående. På barneskolen brukte jeg lapper og ark, siden vi ikke hadde de svære tjukke pc’ene tilgjengelig. Det var kun i datatimen, en gang i uka. 

På videregående brukte jeg pc, fordi vi tok prøvene over pc. Mye lettere å jukse der... 

Skrevet

Nei, jeg har ikke jukset. Det er feil å jukse og det går utover både deg selv og andre. Jeg hadde ikke hatt lyst eller samvittighet til å gjøre det heller. Kunne aldri falt meg inn å jukse. For å være helt ærlig så synes jeg ikke noe om en moral som sier at det er greit å jukse på f.eks eksamen.

Anonymkode: 6d04f...ed0

• Liker 7
Skrevet

Tror ikke det var en eneste prøve jeg ikke juksa på da jeg gikk studiespes. Hadde aldri prøver på data, men jukselappen var flittig brukt. La de ofte i pennalet, men hadde de også enkelt i lomma og leste under pulten. Byttet linje til en yrkesfaglig linje, og da vi hadde tverrfaglig, teoretisk prøve var det tillatt å bruke lærebøker. Jeg pleide å legge alle notater og oppgaveark i lærebøkene, og de var til enormt mye hjelp, selv om det var strengt forbudt. Folk trodde jeg var smart som alltid fikk sekser på de prøvene, men egentlig var jeg jo bare sleip. Kan umulig tro at jeg var den eneste som gjorde dette, da.

Anonymkode: 5350c...112

Skrevet

Prøvde å jukse på ungdomskolen med lapp i pennalet, bare det at jeg husket det jeg hadde skrevet ned. Og det jeg trodde jeg kom til å huske utenom lappen var helt fjernt 😅 

Anonymkode: 03406...b00

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke jukset. Det er feil å jukse og det går utover både deg selv og andre. Jeg hadde ikke hatt lyst eller samvittighet til å gjøre det heller. Kunne aldri falt meg inn å jukse. For å være helt ærlig så synes jeg ikke noe om en moral som sier at det er greit å jukse på f.eks eksamen.

Veldig interessant bidrag til debatten, håper utsikten er fin der oppe.

Jeg har aldri jukset digitalt, da det har virket for risikabelt og vanskeligere å snakke seg ut av, men på VGS hadde jeg noen jukselapper i pennalet husker jeg.

Anonymkode: 5a2ad...8b5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig interessant bidrag til debatten, håper utsikten er fin der oppe.

Jeg har aldri jukset digitalt, da det har virket for risikabelt og vanskeligere å snakke seg ut av, men på VGS hadde jeg noen jukselapper i pennalet husker jeg.

Anonymkode: 5a2ad...8b5

TS ønsket jo svar både fra de som har jukset og de som ikke har jukset.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har aldri jukset, men det er bare fordi jeg aldri turte. Jeg har alltid vært overbevist om at det er så lett å se på meg om jeg jukser eller juger og jeg hater konfrontasjoner, så derfor har jeg holdt meg unna juksing og juging. 

• Liker 3
Skrevet

Har skrevet ting på låret, penalet, lapper, flasker osv. 

Anonymkode: 5c386...708

Skrevet

Jeg skrev av og til ting på lårene, husker jeg. Fikk aldri bruk for den informasjonen uansett.

Anonymkode: 402de...6f7

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg kan si en ting, vi er fullstendig klare over hvilke metoder som kan brukes for fusk, og vi følger med.

Dere er klare over noen metoder, men de fleste smarte metodene blir brukt en god stund før de blir oppdaget. Som vi ser av denne tråden klarer dere ofte ikke engang å stoppe jukselapper, og det er ikke akkurat en ny oppfinnelse.

Anonymkode: acc46...0dd

Skrevet

Jeg har kun jukset på en prøve en gang, og det var på videregående...Skammet meg skikkelig etterpå, og jeg har aldri jukset etter det. 

Anonymkode: 18cfe...17d

• Liker 1
Skrevet

Mange spennende svar.

Interessant at flere er tydelige på at juks er feil. Det er jo bra, og alle er vel enige om det. Men samtidig vet vi jo, og noen av svarene bekrefter dette, at noen jukser og tjener på det.

Flere jukser, men opplever at det egentlig ikke gir noen stor gevinst.

Det jeg frykter er at pc-er gjør det lettere å jukse. Både at det gir en større gevinst enn jukselappen, men også at det er lettere å skjule. Begge deler gjør det mer aktuelt, også for dem som i utgangspunktet mener det er feil.

Jeg tenker det er to hoved løsninger.

Enten å ikke bruke pc-er, selv om det fortsatt tillater "analog" juksing. "Gode" gammeldagse prøver rett og slett

Eller åpent nett prøver. Da blir det vel egentlig ikke prøver lengre men et slags prosjekt som vurderes. Eleven(e) får oppgaver, og tid til å finne svar på disse. Så må de muntlig presentere disse og svare på oppfølger spørsmål.

På denne måten får man brukt det beste fra internett, pc-er og elevene. Ulempen er vel at det rett og slett tar mye tid for en lærer å gjøre det slik.

Skrevet

Da jeg gikk på videregående jukset jeg et par ganger. Som regel var det ikke anledning til å gjøre det fordi vi måtte snu oss rundt slik at skjermene var vendt mot kateteret og lærere, noen ganger ble også skjermene låst (slik som safe exam browser på høyere utdanning).

Men den ene læreren min gikk aldri rundt i klasserommet og ba oss aldri om å låse skjermen. Jeg jukset ikke mye - aldri slik at jeg fikk særlig høy karakter, men nok til gjøre det greit uten at det virket mistenkelig (jeg var ikke superflink i naturfag, akkurat). Hadde NDLA eller et worddokument oppe samtidig som prøven. 

Husker bare disse prøvene samt en i historie da prøvemodus ikke ville virke på maskinen min, og jeg fikk ta prøven uten den. Utnyttet det litt. :P 

Uansett var det snakk om veldig få ganger. Jeg gikk på en så og si heldigital videregående, så lærerene var stort sett ganske flinke til å følge med og gjøre slik at det var vanskelig å jukse. ;) 

Skrevet

Løses best med åpne eksamener der man har alle hjelpemidler tilgjengelig, noe som uansett er mer relevant for tiden vi er i nå. Det betyr på ingen måte at det er lett, for man må som regel vise kunnskap på et høyere nivå med alle hjelpemidler tilgjengelig, men det gjør det mer likt, siden man unngår sleipinger som forsøker eller klarer å jukse. Utdanningsinstitusjonene unngår også å bruke en del ressurser på å følge opp og utvikle tekniske løsninger for juks, utover det som brukes for plagiatkontroll. 

Anonymkode: 60cbd...ec5

• Liker 2
Skrevet

Når man jukser må man jo også være smart nok til å ikke bli tatt. Jeg kjenner til flere elever som har hatt tilgang på prøver før de blir gitt (tipper lærebøkene har egne prøver). Han ene skrev rett av løsningsforslaget. Altså, hvor dum kan man bli? Han ble tatt minst to ganger. Ingen spesielle konsekvenser annet enn stryk og en gang annullering av tentamen for hele klassen (!). En annen gang jukset mange i klassen på grunn av en slapp lærer som ikke fulgte noe særlig med. Prøven ville telle minimalt, noe som egentlig var fint for meg da prøven var vanskelig å løse uten hjelpemidler (som jeg ikke brukte). En annen gang var det noen som tok opp kjemirapporten min fra søppelkassen da jeg kastet den fordi vi fikk lenger tid. Plutselig stod han der med rapporten min og stilte meg spørsmål til det som stod i den. Altså... 

Jeg er ikke skinnhellig. Jeg tenker at de fleste en eller annen gang har hatt en litt tvilsom tilnærming til en prøve, oppgave (her inkluderer også kildebruk). Samtidig er det jo annerledes med et knippe snarveier som kanskje er litt tvilsomme, og å belage seg på å jukse på hver prøve. Det er imidlertid store mørketall. Selv om man tror man tar mange kommer nok majoriteten unna med det. 

Anonymkode: cdc67...108

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd å være i klasse (høyere utdanning) der medstudenter har jukset, og fått bedre karakterer enn meg. Det oppdaget jeg når jeg gikk over arbeidet deres (prosjekt), og oppdaget drøssevis med plagiat. Jeg sa ikke noe. 

På den ene siden tenker jeg: Å jukse er høyrisiko. Blir du tatt på fersken, da har det konsekvenser...i verste fall et år eller to (?) utestenging. Og å være avhengig av juksing er også en dårlig ide...dersom du har tenkt å jukse på 30 - 40 fag (en Mastergrad), så skal det godt gjøres at du ikke blir tatt en gang. Men det kommer jo an på hvilken type juks. Er det plagiat, så er verktøy i dag såpass gode at det ikke er verdt det. Er det kreativ juks på selve eksamen, så er det jo litt mindre risiko. 

Er det en klasse med kurvet karakter, så går det jo utover de andre i klassen om mange jukser seg til gode karakterer. 

Men, på den andre siden...om du greier å jukse, så er jo tydeligvis systemet ikke godt nok. Å stjele er ikke bra, uansett situasjon, men dersom banken har en åpen vindu direkte til hvelvet sitt, så er det jo bare tidsspørsmål før noen tar pengene, og du har nok ikke mye sympati for banken. 

Også finnes det jo forskjellige motiv for å jukse. Noen jukser for å kunne stå (inkompetanse), andre jukser for å komme seg fra f.eks C til A. De er kompetente, men må jukse for å nå til toppen. Kanskje er det fordi jobbmarkedet i dag er så hardt at det oppfordrer til juks? 

Det blir som å dra parallell til profesjonelle atleter. Dersom du er en 16-17 år gammel pjokk som har muligheten til å bli proff, så gjør du nok alt du kan, inkl. bruk av steroider / prestasjonsfremmende midler. For deres del handler det bare om å komme seg over kneika, fra amatør til proff. 

Samme er det for studenter. Mange ganger er kravene (om høyt snitt f.eks) veldig tilfeldige, og det viktigste er bare å få seg den første jobben. Har forståelse for at noen setter moral og etikk til siden, dersom det betyr at de kan få et godt liv. Problemet er jo om dette er noe de bærer videre i karrieren. 

Men som regel er det tunge grunner til at folk jukser. I akademia, arbeidslivet, osv. 

Anonymkode: 059d5...d31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...